Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Finns bilder på första sidan av den här tråden.
av RC166
Ja där ser man hur lite man letar bakåt i trådarna. :oops: En sådan kontakt skymtar till och med fram på en av mina egna bilder!
Skall rycka ur givaren och köpa en likadan snarast.
av RC166
Tog ur yttertempgivaren idag. det är väl bara en vanlig termistor som monterats i en sockel?

Den sitter som sagt här, på baksidan av friskluftskanalen strax till vänster om fäkten. Den har ett enkelt bajonettfäste ungefär som en glödlampa.
Bara drag bort kontaktdonet och vrid sen givaren tills den lossnar.
Bild

Sen undrar jag bara (rent hypotetiskt), är det nån som vet var det finns nån ekvivalent termistor att köpa? Värde mm, typ från Elfa eller liknande.
Jag skall köpa ny originalgivare på Måndag, men det vore kul för forummedlemmarna med ytterligare en 5:- fix.

Min givare har följande Nr:

4970
1363439
W738 (denna sista rad är stämplad in i folien)

Jag mätte också givaren med min Multimeter:
Den gav 11-12 kOhm vid rumstemperatur. Värdet sjönk drastiskt när man andades varmluft på den.
Vad är fel? Den verkar ju fungera?

Skall kolla värdet på nya givaren också innan jag monterar den.
av I.H.P
Jag tror inte att det är något fel på din givare, den ska vara 9,9kOhm@25grC och är av NTC typ (fallande resistans vid ökande temp).
Jag tycker att lite logisk felsökning är på plats innan du börjar byta saker på måfå.
Om det är kupéfläkten som inte går?
Har du mätt om den får ström eller inte?
//Björn
av RC166
Njaaa? Vete sjutton, men idag upptäckte jag en del intressanta saker i samband med utetempsensorn:

Jag skulle starta bilen och sedan kolla ev. felkoder igen. Då fungerade fläkten perfekt både i aut-läget och alla manuella hastigheter. Den verkade gå snabbare också.

Sen kom jag på! att jag glömt montera tillbaks sensorn efter jag tagit ur den igår. Monterade tillbaks den och provade.
Allt verkar fungera perfekt nu, både i manuella och autolägena.

Möjlig slutsats: Kontakten i sensoranslutningen kan ha degraderats med åren eller skakats om till sämre kontaktläge?
Skall också nämna att jag tvättade av sensorns termistor med T-röd innan jag mätte upp den igår, men att detta skulle påverka funktionen är kanske lite långsökt.

Skall nu bara köra med detta tills felet eventuellt återkommer. Gör det inte det, så :D :D :D
av RC166
OK,
Det där glädjeruset fick jag backa på ganska omgående. :evil: :evil: Felet är tillbaks igen. Felkod 233 och systemet fungerar bara någon gång då och då (mycket sällan numera). Så detta när den fungerade nyss, var väl bara ett sånt sporadiskt tillfälle.

Kollade även taksensorn och den verkar också fungera. Köper nog ingen sensor nu, då det verkar som om de är hela.

Motorn får bevisligen ström och är dessutom ny sen i våras, så nu riktas mina misstankar mer och mer mot motorstyrkortet var den nu sitter.
Skall kolla nån annan tråd som jag tror finns här om styrkortet.
av I.H.P
Felkod 233=
Fan Motor Excessive Starting Current ................. 233
ECC styrenheten tycker att fläktmotorn drar för mycket ström.
Är den bytt till en ny eller beg?
Original eller "pirat"
Roterar den lätt?
Kan det sitta något skräp i den?
//Björn
av RC166
Ja, jag vet men det är en ny piratfläkt från Scantech / Galwin, köpt på skroten.
Jag tyckte den snurrade lätt och nån jädra tolerans på drivströmmen får det väl vara på ECC-styrningen också.

Varför går den i så fall bra sporadiskt om den skulle vara för trög?

Är det inte så att denna felkod även kommer upp vid fel på motorstyrenheten också?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag är totalt förvirrad. Min fläkt har stannat. Jag beställer hem en på skroten. Glad i hågen hämtar jag den idag, kopplar in den och den snurrar runt i olika farter när jag vrider på fläktreglaget. Den snurrar också åt vänster vilket jag ser som mest logiskt med tanke på vingarnas lutning och att luften tas in i mitten på fläkten.

Skruvar upp den och ska kolla att det fungerar. Startar fläkten, hör hur den snurrar i olika farter beroende på fläktreglaget. Men det kommer ingen luft!

Aha tänker jag och startar motorn, den måste ju ha lite vakum för att kunna ställa ventilerna åt rätt håll. Men ingen skillnad. Det kommer minimalt med luft, det är som att ha fläkten på 0,5 ungefär trots att den kör med full fart och jag hör hur den snurrar.

Vad sjutton kan ha hänt? Jag skruvade ner fläkten i fredags, och har använt bilen i helgen, vi var tvungna att använda alla tre bilarna. Haynesboken kan jag säga är värdelös vad gäller fläkten, ingen bild stämmer.
av I.H.P
Jämför fläktvingarna med gamla fläkten.
Högerstyrd och vänsterstyrd har inverterade fläktvingar och rotationsriktning!
Fick själv fel på skroten och det tog en stund innan jag kom på det.
//Björn
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]