Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
Å nej! Tack för den informationen! Då gäller det att hasta till nå´n biltillbehörsfirma (Mekonomen?) imorrn och köpa ny då, jag skrapade ju bort allt :-)

Back to square one? Vi får se imorrn helt enkelt...

//H
av Bricoleuren
Å nej! Tack för den informationen! Då gäller det att hasta till nå´n biltillbehörsfirma (Mekonomen?) imorrn och köpa ny då, jag skrapade ju bort allt

Back to square one? Vi får se imorrn helt enkelt...

//H
av Bricoleuren
Funderat en del på det där med kylarpasta (tack Robban67!!!).

Att döma av den extremt lilla mängd (typ några streck här och där, det var inte ett jämt lager) som satt kvar på min kan den inte ha avledit så mycket värme men bättre att ta det säkra före det osäkra och smeta på nytt såklart.

Kan det tänkas att det varit för lite pasta? Att den nå´n gång gått varm och pajjat nå´t vilket gjort att den sen bara funkar i varmgrader? Låter jävligt långsökt men..

Nåväl, jag ordnade ju i alla fall så att den sitter bättre fast nu än tidigare så förhoppningsvis får den bättre jord nu i alla fall. Alltid nå´t.

Får se vad som händer imorgon bitti.

//H
av tuxedo
Enl. kopplingsschemat så har inte fästskruvarna någon jordfunktion.
Effektjordningen är stift nr 2 och är jordad på motorn, förmodligen någon av de två jordkablarna på railfästena.

//tuxedo
av Bricoleuren
Ja, det låter inte helt otroligt. Alla CDI-boxar på motorcyklar och båtmotorer (jag är mycket mer hemma på de områdena än bilar) är ju gummiupphängda av vibrationsskäl. Mao, jord och ström går genom kabeln. Varför skulle det vara annorlunda här?

Antagligen är det samma skit som vanligt när jag vaknar. Nu ska jag sova!

//H
av tuxedo
Onekligen ett irriterande problem du har med bilen.
Har funderat en del men du har ju bytt o kollat så mycket så det känns svårt att få grepp om vad det är.

Tomgångsventilen/eller som den ibland kallas tomgångsmotorn arbetar ju med en vridande slid som brukar kärva fast ibland av div. beläggningar, men då borde du märka av det även när motorn gått igång.
Men om man får spekulera så här.
Det har av någon anledning kommit in fukt i den som vid minusgrader fryser till is och därvid gör att ventilsliden fastnar/kärvar tills motorn kommit igång.
För när du trycker ned gaspedalen vid startförsöken arbetar inte tomgångsventilen längre (kopplas ur av spjällkontakten) utan det är det ordinära styrsystemet som blandar luft /bränsle. Och den blandningen är ej optimal vid körning på startmotorn men räcker för att få igång motorn.
Det har dock bildats en del oförbränt bränsle i cylindrarna och detta orsakar att den går lite ojämt några sekunder efter start.

Om du tycker den tanken är värd att tro på så är det ju väldigt enkelt att ta av den grova slangen från ventilhuset och spraja in ordentligt med CRC 5-56 i alla vinklar.
Detta medel ska ju tränga ut fukt och både smörjer och i viss mån rengör ventilen.

//tuxedo
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.
av Bricoleuren
Hej!
Bilen är död igen, det var alltså bara en tillfällighet att den startade igår trots kylan som var då.

Tuxedo, intressant teori! Som skibum tidigt 90-tal hade vi en folkabuss vars bromspedal plötsligt i ett bergspass (hög höjd=minusgrader) blev omöjlig att trycka ner. Höll på att gå helt åt helvete!! Visade sig att bromsservot hade blivit vattenfyllt pga att en ventilationsslang som gick genom hjulhuset spruckit och regnvatten runnit in genom den till servot. Detta hade säkert hänt redan under sommaren men inte förrän det frös uppstod problemet... Vad jag vill säga är bara att vilken teori som helst kan vara möjlig så jag ska definitivt kolla upp detta!

Nu börjar jag ändå luta åt att tro på tändproblem igen eftersom startgas (i vilket hål man än sprayar) inte gör nå'n skillnad... Att det är gnista på stiften betyder ju inte att den är tillräckligt vass om man ska tro på erfarenheter från andra med liknande problem. Det enklaste hade ju varit att prova med ny tändspole och tändmodul men känns så jävla dumt att handla delar för massa pengar utan att vara säker.. Funderar på att ta in båda över natten i värmen för att se om det hjälper, lokalisera problemet.

//H
av tuxedo
Det är ju inte ofta som tändspolen går sönder, men visst, det händer men då brukar det oftast visa sej som misständningar när den blir varm (kortslutning.
Men skaffa en tändspole från en bildemontering kanske kan du rentav få låna en mot pant, men se till att det är rätt sort för din bil.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Saxade ut detta från ett annat forumsom kanske kan vara tänkbart som lösning :

Vad händer? Jo, motorn får bensin men ingen luft...Det som ger luft är en liten glipa i spjällhuset tillsammans med vevhusventilationen ger en grundmängd med luft vid start, efter grundmängden luft kopplas tomgångsmotorn in som har grundmängden som referens, alltså grundmängden + tomgångsmotorn ger tillsammans rätt mängd luft, tomgångsmotorn måste ha grundvärdet som referens...Skulle man tillföra lite mer luft genom att röra gaspedalen, så kopplas
kallstartsfunktionen ur helt genom att spjällkontakten påverkas

Alltså gör rent spjällhuset och vevhusventilationen ordentligt från koksavlagringar och skit.

mvh

Robban
av Bricoleuren
Tack Robban! Oxå ett tänkbart scenario, i alla fall med tanke på det där att den startar lättare med fullgas = mer luft. Dessutom så upptäckte jag tidigt i höstas att vevhusventilationsslangen (den tjockare som T-röret går ner i) hade spruckit så den bytte jag då. Kan ju tänkas att det farit ner skit där genom åren. Ska absolut kolla på det!

Men, frågar jag mig, om detta nu skulle vara huvudproblemet (det kan ju vara en massa små dåligheter som samverkar, dock inga komponenter som pratar med diagnostikutaget då...) så kan man ju undra varför den ändå inte tänder till på startgas!? Och dessutom, när den väl går så går den ju bra (även på tomgång). Borde inte motorn under tomgång fortfarande få luft både från vevhusventilation och tomgångsmotor? Alltså tycker man att tomgången i så fall borde vara lägre än normalt eller åtminstone ryckig / konstig. Eller?

Nu har jag ju de senaste dagarna provat att spruta in överallt i spjällhuset och insuget men det ger verkligen noll. Detta har fått mig att tro mer på tändningstrassel än luft/bränsle. Tänker jag fel?

Satan vad trött jag är på den här skiten. Varje vecka är det städnatt på gatan oxå, det blir 700 spänn i P-böter om den inte startar före torsdag :-)

//H
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak