Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

bensinskalle skrev:Yes, bendix eller bosch.

Sen finns det olika upplagor av båda märkena men jag tror att du ska ha det vanliga ez116K med en turbobox helt enkelt. Vore det så lyckligt har jag manual och siffror till skiten ;)
Tjena,

Är det en stor övning att mäta upp tändboxen ?
Om du har lust och det inte är allt för jäkligt så skulle en steg för steg anvisning vara toppen!
Det känns som nästa steg i felsökningen om du inte har något annat i bakfickan ?

mvh/Skägget
Hemulen skrev:Kollade din film :D . Du ska ha batterispänning på tändspolens plus med tändningen på,såg ju ut som spänningen sjönk eller försvann,ska den inte göra. Du behöver inte ta loss sladden när du mäter. :)
Spänningen sjunker från ca 12 till ca 10 volt när jag drar runt startmotorn, skall den inte göra det ?
det filmen visar är att jag slår på tändingen (12 v), drar runt startmotorn (10v), slutar dra runt motorn (går upp till 12v igen), vrider av nyckeln (spänningen sjunker långsamt ner mot noll).
Var denna spänning lagras någonstans har jag ingen aning om, kanske i tändmodulen ?

mvh /skägget
Då verkar det vara riktigt,bra kräm i batteriet :D . Lägger en länk till någon som mixtrar med odb-uttaget: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1427 . Sedan ska väl bilen gå ett tag innan felkod sätts om det finns någon,du kanske nollat koderna(haft loss batterikabel) vad vet jag. Tar man en tändkabel direkt från tändspolens uttag,håller ca 5mm från gods ska det vara en rejäl gnista. Kanske har du en sådan där modern tändningsnyckel med typ kod i,om du har en sådan kanske den kan spöka med,vet inte hur man kollar det eller symptom när den är konstig. :)
Du har kollat så du har 116K då? Iaf drar upp lite från det:

Resistans i primärlindningen på t-spole ( kontakt 1 och 15 ) 0,6-0,9 ohm
Sekundärlindningen ( kontakt 1 och högspänningsuttaget ) 6,5-9,0 kohm

Jag har fattat det som att du inte har felkodsdosan? I så fall kan du ju inte köra ett test....

Startar inte motorn, kotrollera säkring 1 så att den är felfri.

Din gnista är svag/ sporadisk/ utebliven:

-Se till att tändning är frånslagen
-Ta bort kotanktstycket från styrenheten
-Ta bort skyddskåpan på kontakten ( tre skruvar ) och dra ur de rosa plastkammarna på sidorna av kontakten. Vid hålen finns stiftets nummer och i hålen sticker du in multimetern.
-Kontrollera att alla kontakthylsor ligger i samma höjd
-Anslut voltmeter mellan anslutning 5 och jord. 12V ska visas.
-Anslut voltmeter mellan anslutning 6 och styrenhetens stomme ( antar att dom menar boxen, annars jord helt enkelt ), slå på tändningen. 12V ska visas. Slå av tändningen.
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 20, testa sedan med 14. Ska visas 0ohm
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 2. Vid grader celsius 20=2700, 0=6000, -20=15000 ohm ca ( temperaturmätaren )
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 7. Ska vara 0 ohm. Tryck ner gaspedalen en aning. Oändligt motstånd ska visas
-Anslut voltmeter mellan stomme och anslutning 8. Slå på tändningen. ca 0,1V ska visas. Slå av tändningen
-Anslut ohmmeter mellan anslutning 10 och 23. 240+-25ohm ska visas ( impulsgivaren )
-Kontrollera att skärmningen är ansluten till uttag 11 ( skärmningen av impulsgivaren )
-Ta bort kontaktstycket från knackgivaren och överbygla mellan stiften ( knackgivaren sitter under insuget mitt på motorblocket ). Anslut ohmmeter mellan anslutning 12 och 13. 0 ohm ska visas

Kontroll av slutsteget/ modulen
tändningen ska vara frånslagen när kontakten tas bort/ sätts dit

-Ta bort kontaktstycket från slutsteget och dra av damasken så att ledningsanslutningarna friläggs
( anslutningen ska ha 6 stift. Det ska vara 3 skåror på ena sidan av kontakten och två på andra. Vänd kontakten så du har de två skårorna uppåt, då är stiften numrerade 1-6 från vänster).
-Anslut en ohmmeter mellan anslutning 1 och 4. 0,6-1,0 ohm ska visas
-Om motståndet är för högt, anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och 15 på tändspolen. 0,6-1,0 ohm ska visas
-Anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och högspänningsuttag på tändspolen. 6,5-9,0 kohm ska visas
-Anslut ohmmeter mellan modulens kontakt 2 och stomme. 0 ohm ska visas
-Kontrollera att ledningarnas avskärmning är korrekt ansluten till kontakt 3

