Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
Det här med buskörning mm ska förklaras. Bara för sota ur bilen, om den nu är sotig, körde jag tillfälligtvis i går kväll lite fort och accade lite häftigt. Det gör jag aldrig annars, tvärtom gubbkör jag. Jag försöker att utöva ecodriving i viss mån. Som jag tidigare skrivit prövade jag att köra på i snitt 30 % E85-inblandning i våras. Då drog den 1,25 l/mil med denna inblandning plus att körsträckan då var längre, dvs till jobbet. De sk Ikeakörningarna jag gjort är nästan halva körsträckan, kanske därav den något höga bränsleförbrukningen. Jag tror att om jag kör till jobbet och hem under en månad kommer bilen att dra litern jämnt utan E85.
Jag kommer inte ihåg om jag bytte rotor och lock De ska jag byta plus att jag byter tändstift.
Det är nog inte bra att vare sig gubbköra eller busköra. Det bästa är nog mittemellan. Denna Volvo är kanske mer känslig för olika körstilar. Sambons Toyota Corolla 1,6-99 drar 0,7 l/mil. Hur man än gasar med den är det omöjligt att komma över 0,8 l/mil.
Än en gång: Tack för svar på min tråd.
av kudden
På körskolan är dom noga nu att man kör ekonomiskt och miljövänligt.Dom säger att man skall komma upp snabbt i fart och hålla hastigheten jämn.Man skall också växla 1-2-4 och sedan femman om det går och även motorbromsa i stället för att köra på tomgång och bromsa.Med motorbroms drar den 0 liter.Men jag märker ingen skillnad hur jag än gör.Det är 1l per mil som gäller.Eller lite drygt.Det är väl ganska så normalt.1 dl mer eller mindre beror väl på hur glad man är på gasen.
av Volvo 945
Hej Kudden
Jag tror också att eco-driving fungerar bra endast på nya/nyare bilar alt nyare bilkonstruktioner. En äldre konstruktion som 945:an som härstammar från 70-talet om man ska vara krass, dvs ursprung a la 240:an. Eller i alla fall från 740:an från 1984. De tester jag läst om eco-driving har endast belyst nyare bilar. Det verkar som om det inte är fel på bilen. Man får väl köra ännu mer försiktigt och sällare för att få ner bränslekontot. 945:an är trots allt en bra bil att äga gällande övriga faktorer. :D
av kudden
Jo du har nog rätt.Men man kan inte tänka hela tiden på om den drar 1 el. 1,2 l/mil.Man måste ju kunna köra som man vill.Man måste ju ha lite kul när man kör också.Man kan inte tänka på att spara så lite som man gör.Kanske man skall slänga ut tjocka moster för att spara 10 kr :D Då får man byta bil och köpa en clio som en kompis gjort.Men då får man ju inte plats med mat och öl.Har aldrig haft en bil som jag kört under 1 l.Jo en mazda 323 som var dyrare i försäkring,så det jämnar nog ut sig :)
av pappacalo
Jag har en 940 ltt classic , 98 då, som är hiskeligt törstig..
Kommer inte under 1,2l/mil hur Jag än kör, och nu på vintern har den dragit 1,77l/mil enbart stadskörning men det är ju ändå vansinnigt mycket !(har väl kört minst 1 mil åt gången)
Har nollat box, bytt stift,olja, oljefilter och luftfilter.
Den verkar dra samma oavsett om Jag buskör eller kör så snällt det går..skiljer högst 10% i förbrukning...landsväg i lugna takter 70-90-110 så blir det runt 1,2 ..
Det är ju supergalet tycker Jag att den skall dra så förbaskat mycket..
Det måste ju vara något som är fel då dessa 940 classic alltid verkar vara så hemskt glupska...
Min gamla 740 som gått 29.000 mil drar 0,85-1 liter / mil ... kör man så fullt det bara går med den så kanske man kommer upp i 1,1/mil.. i värsta fall..

Det verkar som att parametrarna i styrboxen är helt galna.. när man kan köra en gammal 244 GLE 1985 på under litern där min LTT drar 1,7/l mil...och då går GLE'n minst lika bra också... samma sak med gamla 244 GLT, de går underbart snålt...oftast aldrig mer än 1,2l/mil även om man verkligen utnyttjar det vrid de har gott om...

