Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RC166
Tack själv!

Vad har du för fel på ECC'n då?

En sak till ang. demontering av fläkten:
De 3 skruvarna som håller fläkten sitter lite trångt till så jag använde ett 1/4" skruvmejselhandtag med en böjbar adapter på och en 7mm hylsa i änden. I princip skulle man väl kunna använda ett sånt där böjbart verktyg som man har till att dra åt slangklammer med? Är det inte just en 7mm integrerad hylsa på dom?
av I.H.P
Det verkar som många har det lite krångligt att läsa felkoder ur ECC.
Det man måste komma ihåg här är att ECC enheten inte har något minne, så fort tändningen slås av nollas felkoderna!
MAO felindikeringen måste ha blinkat för att man ska kunna läsa felkod, vrider man av misstag av tändningen får man så snällt vänta tills felet dyker upp igen, väldigt irriterande vid intermittenta fel.
RC166 skrev: ...I princip skulle man väl kunna använda ett sånt där böjbart verktyg som man har till att dra åt slangklammer med? Är det inte just en 7mm integrerad hylsa på dom?
Stämmer bra det!
//Björn
av Envisast36
Tack!!!!

Dina bilder var till stor hjälp när jag bytte min kupefläkt, jag använde en dreml med kapskiva istället för vinkelslip dock.
Åter igen tack för hjälpen!!
av RC166
Jaja, säg den glädjen som varar!
Några månader efter att jag smorde kupéfläkten började ECC-knappen blinka till och från igen och då går fläkten inte igång. Vi felkodskontroll fick jag 2-3-3 igen, vilket betyder hög startström för fläkten och systemet stänger av den.

Nu på vårkanten var den mer stilla än igång, så jag tog tjuren vid hornen och köpte en ny kupéfläkt på min lokala skrot (ny pirat för 1000 kr).

Efter att jag monterat den hade jag ljuvlig värme i några dagar. Dock tyckte jag att den inte gick fortare i manuellt läge 5 än 4.
Sedan började ECC-knappen blinga igen= stillastående ny fläkt och felkod 2-3-3 igen.

Vad göra? Kan det vara "piratmotorn" som inte är kompatibel med ECC'n? Och i så fall, varför gick det bra i 2 dagar?

Kan det vara nåt annat, typ utetempgivaren i friskluftskanalen, motor-motståndet eller vad? Och om det är nåt annat än motorn, varför får jag bara felkod om motorn och inte om givare, motstånd mm?
av Najtrajder
Har oxå problem! Nyfyllt kylmedie men ingen komressorstart, inga felkoder, tamejtusan lost!!!! Åter till senaste inlägget... Fläkten styrs av en box som sitter bakom handskfacket, en gul kontakt med fem tunna kablar och en kontakt med två grövre. Boxen är monterad i/mot luftkanalen, och har en kylfäns in i kanalen. under boxkåpan sitter ett kretskort, och under kortet mot kylflänsen sitter en tyristor. Vad ni än gör, ta inte bort kylflänsen, tyristorn brinner upp.... Lyckades med det då jag felsökte. Men tyristorn styr fläktmotorn. Kan vara där du har felet.
Åter till mitt dilemma. När jag kopplar ur uteluftgivaren, (felblinket startar på ac knapp) då startar kompressorn, Strange!!!! Mäter mellan 68 ner till 32 kOhm. Högt värde? känns så med tanke på vad man läst tidigare i tråden.
av I.H.P
Ja om du mäter vid ca 25grC så är det ett högt värde och skulle kunna göra att kompressor inte startar, ECC tror ju att uteluften är kallare än den är.
//Björn
av Najtrajder
Bytte uteluftgivaren (210kr). ECCn går som en klocka :) Gissar att elektroniken trodde det var 213 minus ute, och då behövs ju inte ACn :D
Användarvisningsbild
av erikn
Min fläkt slutade att snurra idag. Inga felkoder. Har efter att jag hittade den här tråden (igen, jag har ju skrivit i den förut) lossat fläkten. Upptäcker att det är bytt fläkt en gång tidigare, förmodligen rätt länge sedan. Fläkten som sitter i är från en 740, står i alla fall det på den. Det ser ut som "skrot-text" på reservdelar. Kontakten är dock annorlunda, så det sitter en övergång mellan gammal och ny kontakttyp.

Har beställt en ny fläkt (ja, ny och ny, från skroten) så jag hoppas att det fungerar efter det. Och att jag slipper gnisslet från fläkten i vänsterkurvor. Har mätt att jag får spänning på sladden som går dit, så jag gör en kvalificerad gissning att det är den som är paj.

PS
På bilden sitter något utanpå styrboxen för bränslet. Någon som vet vad det är? Jag har inte det på min bil.
av RC166
Ja, dags att ta tag i detta rejält nu inför hösten!
Nu står fläkten stilla jämt, så jag gör nog som Najtrajder, köper ny yttertempgivare.
Har du bilder på var den sitter, hur den ser ut, hur du bytte etc.

Alltid bra med bilder!

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]