Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Jo,jo det kan vara luftläckage fast bilen går bra ibland.
Det behövs inte mycket läckage för att det ska bli de symtom bilen har.
På videon verkade det som att den oscillerade i vartalet på tomgång så det kan vara en spricka i en slang som öppnar och stänger i takt med motorns rörelse med varvtalsvariationen.

Innan du går vidare med felsökningen bör du förvissa dej om att det inte finns något läckage på insuget mellan LMM och topplockets flänsar för insugningsröret.
Spraja således med startgas runt hela insugsslangen, runt insprutningsventilerna även ev. kallstartsventil samt insugningsgrenrörets flänsförb. med topplocket. Även alla gummislangar som har förbindelse med insuget.
Böj och vrid på slangarna så att en ev. spricka öppnas.
Motorn ska gå på tomgång och om varvtalet förändras när/där du sprajar har du en läcka där.

Använd skyddsglasögon vid sprajningen, (brandfarligt).

Sedan att du lött om bränslerelät behöver ju inte betyda att det är garanterat felfritt. ??:-/
Det finns ju kontakter i relät som kan vara brända eller ha dålig funktion.
Så om startgassprajningen inte ger någon indikation så bör du nog prova med ett nytt bränslerelä eller koppla loss returslangen från bränsletrycksregulatorn låta den gå ner i en flaska och se om det kommer bensin ur den när någon medhjälpare kör startmotorn.

Obs. Även detta mycket brandfarligt. Ha brandsläckare tillhands.

//tuxedo
av tomtebloss
alltså där sitter ju slangar lite här och var och vissa sitter ju extremt lösa, men jag vet faktiskt inte vilka slangar som är till vad.. så vet inte riktigt vilka jag ska kolla. men ja envisas lite med att bilen går alltid bra när den vilat lite.. kan det inte då va typ bensinpumpen som vilat lite för att fungera liten stund igen? hade jag vetat var pumpen sitter hade jag redan bytat den
av Hemulen
Startgasen är så effektiv i felsökningssyfte att den minsta läcka märks,har testat. Sedan Tuxedos recept med returslangen i en dunk eller flaska,se om det ger något. Med motorn i gång kan du rycka säkring 11,då ska huvudbränslepumpen höras tydligare vilket bevisar att tankpumpen fungerar. :???:
av tuxedo
Det är som "Hemulen" säger, vi tänker i en viss felsökningsplan och då måste man kunna utesluta vissa elementära felkällor innan man går vidare även om du tycker det verkar ologiskt. :???:

Visst är det mycket slangar, men det gör ju inget om du råkar spraja på fel slang.
Alla slangar som du ser går in i insuget oavsett om det är den grova insugsröret eller insugningsgrenröret är aktuella att sprajtesta.
Det finns också en mindre slang c:a 12 mm. som går från vevhusventilationen in i grenröret, den ska också testas.

Du har förmodligen LH 2.4 bränslesystem och då finns det två bensinpumpar.
Den ena sitter i tanken och den andra sitter under bilen i en s.k. vagga ungefär mitt under sitsen på förarsätet. Där sitter också bensinfiltret.

Pumpen i tanken påverkar inte bilens gång så mycket om den inte går annat än om det är under halv tank med bensin, då orkar inte huvudpumpen att suga upp tillräckligt med bränsle, och då blir det motorstörningar.

Om bilen går på tomgång kan du höra tankpumpen om du tar loss tanklocket och lägger örat intill. Den låter som en surrande humla.

Så gör nu startgastestet och hör sedan av dej om resultatet.
Det är inte säkert att vi kan hjälpa dej hitta felet, men vi gör så gott vi kan med ledning av våra samlade erfarenheter.

//tuxedo.
av tomtebloss
jag har sprayat på typ allt nu och jag märker ingen skillnad på tomgång,
bilen startar dock med startspray, kan de va nått enkelt som kassa tändstift bara?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
tomtebloss skrev:jag har sprayat på typ allt nu och jag märker ingen skillnad på tomgång,
bilen startar dock med startspray, kan de va nått enkelt som kassa tändstift bara?
Har du testat med ett nytt (eller garanterat fungerande) bränslerelä? Bilen mår ju inte sämre av att få nya tändstift...så varför inte!?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
tomtebloss skrev:reläet e från 2003, tror du inte dem kanske uppdaterades på dem 14åren?
Jo absolut... Om relät är från 2003 så bör det aldrig sluta fungera!

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]