Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev: lör 29 feb 2020, 11:15
volvorullar skrev: lör 29 feb 2020, 10:59 Bara att hoppas på att bilen är högre
värderad än arbetet...
Är bilen värd mer för dig än för ditt F-bolag hade jag beställt en katalysator separat och anlitat en fristående verkstad att montera den...
Så kommer det bli om det inte funkar via fbolaget.
Hade ju hoppats på en summa som ersätter delen/skador med i sådant fall
Det går (relativt) lätt att svetsa I nya "stosar" och rör i en gammal katalysator och främre avgasrör så det passar som original så det är lätt att byta någon del längre fram. Tänk på att turbomodellerna har en grövre rördimention än GL modellerna, även en grövre katalysator. Kolla här hur jag gjorde, det borde en verkstad klara på någon timme. Delarna jag köpte finns hos bildelshandlare. Lambdasonden sitter i en del katalystorer, men du kan klippa sladden för på din bil sitter den i grenröret. Så här gjorde jag,
viewtopic.php?f=15&t=108337&hilit=Bohusl%C3%A4n#p883523
Användarvisningsbild
av Perra83
volvorullar skrev: fre 28 feb 2020, 20:17
Perra83 skrev: fre 28 feb 2020, 19:51 Här i stan har Polisen gått ut med stöldvarning på just katalysatorer.
Menar du Gbg eller vilken stad?
Nej jag bor i Lindesberg. Är med i ett par grupper i appen Safeland där meddelar Polisen om det som berör oss i stan/kommunen.
lennarte skrev: lör 29 feb 2020, 15:38 Det går (relativt) lätt att svetsa I nya "stosar" och rör i en gammal katalysator och främre avgasrör så det passar som original så det är lätt att byta någon del längre fram. Tänk på att turbomodellerna har en grövre rördimention än GL modellerna, även en grövre katalysator. Kolla här hur jag gjorde, det borde en verkstad klara på någon timme. Delarna jag köpte finns hos bildelshandlare. Lambdasonden sitter i en del katalystorer, men du kan klippa sladden för på din bil sitter den i grenröret. Så här gjorde jag,
viewtopic.php?f=15&t=108337&hilit=Bohusl%C3%A4n#p883523
Fint arbete Lennart!

Funderar lite på om jag temporärt i väntan på verkstadstid eller bara för att kunna köra den till verkstan kan sätta en sådan här avgasslang med två klämmor? Vilken storlek på slang kan tänkas lämplig?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000017821
Lucif3r skrev: Sen undrar jag vem fasen som springer runt och snor en gammal katalysator :-D Nog för att det finns några ädelmetaller i dom, men dom är inte värda många kronor i slutändan...
Priserna har gått upp rejält på begagnade katalysatorer pga Coronaviruset och exportstoppet i Kina, Det är inte bara i Sverige stölder av katalysatorer har blivit ett stort problem.
Våra Volvo vänner I England har samma problem med stölder
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=303980
Hade varit bättre om dem knackade på dörren och bad om 600 spänn.
Billigast för den drabbade och snabbast pengar utan att skita ner sig för den som annars skulle snott katten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

volvorullar skrev:Funderar lite på om jag temporärt i väntan på verkstadstid eller bara för att kunna köra den till verkstan kan sätta en sådan här avgasslang med två klämmor? Vilken storlek på slang kan tänkas lämplig?
Har för mig att jag har 63 mm klammer på mellandämpare, vilket tyder på att röret från katen är omkring 57mm. Jag kan mäta noggrannare i morgon då jag ska hissa upp och ställa Volvon på bockar (se annan tråd)
Vet att kattar kan kosta lite men att folk sågar av dom trodde jag absolut inte. bra o veta om man kommer ut på morgonen och bilen låter lite konstigt. hoppas du hittar en billig bättre beggad.
volvo740sugmotor skrev:Vet att kattar kan kosta lite men att folk sågar av dom trodde jag absolut inte. bra o veta om man kommer ut på morgonen och bilen låter lite konstigt. hoppas du hittar en billig bättre beggad.
Man tror ju inte det för att det är så dumt att det inte ens borde hända. Jag menar vad blir timlönen egentligen, vore väl bättre att jobba på posten ekonomiskt... ;-)
av Lövet
Micce1980 skrev:
volvo740sugmotor skrev:Vet att kattar kan kosta lite men att folk sågar av dom trodde jag absolut inte. bra o veta om man kommer ut på morgonen och bilen låter lite konstigt. hoppas du hittar en billig bättre beggad.
Man tror ju inte det för att det är så dumt att det inte ens borde hända. Jag menar vad blir timlönen egentligen, vore väl bättre att jobba på posten ekonomiskt... ;-)
En kollega fick sin tank sönderborrad för 20 liter bensin. Vet inte hur många tusen det kostade att laga, han är ohändig och lämnade in bilen på Volvo.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]