Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Är det någon skillnad på bensinpump om motorkoden är B230FK eller B230FT ?
Ska vara till vovlo 900 serien och årsmodell 91-98 men motorkoden är B230FT och jag har B230FK :???:

En kompis har samma bil som jag fast sedan och en årsmodell nyare, 97:a Hon har samma motorkod som jag och har 2 st pumpar.... betyder det att jag oxå har det?? Eller har det inget med motorkoden att göra?
Användarvisningsbild
av erikn
Är du säker på att hon har två pumpar? På samma ställe som pump två sitter på de äldre bilarna sitter även besninfiltret. Kanske det ni sett? En 97:a ska bara ha en pump.
av Susanne67
erikn skrev:Är du säker på att hon har två pumpar? På samma ställe som pump två sitter på de äldre bilarna sitter även besninfiltret. Kanske det ni sett? En 97:a ska bara ha en pump.
Ja, hon har bytt den en gång så hon är säker :)
av Susanne67
Nu har de snälla grabbarna varit här och kollat lite på min bil. De konstaterade följande konstighet... att jag borde ha haft 2 pumpar.. Det sitter ett fäste för en pump under bilen och där sitter även bensinfiltret, men det finns ingen pump där? Den är borttagen och omgjord så att jag bara har en pump i tanken tydligen :???:
Och den ger inte ifrån sig något liv alls. Men oroande är att alla sladdarna/kablarna (vet inte vad det är) är jättehårda och gamla och mycket rost, så det kommer nog inte bli en enkel historia att byta pumpen... hmm
De sa att det inte är så svårt att få bort den, men trixet är att få dit den nya pumpen...

Sedan var det lite oroande oxå att de försökte få igång den med startgas, vilket jag provat tidigare med grannens hjälp och då tände den till. Men nu ville den inte gå igång på startgas heller. Kan de bero på att det var så kallt -15 grader och startgasen legat i bilen och var lite seg..

De tänkte börja med att ställa bilen i ett garage och låta det "tina" lite och pröva starta den sedan... kanske hoppar den igång när det blir varmt :)

Usch, vad jobbigt det är när ens kära bil inte vill starta :(
av rd350
Din pump ska heta 9438756, den ska sitta i tanken. Har du eller har haft två pumpar är bilen ombyggd eller nån experimentbil som råkat komma ut! :???: Hörs konstigt när du säger det ser rostigt ut vid tanken då 940 har tankarmaturen i plast däremot 740 har i plåt som brukar vara helt "uppäten"
av Susanne67
rd350 skrev:Din pump ska heta 9438756, den ska sitta i tanken. Har du eller har haft två pumpar är bilen ombyggd eller nån experimentbil som råkat komma ut! :???: Hörs konstigt när du säger det ser rostigt ut vid tanken då 940 har tankarmaturen i plast däremot 740 har i plåt som brukar vara helt "uppäten"
Tack! var hittar jag pumpen med detta nummer billigast?? Mekonomen, biltema, skruvat?
Det var inte själva tankarmaturen tror jag som var rostigt, men kablarna som gick dit var jättehårda. Han öppnade locket för att mäta strömmen tror jag.. och så då att de var hårda.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Säkringarna är väl hela? Kolla speciellt säkringarna #1 och #11. Kolla även att ni har spänning på säkring #11 när ni kör på startmotorn!

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]