Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Jocke S. skrev:Säkringarna är väl hela? Kolla speciellt säkringarna #1 och #11. Kolla även att ni har spänning på säkring #11 när ni kör på startmotorn!
Jag förutsätter att de kollat de :roll: men ska kolla för säkerhetsskull
av rd350
Bästa sättet att kolla är att mäta bak vid tankarmaturen om det finns ström när du kör på starten. Kopplingsstycket hittar ni i bagaget. Tror (OBS! Tror) att kabeln är rosa som är plus, jord ska det givetvis också vara. Har du ström dit och pumpen inte går så vet du säkert var felet är. Kan kolla upp kabelfärgerna bättre till dig om du inte har tillgång till elschema.
av Susanne67
rd350 skrev:Bästa sättet att kolla är att mäta bak vid tankarmaturen om det finns ström när du kör på starten. Kopplingsstycket hittar ni i bagaget. Tror (OBS! Tror) att kabeln är rosa som är plus, jord ska det givetvis också vara. Har du ström dit och pumpen inte går så vet du säkert var felet är. Kan kolla upp kabelfärgerna bättre till dig om du inte har tillgång till elschema.
Jag såg att en av dem mätte med ett ströminstrument, medan den andra vred på startnyckeln, så antar att de testat det. Det var då han sa att kablarna var väldigt hårda..

De har en del gamla volvos som står som de använder och plockar delar av när deras bilar går sönder. De sa att det finns pumpar i dem som fungerar och att de kunde ta en pump från någon av dem om det finns någon som passar. Är det en dum idé att låta dem ta en av dessa pumparna och sätta i min bil. Eller borde jag skaffa en ny? Min bil har ju gått 36 ooo mil drygt, så jag vill ju egentligen inte lägga ner hur mycket pengar som helst på bilen...
av rd350
Är de säkra på att pumpen är kass hade jag satsat på en ny (original) då vet du att det funkar sen. Beträffande mäta spänningen där bak så ska man kolla med en lampa 21 till 55w då får man lite belastning på det hela och vet att man får tillräckligt med ström! Mätinstrument kan vara missvisande när man mäter på pumpar, elmotorer, dragkrokar och annat strömkrävande.
av Susanne67
Jaha, det var tydligen inte bensinpumpen. Killarna som hjälper mig med bilen lät det stå inne i ett garage ett tag för att den skulle "tina" lite. Efter ett par timmar så började den kvickna till. Och tillslut så gick den igång och fortsatte att gå. Om jag förstod det hela rätt (kan ha missuppfattat lite på vägen) så var det kallstartsgivarna som satt fast. De rörde sig inte ur fläcken. Plus att jag hade is i bensinledningarna eller vad det var.... :???: De har smörjt givarna och de rör nu på sig som de ska och de har nu kört bilen och den går, men nu är den ju varm...
Nu ska de ställa den ute över natten och se om den går igång igen i morgon. Eller om det är kallstartsmotorn som är trasig... :???: Eller om det räckte att smörja givarna.
Jag hoppas och håller tummarna!
Tydligen så läckte turbon olja och det har de nu tätat lite provisoriskt, men ska hålla och likaså läckte det kylarvätska ur något rör.
Turbon fungerar inte heller riktigt som den ska....
De tycker att jag ska börja fundera på att köpa en ny bil :( Men nya bilar kostar pengar att köpa, så jag hoppas att hon kan rulla ett tag till i alla fall....
Om det nu är kallstartsmotorn eller givarna som är trasiga. Hur gör man då? Kan man laga dem? Eller byta? Vad kostar det att köpa en kallstartsmotor eller givare?? Finns det överhuvudtaget att köpa?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Susanne67 skrev:Jaha, det var tydligen inte bensinpumpen. Killarna som hjälper mig med bilen lät det stå inne i ett garage ett tag för att den skulle "tina" lite. Efter ett par timmar så började den kvickna till. Och tillslut så gick den igång och fortsatte att gå. Om jag förstod det hela rätt (kan ha missuppfattat lite på vägen) så var det kallstartsgivarna som satt fast. De rörde sig inte ur fläcken. Plus att jag hade is i bensinledningarna eller vad det var.... :???: De har smörjt givarna och de rör nu på sig som de ska och de har nu kört bilen och den går, men nu är den ju varm...
Nu ska de ställa den ute över natten och se om den går igång igen i morgon. Eller om det är kallstartsmotorn som är trasig... :???: Eller om det räckte att smörja givarna.
Jag hoppas och håller tummarna!
Tydligen så läckte turbon olja och det har de nu tätat lite provisoriskt, men ska hålla och likaså läckte det kylarvätska ur något rör.
Turbon fungerar inte heller riktigt som den ska....
De tycker att jag ska börja fundera på att köpa en ny bil :( Men nya bilar kostar pengar att köpa, så jag hoppas att hon kan rulla ett tag till i alla fall....
Om det nu är kallstartsmotorn eller givarna som är trasiga. Hur gör man då? Kan man laga dem? Eller byta? Vad kostar det att köpa en kallstartsmotor eller givare?? Finns det överhuvudtaget att köpa?
Jag skulle hälla i några flaskor k-sprit i tanken och sedan ut å köra. Jag är väldigt nyfiken på vilka "rörliga" givare som hämmade motorn att starta? Samt var den där kallstartmotorn sitter???

Nu hoppas jag att du har en fungerande bil ett bra tag...
av Hemulen
Tycker man måste ha rejält kallt för att få isproppar,har haft bilar utomhus med temperaturer under minus 20 men aldrig fått någon ispropp. Vanligt kan det ju inte vara tycker jag........ :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hemulen skrev:Tycker man måste ha rejält kallt för att få isproppar,har haft bilar utomhus med temperaturer under minus 20 men aldrig fått någon ispropp. Vanligt kan det ju inte vara tycker jag........ :)
Nej det är inte vanligt, men det förekommer!
av Susanne67
De fick igång bilen och var ute och körde med den i går och den fungerade fint. Gick igång i morse också efter att ha stått ute över natten. Provade på eftermiddagen och den gick igång. Och sedan skulle jag hämta bilen och då vägrade den starta igen :( Då hade det blivit kallare ute.
Så det verkar ha med kylan att göra. Att den inte vill starta när det är kallt. När den stod i garaget så gick den bättre och bättre ju varmare den blev. De pratar om kallstartsgivare och kallstartsmotor... men vad vet jag :???:
Hittade något som heter kallstartsinsprutare i Haynes bok... kanske det är den de menar...
av rd350
Du lär ha en tempgivare som tror att motorn är varm! Denna sitter under insugningsröret på toppen mellan treans och fyrans cylinder, inte att blanda i hop med givaren för instrumentet (tempmätaren) denna sitter längre fram på toppen och är lättare att se.

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]