Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rikf
Har samma problem med min. Ryckig och ojämn gång vid låga varvtal, men endast vid låga varvtal. Som om den håller på och dö vid röljusen, men den dör aldrig. Igår kväll provade jag hälla i någon sådan där injection cleaner - svart liten STP-flarra. I morse på väg till jobbet gick den plötsligt som en klocka. Inte ett ryck, förrän efter en dryg mil då jag var nästan framme vid jobbet. Då började allt igen. Bluddrig och ojämn gång, verkar som att den inte alltid går på alla cylindrar. Men vid högre varv inga problem. Då går den jämnt och fint. Vad kostar en ny LMM?
Användarvisningsbild
av timor
Många svar, många tankar och idéer.
Älskar detta forum

Sitter nu och tar mig en 6:E öl, men imorgon då j*vlar ska jag ge mig på bilen.

Köpt fördelare, rotor, stp injectorclean och bränslefilter allt enligt alla tips och information som jag samlat på mig. går inte bilen bättre då .. .ja.. då .. ja då du .. då får den gå tills den rasar. (vilket den skulle få göra i vilket fall somhelst:P )

blir det inte bättre så köper jag en ny motor, gillar bilen i övrigt... tyvärr.

Over and out, glad påsk på er alla !

/T
Användarvisningsbild
av timor
Haha, har tagit längre tid än väntat med bytet av grejjerna.

Men nu har jag bytt bränslefilter, lyckades givetvis se att bränsleröret rostat i en böj och vart tvungen att skarva detta. Låna sambons vänninas bil för att ta mig in till affären och köpa grejjer på påskafton är alltid lika uppskattat. MEN MEN !... =)

Var iaf inte bränslefilteret som orsakade "rycken" i bilen.

Nästa steg blir fördelarlocket + rotor. Direkt efter det blir det fulltank och STP rengöringen ! :)
Användarvisningsbild
av timor
Nu är fördelarlock + rotor bytt, bilen känns något piggare, dock är dom små rycken fortfarande kvar. Rycken är mindre märkbar nu men fortfarande samma typ av fel som tidigare. Har även tankat bilen och dragit ner en flaska STP injectorclean, lär väl få vänta ett tag tills medlet snurrat runt ordentligt innan man vet om det gjort skillnad.

Det som jag tänkt kolla här näst är väl LMM, får låna en multimeter och mäta upp stiften.
Kolla om något relä är kasst...kanske.

Tur att bilen är lättmekad. :wink:
av werd
Ingen som kommit på felet?
Hjälper en med en 940 -93.
Bytt insugspckning då den va otät. Stift bytta. Olja bytt, då den fick otroliga värden på bes. Endast småkörningar med denna bilen.
Efter insugspackningen byttes så dör han iaf inte någe mer. Med vid jämngas och fisgas så rycker och hoppar det som en spasmisk trummis i otakt.
ser även hur motorn står och hoppar på tomgång. Syns dock inte mycket på varvräknaren eller märks på själva gången(ljudet).
Funderar om kamremmen har hoppat... Men den misständer inte eller beter som så.

Gasar man på lite så blir det nästan bra. Liiiite man märker men det fungerar.
Förut innan insugspack. byttes så kunde han dö nån/några sekunder, som om man slog av tändningen och vred på den igen.Nu är det symtomet mindre, kanske helt borta...
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollat på vevhusventilation, oljefälla och slangarna däromkring och till/från tomgångsmotorn???. Även spjällhuset kan "gegga igen" när man kör korta sträckor med kall motor. Kanske behöver justera gasspjäll och gasspjällskontakten. Rengör spjällhus ordentligt först i så fall. Även den grova slangen mellan LMM och spjällhus kan bli små sprickor i. Är det en FD motor så finns det Puls-Air och EGR också som kan krångla. Har du läst ut felkoder?? Har du höga värden på CO kan det läcka in luft i avgasröret innan Lambdan som stör systemet så boxen ökar på bränsle i tron att motorn går magert.
av werd
UPPDATE!

Skulle skrivit bättre i första inlägget om allt! Sorry för det.

Första bes 2or på:
1, HC 999(100) mätarn visa tydligen 1600 8)
2, Lambda förhöjdtomgång 1.45.

Han går snålt och hade i sig en massa bensin i oljan troligtvis...

Efter detta byts insugspackning då han reagera på startgas. Efter packningsbytet reagerar inget på startgas.
Olja och filter byts.
Tändstift byts.
Kompprov görs, allt ser okej ut.
Testar hålla i tändkablarna och fördelarlocket för å se om man får en stöt, vilket jag inte får.
Rycker LMM och bilen går sämre.
Då efter en provkörning då han går aningens bättre så råkar jag nästan få kärringstop och då lyser lamdan.

Kör felkodsläsning men får upp 1.2.1 och det ska ju vara LMM :S

Vi kollar tändstiften en gång till som vi satte dit i lite för hög fart. Ett stift hade dåligt gap.
Justrar det och ut och testkör.
Bilen går utmärkt :S
Efter ett tag kommer liiiiiiite ryck på gasen i lägre hastigheter.
Åker hem, nollställer. Åker ut och lambdan börjar lysa igen.

Åker iaf till bes för att chansa, bilen går liiiiite ryckigt dit (och på vägen hem aningens mer, men det är nog varken till eller från).

Bes resulterar i:
EN tvåa.
Förhöjd tomgång Lambda 1.14. (0.96.1.04)
Alltså Sååååå nära att klara sig.
Lambdan lyser ...

Hmm, varför går han snålt (I)

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]