Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Är det ny eller gammal olja? Just det där med att motorn funkar bra på höga varv känner jag igen från min när jag startat och stoppat för mycket på kort tid så är det oljetrycket vid lyftarna som hålls tillbaka av gegg antar jag, hänt 2 gånger. Ena gången bytte jag till ny fräsch olja så funkade det kanon sen, andra gången körde jag helt enkelt typ 50 mil så funkade det sen.
Kände igen det där du beskrev att det funkade när du körde men den dog vid rödljus.
av Ingemar Boström
Tack för svaret. Eftersom motorn bevsiligen går borde det inte vara fel på kablarna till tändspolarna. för säkerhets skull kollar jag.
av Ingemar Boström
Hej alla som hjälpt mig med synpunkter.
Nu snurrar motorn igen.
Problemet med att motorn var svårstartad berodde på att två "jordkablar", med kabelskor långt nere vid skarven mot oljetråget inte var ordentligt anslutna (skruven ej dragen).
När detta vat gjort startade motorn och gick lugnt.
Sedan kom nästa problem. När motorn kom upp i arbetstemperatur kokade den därför att fläkten ej gick igång. Så småningom hittade vi felet. Det var återigen en skruv för en "jordkabelanslutning " i fläktkablaget som ej var ordentligt åtdragen.
Dessa och några fler småfel beror på att vi två som "skruvade", jag och min son som äger bilen.
Nu avslutar jag denna tråd och tackar alla som kommit med goda råd trots att alla ej var helt relevanta och rätt för denna motortyp.

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]