Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:en fabriksbyggd etanol bil ar hand om alla utsläpp på rätt sätt.
en konverterad bil har problem med den höga mängd etanol som förångas när motoroljan blir varm. (kommer för mycek på en gång)
en äldre konverterad bil blir bygger ju på "äldre" teknik, o kommer inte göra underverk bara för att ma kör den på annat bränsle.

så jeg kan inte hålla med om att dt är jätte bra för miljön (då måste det vara bätte att gas konvertera)
Har du hört talas om ett fenomen som heter sluten vevhusventilation??

//David
Användarvisningsbild
av moffa699
Nybbe_gefle skrev:
rd350 skrev:Beträffande varför man inte kan köra korta sträckor med etanolbil, motoroljan blir "fylld" med etanol som inte förångas och försvinner om inte oljan kommer upp i rätt arbetstemperatur.
Och på detta sätt menar du att det skiljer från hur det blir med bensin??? När olja överstiger 78 grader förångas etanolen och lämnar kvar rester från de 15% bensin som ingår i E85. Hur mycket av bensinen (om du skulle köra på enbart bensin) förångas vid 78 grader? Det blir väldigt mycket mer restprodukter från bensin än vad det blir från E85!

//David
Håller med föregående talare
Användarvisningsbild
av CarMan
Alla blar har idag sluten ventilation.
Bilen ska klara gällande "avgaskrav" i alla sitruationer.
en bil som går på bensin förångar bensinen som kommit ned i oljan vid en lägre tempratur än vad etanolen förångas vid.
bensinen förångas lite itaget, medans etanolen tarnästan allt på en gång (vilket systemet har svårt att hantera, specielt om bilen inte är byggd för detta)

Vid kallstart så kräver bilen nästan den dubla mängden E85 mot om den startas på bensin, detta bidrar till att mängden etanol är betydligt större i oljan än mängden bensin blir om bilen går på bensin (lägg sedan till att etanolen blir kvar där mycke längre tid på grund av att oljan måste nå en mycke högre tempratur)
Deta är bidragande orsaker till att oljan bryts ned snabbare & att många korta körningar sliter på motorn..

Men ni kunde ju redan allt om ämnet ???? eller!?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:Alla blar har idag sluten ventilation.
Bilen ska klara gällande "avgaskrav" i alla sitruationer.
en bil som går på bensin förångar bensinen som kommit ned i oljan vid en lägre tempratur än vad etanolen förångas vid.
bensinen förångas lite itaget, medans etanolen tarnästan allt på en gång (vilket systemet har svårt att hantera, specielt om bilen inte är byggd för detta)

Vid kallstart så kräver bilen nästan den dubla mängden E85 mot om den startas på bensin, detta bidrar till att mängden etanol är betydligt större i oljan än mängden bensin blir om bilen går på bensin (lägg sedan till att etanolen blir kvar där mycke längre tid på grund av att oljan måste nå en mycke högre tempratur)
Deta är bidragande orsaker till att oljan bryts ned snabbare & att många korta körningar sliter på motorn..

Men ni kunde ju redan allt om ämnet ???? eller!?
Vilken av beståndsdelarna i bensin förångas vid lägre temperatur än etanol? Jo du har helt rätt i att det krävs minst 200% kallstartsanrikning vid etanoldrift men om du får ner det i oljan har du ju en leakdown utan dess like och då har du ju andra problem att bekymmra dej över än vilket drivmedel som skapar knasiga avgasvärden. Eller hur? Men du har helt fel närt det gäller rester i oljan! Det är precis tvärtom. Etanol är en enda beståndsdell medans bensin har över 520 olika!

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kan säga att jag är så nöjd med hur bilen fungerar på E85 så jag överväger faktiskt att konvertera min nya oxå!!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Vilka beståndsdelar av besinen som ??? har ngen aning, jag har aldrig tillverkat egen besnin. (har typ ingen aning om vad den består av)
Men jag VET att bensinen förångas på ett helt annat sätt (så om jag beskrev)
Jag blir aningen förvånad när du imellan åt "vet allt" o sen blir för vånad över saker som att oljan blir utspäd med bränsle vid kallstart (vi snackar inte om att det sprutar ned litervis med olja genom ett hål i kolven) men faktum kvarstår att "stora" mängder bränsle hamnar där!

