FSS skrev:emwtur: Tycker du 200 för en bromsslang är överprisatt hos mekonomen? Eller ska man gnälla och hitta någon på nätet för 100kr och beställa?
Liten tanke... eftersom det har läckt i slangen bak och vi har bytt båda bakoken, BÖR jag lufta främmre bromsarna också?
Sedan så undrar jag om det är svårt att byta dom 20cm slang som är efter bromsröret vä-bak till oket, att sätta fast slangen i oket har jag ju gjort med den trasiga, men i andra änden, i röret, är detta svårt? Vad bör man tänka på?
Tackar ännu en gång för all hjälp :) Slänger väl upp en bild på bilen snart :)
Jag har ingen uppfattning om priset är dyrt - det beror i slutändan på hur mycket man behöver delen !
- på en firma som alltid har alla delar jag behöver hemma, kan jag tänka mig att betala extra.
- måste dom beställa - då kan jag lika gärna leta på nätet själv.
( kl 23 en söndag - och man har besiktningstid måndag 0700 - då kan man betala mycket för en skruv )
Jag skrev i ett tidigare inlägg att man alltid skall trycka ner bromspedalen och låsa den innan man tar loss ok eller slangar - det är bla för att undvika att luft sprider sig mellan kretsarna - hade du pedalen nere - och såg till att behållaren inte blev tom ( vilket den inte kan med pedalen nere ) så finns det oftast ingen orsak att lufta någon annanstans än där du "mekat" - men i slutändan märker du ju om bromsen "sviktar" !
Lossa slangar från bromsrör ?
Ja det kan vara jävligt ! - har varit med om att man får byta röret också - många gånger.
det finns special verktyg som ser ut som en ringnyckel med ett "hål" så man kan föra den över röret
viktigast är att se till att röret inte viker sig om man måste ta i - då är röret kört.
och som Sparkz skrev tidigare - ett verktyg så man kan kona om bromsröret är aldrig fel !
/emwtur
Att byta en massa delar utan att felsöka - är lika vettigt som att skita utan att dra ner byxorna först !
http://www.densomlever.se
(felkods lista för android finns i beta )