Varför verkar alla classic dra så mycket mer än äldre volvo-modeller under samma förhållanden ?? Det borde ju skett en positiv utveckling med bränsleförbrukningen under 10-15 år, men det verkar inte så i detta fallet..
Är här någon som fått ner den höga förbrukningen genom chippning/tryckhöjning/kamaxelbyte ?? eller på något annat sätt ?
Finns det möjlighet att själv avläsa felkoderna i Classic modellens styrdator ?
av Volvo 945
Hej
En så'n fruktansvärt hög förbrukning du har! Har du kollat lambdasonden? Är en trasig/ger fel värden så kompenserar styrboxen med att ge mer bensin. Innan jag bytte på sambons Toyota Corolla från -99 drog den 1,1 l/mil. Efter bytet drog den 0,7 l/mil, dvs 0,4 l/mil mindre eller ca 36 % mindre. Lambdasonden var då trasig vilket resulterade i denna höga förbrukning. Har du möjlighet att kolla avgasvärderna gratis är det bra annars får du betala ett antal hundralappar och kolla detta via en verkstad. För samma pengar får du en fullt fungerande piratlambdasond alt en bättre begagnad originalsond och sedan byter du den. Är det samma fel igen så har du fått en extra lambdasond i stället för att betala verkstaden. Frågan är då vilket du föredrar; att ev kasta bort pengar på verkstaden om det inte är fel på den eller att lägga dig under bilen en timme och sedan ha sonden till ett annat tillfälle.
Fungerar bilen bra i övrigt och du nollat boxen har jag svårt att se vad som kan vara fel, faktiskt.
av swedishchef
Byt termostat till 92 graders och så sätter du pappskiva framför kylaren på vintern så får du upp värmen fortare i motorn. På så vis får du ju ner förbrukningen lite då den inte går kall lika länge.
Byt tändkablar och stift också för att få den att gå renare.
Sen finns det ju Ecomax chip du kan sätta i...
Byt till smala däck, typ 165:or och pumpa i 3bar så får du lågt rullmotstånd. Kolla att du inte har någon anliggande broms, dåliga lager etc.
Tanka 98 oktan, kör i en flaska med sån där reningsgrej till ventiler och spridare, kolla så den inte drar tjuvluft?
av Volvo 945
Vad säger katalysatorn om att ha 98 oktan som bränsle? Går den inte sönder eller skadas då? Kan det bli fel på motorn om man använder blyad bensin? Jag har en 945 LTT-96:a som drar mellan 0,9 l/mil (sommar) och 1,1 l/mil (vinter) med 185:or både på sommar-och vinterdäck med normal körstil. Detta med vanliga däck, bra lambdasond, ej anliggande bromsar eller andra fel. Dessutom byttes olja, filter, LUFTFILTER och tändstift i somras. Det kan man ju prova, speciellt att byta luftfilter,det kan vara bra då detta ofta förbises många gånger.Inga pappskivor e.d. borde behövas på en modern bil. Dock kan det vara så att termostaten är dålig och måste bytas. Om motorn inte uppnår rätt arbetstemperatur så drar den mer bensin. Men inte 1,7 l/mil ändå... Ligger bromsarna på, kanske? Inga hål på avgassystemet? Det kan nog påverka lite.
hoppas debtaten fortsätter. :D
av rd350
Hej på er! Glöm ej att se till att ha rätt hjulinställining på bilen! Vidare upplever jag att lättryckaren drar massor med bensin när den gubbkörs och man låter den segdra. två och ett halvt kilo i däcken (195or) hjälper också till att dra ner förbrukningen. Och glöm det där med pirat lambdasonder! hälften av dem är ren skit är de av bra kvalitet så kostar dem lika mycket som original. Morsans 940 97a drar ca 0,95 till litern det har den gjort sen den var ny och nu har den gått hela fem tusen femhundra mil! Syrrans 945 98 drar litern, den har gått ca tjugotusen mil. För en del år sen hade jag en 740 turbo 87a (182hk) och den drog det samma. Så fick ni några till att jämföra med! Ha det bra.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]