Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
LH-Jetronic och Regina fungerar på väldigt olika sätt även om de råkar sitta på samma motor (B230F). Därför har de också helt olika mjukvaror. Största anledningen till att Regina klarar mer E85 är nog på att mjukvaran klarar att reglera lite mer bortom vad som är normalt, dvs spridarnas öppningstider förlängs mer. Men bränsletrycket är samma i båda systemen.
Användarvisningsbild
av Rekan740
Efter att nu ha bytt både tankpump och relä på mitt Regina-system så får jag ingen ström bak till pumpen. Kablar, säkringar och annan kringutrustning verkar ok.
När jag försöker läsa mitt, lite grumliga, kopplingsschema, så ser jag att mitt nybytta relä är sammankopplat med både en "styrtryckventil" och en "tilluftsslid".
Är det så att pumprelät får impulser från någon av dessa enheter i motorrummet?
Är väl en rimlig tanke att t.ex. en "styrtryckventil" kan vara inblandad i signalsystemet till pumprelät? Eller är jag helt ute och cyklar?
Att pumprelät behöver impulser från någon annan enhet kanske är en vettig tanke, eller..?
Någon som vet något om detta?
Vilken detalj är det i så fall som styr? Vad eter den? Var sitter den? Hur ser den ut?
Användarvisningsbild
av Rekan740
Rekan740 skrev:Efter att nu ha bytt både tankpump och relä på mitt Regina-system så får jag ingen ström bak till pumpen. Kablar, säkringar och annan kringutrustning verkar ok.
När jag försöker läsa mitt, lite grumliga, kopplingsschema, så ser jag att mitt nybytta relä är sammankopplat med både en "styrtryckventil" och en "tilluftsslid".
Är det så att pumprelät får impulser från någon av dessa enheter i motorrummet?
Är väl en rimlig tanke att t.ex. en "styrtryckventil" kan vara inblandad i signalsystemet till pumprelät? Eller är jag helt ute och cyklar?
Att pumprelät behöver impulser från någon annan enhet kanske är en vettig tanke, eller..?
Någon som vet något om detta?
Vilken detalj är det i så fall som styr? Vad eter den? Var sitter den? Hur ser den ut?
När jag mäter på undersidan av reläet, på utkabeln till bränslepumpen, så har jag ingen ström, trots att det känns som att reläet slår till. Min tanke är att det kanske finns det flera kretsar i reläet som måste få signal från någon av enheterna som jag räknat upp ovan (eller annan enhet).
av NilsO
Styrtrycksventil och tilluftsslid hör till ett tidigare bränslesystem – det måste vara fel kopplingsschema. Jag vet inte om det finns något till just 740 -92 på nätet, men här är ett som jag tror stämmer i allt väsentligt. Det är för 16-ventilersmotorn, men alla komponenter är de samma.

Bränslereläet består ju egentligen av två reläer. Var man börjar felsöka hänger lite på om reläet för pumpen slår på och av när man slår på tändningen, så om du lyssnar efter det kanske det går att ringa in problemet närmre. (Reläet slår alltså på pumpen när man slår på tändningen, men det går inte att höra eftersom en massa andra reläer också slår på då. Däremot finns inget annat relä som slår *av* igen efter ett par sekunder.)
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rekan740
NilsO skrev:Styrtrycksventil och tilluftsslid hör till ett tidigare bränslesystem – det måste vara fel kopplingsschema. Jag hittar inget till just 740 -92 på nätet, men här finns ett som jag tror stämmer i allt väsentligt. Det är för 16-ventilersmotorn, men alla komponenter är de samma.

Bränslereläet består ju egentligen av två reläer. Var man börjar felsöka hänger lite på om reläet för pumpen slår på och av när man slår på tändningen, så om du lyssnar efter det kanske det går att ringa in problemet närmre. (Reläet slår alltså på pumpen när man slår på tändningen, men det går inte att höra eftersom en massa andra reläer också slår på då. Däremot finns inget annat relä som slår *av* igen efter ett par sekunder.)
Great Man! Tack! Du kanske blir räddningen för min fina gamla bil!
Jag jobbar vidare...
av putte62
Har haft fula (kall-) lödningar på bränslepumpsrelät som i och för sig gjorde att relät inte slog till (dåliga lödningar till reläspolen), men om det är dåliga lödningar till pumpen kommer ju spolen dra och låta, utan att pumpen får spänning.
Användarvisningsbild
av Rekan740
NilsO skrev: Bränslereläet består ju egentligen av två reläer. Var man börjar felsöka hänger lite på om reläet för pumpen slår på och av när man slår på tändningen, så om du lyssnar efter det kanske det går att ringa in problemet närmre. (Reläet slår alltså på pumpen när man slår på tändningen, men det går inte att höra eftersom en massa andra reläer också slår på då. Däremot finns inget annat relä som slår *av* igen efter ett par sekunder.)
Jag har rivit ut säkringsdosan och relä-brickan och bränslereläet slår på ihop med alla andra och slår *av* efter någon/-ra sekunder, klart och tydligt. Jag kan hålla i det och känner hur det tickar. Är detta alltså strömmen till pumpen som slås på och sedan slås av direkt..?
Pumpen i tanken verkar dock inte morra alls, fast den kanske inte hinner reagera så det hörs...

Vart felsöker jag då?

Letade efter nästa enhet i kopplingsschemat du gav mig, "Control unit Regina", men kan inte ens identifiera den i motorrummet..! Sitter den inne i kupén..? Ser ingenting som ser ut som enheten gör på bilden...
Användarvisningsbild
av erikn
Pumpen ska gå igång ca 1 sek när du slår på tändningen. Sedan ska den inte starta förrän styrsystemet får signal att motorn snurrar. Så det är helt normalt. Därför är det lättast att vara två när man mäter där bak, en som mäter och en som slår på tändningen.
av NilsO
Det är mer praktiskt att felsöka med en testlampa än med multimeter. Lampan kan man enkelt se på lite håll.

Någon sekund efter man slagit på tändningen, och när motorn går runt, ska det finnas spänning på säkring 11. Och då ska också pumpen gå. Om reläet inte slagit till (och man inte hört det slå av) hade man misstänkt att bränslesystemet inte fick spänning. Men nu verkar det ju fungera.

Styrenheten till bränslet sitter annars i kupén, bakom panelen vid passagerarens högerfot. Styrenheten för tändsystemet sitter ovanför pedalerna.
Användarvisningsbild
av Rekan740
Fick fart på pumpen, säkringen hade gått (!) så nu surrar den till ett snäpp. Men det byggs inte upp något tryck i ledningen..?
När jag öppnar ventilen nere vid filtret så finns inget bränsle alls..?
Känns som att jag är tillbaka på ruta ett och att det kanske inte var något fel på pump eller relä..?
Jag ska koppla el direkt på pumpen och kolla om jag kan få fram soppan till filtret åtminstone!

Börjar bli,less på det här... Läser annonser på V70...
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]