Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om bilen nu har stått ett tag, hur mycket har du kört med den? Så inte gammalt sot eller nått sånt ställer till det. Kör ett par mil så bilen blir Ordentligt genomvarm och åk sedan å besiktiga om :wink:
emwtur skrev:värst vad alla pratar om felaktig blandning ...
Lambdat var 1.01 ?
låter helt ok för mig - skulle gissa på katten ..
CO 8,2 vid tomgång är för högt även för en motor utan katalysator, så något annat fel måste det vara. Jag tror absolut det kan bero på grenrörspackningen, särskilt som det är värre vid tomgång. Om lambdaregleringen i sig inte fungerade skulle motorlampan tänts och felkod satts. Som det är nu tror styrenheten att allt är fint och matar glatt på extra bränsle till motorn för att kompensera för den tjuvluft som dras in vid grenröret.
NilsO skrev:
emwtur skrev:värst vad alla pratar om felaktig blandning ...
Lambdat var 1.01 ?
låter helt ok för mig - skulle gissa på katten ..
CO 8,2 vid tomgång är för högt även för en motor utan katalysator, så något annat fel måste det vara. Jag tror absolut det kan bero på grenrörspackningen, särskilt som det är värre vid tomgång. Om lambdaregleringen i sig inte fungerade skulle motorlampan tänts och felkod satts. Som det är nu tror styrenheten att allt är fint och matar glatt på extra bränsle till motorn för att kompensera för den tjuvluft som dras in vid grenröret.
köper ditt resonemang, - dock inte allt snack om motortemperatur etc. som varit innan i tråden ,
- då skulle lambdat vara åt h-t också !
syrehalten är rätt i avgaserna - CO't ( och HC ) är högt
- antingen för att det kommer in syre någon annanstans ifrån - eller för att det inte förbränns i katten .
Jag har just konstaterat att det INTe är lamdan, efter man hade varmkört motorn :shock: så hoppade den mellan
0.1-0.2 - 0.6-0.7 osv

Så nu finns det bara två grejer det kan vara, antingen tempgivaren som är till motorstyrningen eller helt enkelt katalysatorn.

Men jag vet inte hur jag ska testa om temgivaren funkar eller inte?
om tempgivaren hade varit kass så hade insprutningen skickat in för mycket soppa
- och då hade du inte haft ett "perfekt" lambda värde från bilprovningen.
dubbelkolla efter läckade från motorn fram till lambdan ( och till katten)
annars befarar jag att det är dags att kolla efter en ny kat.
( mina åsikter )
Jag har pratat med flera mekaniker och nästan alla säger att det inte BARA kan vara katalysatorn, eftersom den har så enormt hög co-halt på tomgång. Visst det kan vara katalysatorn som är dålig också men de borde inte vara såhär höga halter då..

Jag har ju även knackat på katalysatorn och den låter inte ihålig, den låter stumt.
Det är klart – att byta grenrörspackning "på prov" är inte jätteroligt... Jag fick för mig att du redan kollat tänddelarna, men se annars över tändstift, tändkablar och fördelarlock. Hög CO-halt beror på dålig förbränning, och finns det något större fel på tändsystemet kan man säkert få så höga halter. Som Emwtur skriver är lambdavärdet rätt, och du har mätt upp att lambdaregleringen fungerar – då återstår luft-/avgasläckor och tändproblem. Det är klart det kan vara problem med ventilmekanism etc, men det är väl ganska ovanligt ändå och inte det första man letar efter, tror jag.
Uppdatering:
Jag bytte stift, luftfilter och grenrörspacknigar och sedan for jag och gjorde en avgasmätning.
Avgasmätningen blev betydligt bättre.

co på tomgång var runt 0.6, den är även lite för hög nu, men mycket 8.1 förut så...
Lamdan och hc var ungefär samma.

På verkstaden sa de att jag skulle byta olja/filter och även varmköra motorn på höga varv flera mil så katten bräns ur helt och hållet.
så det var positiva nyheter :)
Volvo s60 2005 Låg oljenivå

Oljenivågivare som är trasig är en[…]

Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]