Slå på tändningen

-Anslut voltmeter mellan stomme och kontakt 4. 12V ska visas
-Kör startmotorn och avläs spänningen på samma kontakt. Värdet ska inte understiga 10,5V
-Anslut voltmeter mellan kontakt 5 och stomme. Avläs voltmeter medan startmotorn körs. En spänning som pulserar mellan 0 och 2V ska visas

Är allt ok så bör det vara styrenheten som är felaktig

Får du fel någonstans rapporterar du tillbaka så säger jag vilka åtgärder som ska vidtas ;)
Senast redigerad av 1 bensinskalle, redigerad totalt 0 gånger.
Bensinskalle,

Grymt bra guide! känner mig hoppfull till att jag hittar något fel vid felsökningen av tändboxen!
Hur verifierar jag att jag verkligen har det nämnda tändsystemet ? står det någon kod någonstans ?
Jag ska köra en felsökning enligt anvisningarna imorgon.. är dock jävligt trångt vid boxen då jag inte kan öppna förardörren (bilen står bredvid en snövall/häck för att kunna komma ut/in med reservbilen), så det blir till att ligga med arslet på passagerarplatsen :)

Tack så jättemycket för hjälpen!

ha det bäst!
/Skägget
Vet faktiskt inte hur du ska ta reda på det. Jag har ju min manual från -90 med boxnummer osv, men de är för 740, har kanske nummer till 740 turbo också. Men du har ju en 940 och då har du ju turboboxar ( som kanske är samma som 740 turbo ) vilka annars inte matchar min manual.

Men ja tror fan det ska vara 116k i 940? Det är i alla fall exakt samma elsystem 240b-740b-940 eftersom man kan flytta över en 940 snurra mellan dessa. Kan bara skilja i enskilda komponenter annars....
Tjena dig, nu har jag mätt upp enligt nedan (har varit firmafester och skit):
bensinskalle skrev:Du har kollat så du har 116K då? Iaf drar upp lite från det:

Resistans i primärlindningen på t-spole ( kontakt 1 och 15 ) 0,6-0,9 ohm 0,7ohm
Sekundärlindningen ( kontakt 1 och högspänningsuttaget ) 6,5-9,0 ohm 7800ohm (antar att du menade Kohm)
Jag har fattat det som att du inte har felkodsdosan? I så fall kan du ju inte köra ett test.... kan mäta felkoder med multimeter, men tändningsboxen säger 1-1-1 = inga fel

Startar inte motorn, kotrollera säkring 1 så att den är felfri. Check!

Din gnista är svag/ sporadisk/ utebliven:

-Se till att tändning är frånslagen
-Ta bort kotanktstycket från styrenheten
-Ta bort skyddskåpan på kontakten ( tre skruvar ) och dra ur de rosa plastkammarna på sidorna av kontakten. Vid hålen finns stiftets nummer och i hålen sticker du in multimetern.
-Kontrollera att alla kontakthylsor ligger i samma höjd Check!
-Anslut voltmeter mellan anslutning 5 och jord. 12V ska visas.14,5V
-Anslut voltmeter mellan anslutning 6 och styrenhetens stomme ( antar att dom menar boxen, annars jord helt enkelt ), slå på tändningen. 12V ska visas. Slå av tändningen.12,5V
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 20, testa sedan med 14. Ska visas 0ohm 0ohm
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 2. Vid grader celsius 20=2700, 0=6000, -20=15000 ohm ca ( temperaturmätaren ) -6 grader - 8830 ohm
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 7. Ska vara 0 ohm. Tryck ner gaspedalen en aning. Oändligt motstånd ska visas 0 ohm utan gas, 2000 ohm med gas
-Anslut voltmeter mellan stomme och anslutning 8. Slå på tändningen. ca 0,1V ska visas. 0,100V
Slå av tändningen
-Anslut ohmmeter mellan anslutning 10 och 23. 240+-25ohm ska visas ( impulsgivaren ) 148 ohm ny givare, 158 ohm gamal givare
-Kontrollera att skärmningen är ansluten till uttag 11 ( skärmningen av impulsgivaren ) uppmätt och OK
-Ta bort kontaktstycket från knackgivaren och överbygla mellan stiften ( knackgivaren sitter under insuget mitt på motorblocket ). Anslut ohmmeter mellan anslutning 12 och 13. 0 ohm ska visas OK

