Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Volvo 945 skrev:Till Tomas88: Du nollade styrboxen och körde på 0,69. Hur mycket var förbrukningen innan nollningen? När mamma körde på 0,8 per mil, var det blandad körning, dvs stad+landsväg+70-väg? :?:
Nej nu rör du nog till det lite. Läs mitt inlägg igen. Det var när hon lånade min s40 hon körde på 0,69 men då övervägande landsväg. (Färddator och styrbox är inte samma sak.)
av Volvo 945
Jag förstod inte vilken bil som var vilken. Angående styrboxen tänkte jag att färddatorns uppgifter grundade sig på styrboxens uppgifter delvis. Oavsett S40 eller 940 så är det tydligen så att nollning efter tidigare körmönster kan hjälpa, speciellt efter E85-inblandning. Tack för förtydligandet!
Nu har batteripolen varit borta en timme och jag har nu satt dit den och ska göra en ny bensinmätning och se om bilen drar mindre. Vi hoppas på det bästa.
Efter genomförd mätning ska jag återvända till denna tråd och redovisa mina nya siffror.
På återhörande
av 945S
Jag är helt seriös när jag säger att ju mindre bilen väger (brutto) desto mindre soppa drar den. Låter det så konstigt?
Dock är det ju helt riktigt att detta spelar mest roll vid acceleration, dvs under stadskörning. Kör man bara landsväg kanske vinsterna är försumbara. Jag vet iaf att jag har kört bil i kanske femton år nu och har aldrig haft någon glädje av reservhjulet... Jag tror det blir billigare i längden att skippa det och ringa efter en bärgare var tjugonde år.
av Volvo 945
Håller med om att mindre vikt betyder mindre bensin. Att ta bort reservhjulet känns dock lite konstigt. Jag har faktiskt heller aldrig fått punka under mina 26 år vid ratten. Jag ska börja att ta bort lite annat som skräpar i bilen och väger en del. Återkommer som sagt efter ny bränslemätning och viss viktmiskning och efter genomförd nollning av styrbox.
av Volvo 945
Vad händer om man kopplar ur turbon? Går det alls att köra bilen? Drar den mindre bensin och i så fall hur mycket mindre? Hur gör man för att koppla ur den? Naturligtvis skulle den bli slöare men det gör inget. :???: :?:
av 945S
"Koppla ur" turbon är nog bara att glömma utan omfattande ombyggnationer och diverse byråkratiska akrobatkonster. Resten av motorn är anpassad för att ha turbo. Vidare är det ingenting som säger att den skulle dra mindre utan. En turbomotor är i teorin egentligen effektivare än en sugmotor då den drar nytta av värmen och trycket i avgaserna. En sugmotor bara släpper denna energi rakt ut.
av Volvo 945
Efter nollning av styrbox samt lite buskörning,varvning samt lite högre fart på E4:an nu i kväll uppskattar jag att den dragit ca 1,1 l/mil efter koll på bränslemätaren. Tidigare mätningar är också gjorda visuellt på tankmätaren. Jag pratade med en kille som har stor erfarenhet av 940:or och han betraktade mina småresor till Ikea som "småkörningar", dvs när jag väl är framme börjar motorn bli varm men då stänger jag ju av motorn. Under denna tidsperiod med korta Ikearesor drar tydligen bilen som mest bensin. Efter att ha studerat div kvitton med etanoltankningar med ca 1,25 L/mil i -20 grader så framgår inte längre 1,1 l/mil som så mycket. Jag tror att med något längre körningar, dvs ToR arbetet så kan den nog dra alldeles över 1 l/mil. I förebyggande syfte ska jag byta tändstift och tändstiftkablar. Då blir den nog så snål den kan bli. Det är trots allt en stor bil med mindre bra luftmotstånd och en äldre (närmast outslitlig)motorkonstruktion...Jag kommer att återkomma med nya bränslesiffror så småningom. Att ta bort turbon alt pystrimma o d är det nog bäst att låta bli. Sist men inte minst ska man nog ha en annan bil om man vill ha en väldigt bränslesnål bil. I går kväll fraktade jag en tvåmeterssäng i bilen utan problem, detta plus att det är en riktigt pålitlig och lättlagad bil (om) den väl går sönder är väl 940:ans största förtjänster. Jag lär nog behålla bilen. :D :-)-)
av metalHJ
men ändock tycker jag 1.1 lit/milen låter saftigt... Vad drar han om du kör "normalt" med den, dvs. inga onödiga accelerationer eller inbromsningar och någorlunda laglig hastighet? Jag tycker att du borde komma under litern vid landsvägskörning... Jag kan snabbast referera mot min 960 med rak sexa på 3 lit. som drar 1.05 blandad körning, då med snäll körning!

Karosserna är ju desamma, så 1.1/milen tror jag du kan bräcka bara med att ändra din körstil lite! Farsans 945'a fulltrycksturbo snittar 0.9 vid blandad körning enligt hans uppgifter, Men då är också gubben trafiklärare och har någorlunda koll på ecodriving osv. Och den bilen har gått 33.000 mil, och är en 92´a. Tillräckligt övertygande för att du kan få din bil att gå snålare? ;)
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.