- tis 12 jan 2010, 00:08
Jag har en 940 ltt classic , 98 då, som är hiskeligt törstig..
Kommer inte under 1,2l/mil hur Jag än kör, och nu på vintern har den dragit 1,77l/mil enbart stadskörning men det är ju ändå vansinnigt mycket !(har väl kört minst 1 mil åt gången)
Har nollat box, bytt stift,olja, oljefilter och luftfilter.
Den verkar dra samma oavsett om Jag buskör eller kör så snällt det går..skiljer högst 10% i förbrukning...landsväg i lugna takter 70-90-110 så blir det runt 1,2 ..
Det är ju supergalet tycker Jag att den skall dra så förbaskat mycket..
Det måste ju vara något som är fel då dessa 940 classic alltid verkar vara så hemskt glupska...
Min gamla 740 som gått 29.000 mil drar 0,85-1 liter / mil ... kör man så fullt det bara går med den så kanske man kommer upp i 1,1/mil.. i värsta fall..
Det verkar som att parametrarna i styrboxen är helt galna.. när man kan köra en gammal 244 GLE 1985 på under litern där min LTT drar 1,7/l mil...och då går GLE'n minst lika bra också... samma sak med gamla 244 GLT, de går underbart snålt...oftast aldrig mer än 1,2l/mil även om man verkligen utnyttjar det vrid de har gott om...
Varför verkar alla classic dra så mycket mer än äldre volvo-modeller under samma förhållanden ?? Det borde ju skett en positiv utveckling med bränsleförbrukningen under 10-15 år, men det verkar inte så i detta fallet..
Är här någon som fått ner den höga förbrukningen genom chippning/tryckhöjning/kamaxelbyte ?? eller på något annat sätt ?
Finns det möjlighet att själv avläsa felkoderna i Classic modellens styrdator ?