Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....
Så din bil är svårstartad både varm som kall trots att den bara har 7000 mil på mätaren? Motortempgivare är ok säger du? Ligger din vevaxelkabel mot någon varm vattenslang eller varm motordel eller nåt? Kollat efter luftläckor? Läckande spridare?
Sorry! Nu är det som i början igen. Startar kall men inte när motorn gått varm. Inga läckor från spridarna, inte hittat någon luftläcka kall som varm. Jepp, 7900 mil. Därför jag blir så less. Haft några andra modeller, en 740 som jag körde i 2 år och landade på nästan 50,000 mil innan den såldes, en 940 turbo med liknande miltal osv. Aldrig några klabb. :(
Ja och nu funkar inte tempmätaren i själva mätarhuset.
Sensorn/givaren(?) jag felsökte med oHm/Multimeter var "ECT (Engine Coolant Temperature) sensor"
Ska läsa i verkstandshandboken i morgon igen samt åter felsöka. Har fått för mig att där finns tempsensorn, som ger impulser till databoxen samt en tempgivare. Men tempgivaren har bara i uppgift att skicka info till tempmätaren i mätarhuset?
Ja precis, och den som går till bränsleboxen fungerar som den ska, i alla fall när jag felsökte den för någon dag sedan. Dock konstigt att den som sänder signal till instrumentmätaren verkar dött. Aldrig varit med om något liknande.
Ska försöka fortsätta felsöka hos en vän som är duktigare än mig i morgon kväll. Några andra funderingar som jag bör kika närmare på när jag ändå är där? Kommer köpa med mig båda tempgivarna om det nu ändå skulle vara det...
Startar som sagt nu utan några större tveksamheter när den är kall men inte när den är varm. Startmotorn och allt går runt men vill inte starta, precis som att den inte får fram soppa.. Och varför, ja..
Wilcan skrev:Vad har ni för teorier om pumpen. Ska inte den låta på läge2? Detta är oavsett om den startar eller ej.
Tidigare typer av insprutning gör det så och även andra och senare typer, men just dessa modeller vi "pratar" om här så startar pumparna först när motorn "går runt" detta styrs av vevaxelgivaren och bränslerelät. "Dom andra" typerna där startar pumpen en sekund eller så men stannar sedan om inte motorn "går runt"
Tankpumpen, fungerar den? Den ska hjälpa huvudpumpen. Under halv tank är det problem om den inte fungerar
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V