:(
Näe, jag måste be om mer hjälp.
Märker att jag saknar en fler kunskaper. Börjar med det grundläggande:
1. När man läser elschema för en 740 1990 år modell ska man då läsa bilder där det står 1986 eller 1992? Ska jag tolka elschemat som att det gäller bilar fram till 1986 och bilar årsmodell 1987-1992? Jag tolkade nämligen boken som att det var from 1986 till 1991 och from 1992 -frammåt. Vilket gäller?
2. Jag har rivit hela bilen, dragit kablarna (från släppkontakten) svart, brun och röd frammåt i bilen. Den röda drog jag till bromskontakten. Där finns ju två kontakter - en med två stycken brun-gula kablar och en med en st grön-gul. Hur vet man vilken som är ut-kontakten? I boken (bromskontakten) ser man två ringar och en "bom" som står öppen och är fäst vid ena ringen. Jag fattar att jag sluter någon sorts krets när jag trycker ner bromspedalen (typ bommen fälls) men åt vilket håll går strömmen? Jag bestämde mig för att chansa så jag satte den röda sladden på de två brun-gulas kontakt i tanken att det värsta som skulle kunna hända är att bromsljuset lyser hela tiden om jag gjort fel. Är det så eller kommer jag att skapa kortis någon stans?
3. Den svarta och den bruna sladden skall sedan kopplas till utgående kontakten på säkringsdosan för respektive bakljus. Brun - till h. bakljus och svart till vänster. Vad är utgående kontakten? Enligt min bok skall jag ha 57R-grön och 57L-vit in i glödtrådsvakten. Ut ur den går sedan 58R-blå-röd och 58L-röd. När jag kollar glödtrådsvakten ser det ut såhär: 58R-blå-röd, 58L-tom, 57R-tom, 57L-Grön. Jag fattar inte??? Tror någon varit och pillat och kopplat förbi vakten... Har lagt ut bilder på mitt space, däribland en bild på säkringsdosans undersida. Alla tips och kommentarer mottages tacksamt. Måste ila på möte nu men skall jobba vidare imorgon på detta... adress till spacet:
http://bosis1.spaces.live.com, skrolla ner på sidan, klicka på sista mappen: Ööövrigt.
//Anette
Okunnig, ohämmad, orädd...