Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FXWG
Vet inte om det är ett långskott men jag hade kabelbrott på LMM på min 90:a. Gick bra men började strula, då upptäckte jag att den veckade slangen från Lmm till spjällhuset var sprucken. Köpte ny och trodde problemet var borta,men icke, bytte lmm, men fortfarande startade den bara och sköt och stannade. Då kom mitt volvo Orakel och böjde å hade sig med kabeln och se på fan bilen gick tills han släppte. Nu är kabeln fixad och bilen UA ( men jag hade felkod, man minns fan inte vilka,då detta hände för ca.5 år sedan)
av Sjöblom!
Tveksam till lmm'en eftersom när bilen bogserades igång och jag drog ut lmm kabeln så dog den och fick en felkod.. Men ska helt klart kollas!

Bilen borde ju få luft tycker jag, inget luftfilter på nu.. Ser inget som skulle kunna blockera lufttillförseln så ordentligt?

är ju om spridarna inte öppnar såfort man stoppar ner railen i insuget igen, men njaa... Ska upp och kika på det nu igen :)
av Sjöblom!
Yesbox, lossa insuget nu.. Ingen skada på packningen, och motorn startar UTAN insuget... Spridarna släpper igenom bensin märkte jag. Nu ska jag börja kika på om han inte får luft tillräckligt, eller om soppatrycket inte är rätt.. Men hur mäter man det?
av Redlös
Har du kollat och dubbelkollat tändföljden? Låter som ett par förväxlade tändkablar.. Alternativt så har remmen hoppat, och isf troligen på den kammen som driver fördelaren. B234F har inga fler givare eller annan elektronik än en vanlig B230F, och eftersom du har provat att byta i stort sett allt så är det troligtvis ett skitfel.
av Freddefrost
Det här kanske låter konstigt, men jag hade faktist samma problem med en 740 en gång..... hade nästan bytt allt som går, och till slut kommer en kompis som är mek. på volvo och ska fixa den...
det slutar med att han byter ut mina ngk stift som jag köpt på autoexperten då funka bilen perfekt..
Volvo hade tydligen vart över dit och sagt åt dom att sluta sälja stift till 740 då dom fick in nästan allihopa som hade bytt... kanske inte det felet på din bil, och många som åker med ngk..... men det kan va 1 försök iallefall om det sitter såna i..
av Sjöblom!
Nu har 1'ans säkring till pumpen börjat gå hela tiden.. Stiften byttes, ingen skillnad.. Dubbelkollat tändföljden och kollat så att inte kammen kuggat över, såg ut som de skulle.. Bilen är inte långt ifrån försäljning, inte värt allt arbete för en vinterbil :P
av elanen
Dags för Blocket. Känner igen dig i felsökanden. Får inte ens svar på min fråga jag lagt upp. Vissa grejer blir i värsta fall gissningar.
När inte ens verkstäderna klarar gamla Volvo bilar. Ja hur tror ni det är med dessa nya bilar med två eller tredubbelt med elektronik. Nä fy faan för dessa framhjulsdrivna där man inte ens ser motorn.
En plastkåpa över hela motor paketet och sedan på den ett utrymme där man knappt får ner ett finger.
Snacka om engångsprodukter.
av wareco
Hej hade ett fel på min som en reservdels man på volvo jag känner löste ..det var två o-ringar till fördelaren (sitter på toppen hoppas jag) så på min var det 18kr löste mitt bekymmer ... billigt att prova...
av mr940s60man
Hej!
Förslag på lösningar på ditt problem:
- Säkringen till bränslet går, låter som dålig bränslepump, sitter under förarstolen, under bilen, slå på den, eller byt, samma pump på flera årsmodeller finns på skroten (sollentuna bildemontering med självplock har ca 12st bilar med dessa pumpar) men köp dock nytt filter, sitter i samma upphängning. (pumpen brukar dock hålla länge, har bytt vid 24000 mil på två bilar)

- Ett standardfel på alla dessa VOLVO är att tändningsrelät går sönder, det är det vita relät bakom askkoppen, man kan laga detta själv genom att löda om det invändigt (dvs öppna upp relät) med flussmedel, men kostar dock inte mkt på skroten ca 50:-.

-Ett annat fel som du kan ha är att din tomgångsmotor har pajat, den sitter under insuget och är lite mindre än en knytnäve, har två slangar in i sig och en kontakt med två kablar.

Vidare så kan det vara kompressionen i din bil, för dålig komp ger en svårstartad motor.

Slutligen så kan det vara så att bilen får för lite luft, lyft bort toppen på filterburken samt filter och pröva utan, men antar att du gjort detta när du körde med startgas. Om bilen stått för länge, i flera år, så kan bensinen vara dålig, tanka fullt.

Kom på en sak till, har du larm till bilen?, om du har ett larm så kan din imobilizer ha spärrat bilen, dessa relän kan haka upp sig sitter någonstans vid radion, slå till ovanför vid fläkten så brukar det lossna.
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]