Kontroll av slutsteget/ modulen
tändningen ska vara frånslagen när kontakten tas bort/ sätts dit

-Ta bort kontaktstycket från slutsteget och dra av damasken så att ledningsanslutningarna friläggs
( anslutningen ska ha 6 stift. Det ska vara 3 skåror på ena sidan av kontakten och två på andra. Vänd kontakten så du har de två skårorna uppåt, då är stiften numrerade 1-6 från vänster). fanns bara 5 st stift
-Anslut en ohmmeter mellan anslutning 1 och 4. 0,6-1,0 ohm ska visas 700 ohm (ska det vara 0,6-1,0Kohm?)
-Om motståndet är för högt, anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och 15 på tändspolen. 0,6-1,0 ohm ska visas 0,7ohm
-Anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och högspänningsuttag på tändspolen. 6,5-9,0 ohm ska visas 7800 ohm (ska det vara 6,5-9,0 Kohm?)
-Anslut ohmmeter mellan modulens kontakt 2 och stomme. 0 ohm ska visas 1ohm
-Kontrollera att ledningarnas avskärmning är korrekt ansluten till kontakt 3 OK
Slå på tändningen check
-Anslut voltmeter mellan stomme och kontakt 4. 12V ska visas 11,91V
-Kör startmotorn och avläs spänningen på samma kontakt. Värdet ska inte understiga 10,5V 11V
-Anslut voltmeter mellan kontakt 5 och stomme. Avläs voltmeter medan startmotorn körs. En spänning som pulserar mellan 0 och 2V ska visas 1,5-2,0V ?

Är allt ok så bör det vara styrenheten som är felaktig

Får du fel någonstans rapporterar du tillbaka så säger jag vilka åtgärder som ska vidtas ;)

Ha det bäst och otroligt mycket tack för hjälpen!
Nu känns det som att vi börjar närma oss lösningen!!!
/Skägget
-Anslut en ohmmeter mellan anslutning 1 och 4. 0,6-1,0 ohm ska visas 700 ohm (ska det vara 0,6-1,0Kohm?)

Där har du ett fel, det ska vara 0,6-1,0 ohm, samma som i primärlindningen i spolen. Alltså är det dålig kontakt eller nära på ett kabelbrott på kabel "1" eller "4". Båda dessa ska alltså vara "matarkablarna"/ modulens kontakt till tändspolen vad jag förstått.

Sekundärlindningen skulle mycket riktigt vara Kohm, ändrade mitt inlägg!

-Anslut ohmmeter mellan modulens kontakt 2 och stomme. 0 ohm ska visas 1ohm

Kontakt två är "stomledning" Vet inte riktigt vad det betyder? Är väl kanske jordning, och i så fall kanske det är en aning dålig kontakt. Vet inte vart det jordas men det sitter ju en bunt på insuget där det jordas, kanske sitter någon jordkabel i närheten av slutsteget som kan glappa en aning?

-Anslut voltmeter mellan kontakt 5 och stomme. Avläs voltmeter medan startmotorn körs. En spänning som pulserar mellan 0 och 2V ska visas 1,5-2,0V ?

Jag tror att det ska vara okej, det tar ju ibland en stund för mätaren att gå ner till noll så det är säkert noll i dalarna.

-Anslut ohmmeter mellan anslutning 10 och 23. 240+-25ohm ska visas ( impulsgivaren ) 148 ohm ny givare, 158 ohm gamal givare

Låter som det är alldeles för lite. Antingen kortis på kablarna eller så har du köpt en aning defekt impulsgivare ( är ju inte omöjligt ). Du kan ju testa att koppla isär kontakten till givaren och se om du får något utslag, borde ju vara oändligt om kablarna inte skavt ihop.

-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 7. Ska vara 0 ohm. Tryck ner gaspedalen en aning. Oändligt motstånd ska visas 0 ohm utan gas, 2000 ohm med gas

Det ska ju vara oändligt vid gas, men så länge du inte rör gasen så ska det ju inte spela någon roll. Man ska ju inte röra gasen när man startar insprutare... Men om du nu får igång bilen, men han inte riktigt vill när du gasar kanske det är något fel där

Men där vid modulen där du hade 700ohm, där har du ju ett uppenbart fel i alla fall. Har trippelkollat och det ska vara 1ohm där, samma som primärlindningen i spolen. Det kan ju vara en bra förklaring för det orsakar ju mycket resistans när modulen ska jorda eller vad den gör!

Angående impulsgivaren så kanske det skiljer mot 740, kan ju vara en ändring som gjorts under åren men du kan ju göra mitt lilla test och kolla så det inte är något litet fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]