Förstod inte det där med att jag har fel. möjligt at det är 10 eller 250 "beståndsdelar i bensin" kvittar mina ögon. I motoroljan tillsätter man olika tillsatser för att oljan ska få dom egenskaper man vill att just denna olja ska ha (oftast är dt sessa tillsatser som gör att priset på oljan blir hög)
Man har tilsatser som gör att oljan ska kunna "bära" smuts, ma har tillsatser som gör att oljan svätar oljekanaler, fins tillsatser som gör oljan mer tålig mot höga tempraturer m.m. listan kan göra jätte lång.
Tydligen så tar dess tillsatser en hel del stryk när dom kommer i kontakt mer Etanol, därför måste oljan bytas oftare.
En annan stor anledning till att olja ska bytas ofta är att bilen ska kunna köras på alla tänkbara sätt som kunden kan utsäta bilen för (förutsatt at det är innom rimliga gränser)
en bil kan alltså gå kontinuerligt med halv varm motor, o ytterst sällan får oljan bli av mad etanolen. (denna motor måste ha täta oljabytan för at den ska hålla i 16000mil)

-----------------------------------------
Sen vet jag mycke väl vad du är ute efter. Du har lagt märke till att bensinen innehålle mer sotparticklar (men fortfarande inte i närheten av så mycke sotparticklar som en diesel) deta gör att oljans färg i en bensinmotor är mörkare än färgen på en motor som går på E85.
Färgen på oljan talar stort set bara om hur mycke sot oljan innehåller, inget annat. du har inte koll på oljans riktiga egenskaper genom att titta på färgen...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:en bil kan alltså gå kontinuerligt med halv varm motor, o ytterst sällan får oljan bli av mad etanolen. (denna motor måste ha täta oljabytan för at den ska hålla i 16000mil)
Och du menar alltså på fullaste allvar att du inte får samma fenomen om bilen körs på bensin?? Orkar inte bemöta det övriga i ditt inlägg, vad mej anbelangar är debatten mellan dej och mej i detta ämne avslutad!

//David
av greenbay
Du får ni väl ändå ta och läsa på lite!
Etanol kokar vid högre temperatur än bensin, det är därför den är kvar i oljan och gör att det smörjer sämre. Därav kortare intervall på oljebytena.
Bensin dunstar redan vid minusgrader, hur skulle det annars kunna gå att starta en bil på vintern?
Detta innebär att det sällan blir bensin i oljan.
Sedan kan ni ju ta och leta upp flexifuelmotorer till Fokus, jasså, svårt att hitta såna.....?
Och slutligen, det finns massor av o-ringar i en motor, om man skall köra etanol i högre koncentrationer kommer dessa "normala" o-ringar att brytas ner, de måste ersättas med annat material.
Jag har gått en internutbildning där vi lärde oss att det sämsta blandningen map motorn och bränslesystemets komponenter är runt 25-30% etanol, med mer eller mindre etanolinblandning håller det längre, men fortfarande inte LIKA länge som med bensin.
/greenbay
av rd350
Det är nog så att tillverkarna själva börjar inse att etanol inte var någon hit..... Gasbilarna var väl det vettigaste de gjort i miljöhänseende, de funkade i alla fall.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
rd350 skrev:Det är nog så att tillverkarna själva börjar inse att etanol inte var någon hit..... Gasbilarna var väl det vettigaste de gjort i miljöhänseende, de funkade i alla fall.
Och etanol är ju ändå minst lika illa som bensin med dagens tillverkningsprocess ändå så ;)
Du får ni väl ändå ta och läsa på lite!
Etanol kokar vid högre temperatur än bensin, det är därför den är kvar i oljan och gör att det smörjer sämre. Därav kortare intervall på oljebytena.
Du tänker väl snarare på flampunkt va? Den temperatur när vätskan börjar utsöndrar gaser. Etanol runt 10+? bensin -40...

( kokar gör ju varken bensin eller etanol under nollgradigt )

Bensinens komponenter kokar mellan 44-200 grader, etanol 78 grader, så i princip så blir det mindre rest kvar av etanol i oljan eftersom det kokar bort enklare än bensin. Men varken bensin eller etanol behöver ju koka för att avdunsta.

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]