Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ok ok jag ger mig. Rengjorda och torra ytor. Imorgon börjar återmonteringen av toppen.
Håll tummarna, hehe.

//Ove
Gelis skrev:Ingen olja, färg eller klister på topp-packning. Ska vara rent och torrt.
Ovan skrivet gäller.
När man kommer till äldre bilar (mycket äldre) så ska man ha olja på, både på blocket och topplocket. Det är för att packningen "rör sig" lite när man drar fast. Detta gäller motorer med kopparpackning (typ Volvo B16 och äldre). Kan ju vara så att det finns "bättre grejer" till dessa motorer idag, men när jag "höll på" med detta var det ganska mycket kopparpackningar.
På en Ford Taunus -64 sitter en gjutjärnsmotor med "lösa blöta" cylinderfoder med papperspackningar under (precis som på B27/B28) som "sjunker ihop" ibland när motorn "går varm". I dessa fall (när cylinderkanten på en del av cylindern ligger under blocket) har jag använt Permatex på "nyare" motorer med det nyare sortens packningar (även om Fords V4-or idag tillhör en "gången tid)
http://www.permatex.com/images/stories/ ... /80057.jpg
Använde det med framgång på flera bilar (franska modeller hade också denna konstruktion). Men då bara på stålringen mellan cylindern och topplocket. Numera är jag dock inte säker på att det fungerar lika bra. Det är ju högre tryck och mer värme i motorerna än vad det var på en 65 - 75 hk 1,7l V4 motor, Simca 1000 hade 39 hk. Detta var det enda (?) packningsklister som fanns "på den tiden" och jag använder det fortfarande. Numera främst till invändigt till kylarslangar och sådant.

Mvh
Lennart
Jag ger upp.
Allt gjort efter beskrivning men läcker fortfarande vid packningen. det måste vara motorblocket som inte är plant.
Jag får nog skaffa en annan motor.

Meckartrött.....
Tack för alla tips i alla fall!
//Ove
Även med ett "oplant" motorblock så läcker det inte direkt när man fyller på vatten, om man inte ser några skador innan monteringen. Det kanske inte håller så länge när du börjar köra, men det ska vara tätt medans du häller på. Du skrev innan att du hade vattenpumpen monterad innan du monterade topplocket förra gången, gjorde du samma sak nu? Om inte tryckte du upp vattenpumpen ordentligt (stooor skruvmejsel, mindre kofot, däckjärn) innan du "drog fast" pumpen. Topplocket kan "ärga" så det läcker, men det syns också om man tittar på ordentligt. Du kan ju (i alla fall rent "teoretiskt") dragit topplocket skevt förra gången när du hade vattenpumpen monterad.

Mvh
Lennart
Hej igen!
Nej jag monterade INTE vattenpumpen nu innan jag hade dragit topplocket. Rena ytor, ny packning, dra med 20 Nm, 60 Nm och låt vara ett dygn, sedan vinkeldragit med 90 grader. Sedan monterade jag allt övrigt.
Det är ju inte svårt att demontera toppen. det är "bara" de 2 skruvarna som håller extrastaget till avgasgrenröret som tär på mitt tålamod.
Jo det läcker på båda sidor om cylinder 2-3. Din teori om att toppen blivit skev låter troligt. Jag får väl ta bort toppen för 3:e gången och låta kolla planheten.
Vad göra om toppen är plan men motorblocket är skevt? Man kan väl inte plana blocket monterad i bil?

hjäääälp

//Ove
lokove skrev:det läcker på båda sidor om cylinder 2-3
I mitt tycke mycket märkligt. Läcker det både uppåt (insugssidan) och nedåt (avgassidan) eller?. Det kan man tänka sig att om det varit mycket varmt att blocket "slagit sig" så cylindrarna "ligger" högre än ytter kanten/kanterna. I så fall hade jag nog försökt men packningsklister (den typ jag länkade ovan) i alla fall. Det går ju att se med en stållinjal eller liknande om det är så. Det var någon som skrev något om typ samma sak för något år sedan på en turbo, vet dock inte hur det slutade. Det kan ju (om det varit väldigt varmt) vara sprickor i blocket (eller toppen) också.

Mvh
Lennart
Om det var jag skulle jag skippa klistret. Har du gjort rent hålen för topp bultarna från olja och glykol packnings rester.
Kollat så att gängan/ bultar går lätt i med handkraft först. Har du olja o skit i hålen blir momentet miss visande.
Gängan på bultarna ska vara lätt anoljade det får inte droppa utan bara liite olja i gängorna.
så har jag gjort vid montering har funkat för mig iaf. Efter sedan allt annat är genom kollat före.
Kolla blocket som Lennart säger. Med en riktig stållinjal som du vet är rak på kanten och när du ändå är igång kolla toppen med.
Det kan ju även va så att blocket spruckit som Lennart säger men måla inte fan på väggen än.
Skulle det va så att du får byta maskin så är det ju skapligt lätt meckat i din bil visst en massa rör o skit turbo och ac är det men det kan vara värre.

Ställ grejorna åt sidan ett litet tag innan du börjar igen lycka till.

Med vänlig hälsning GS
Hej igen!
Jo jag var tvungen att lägga allt åt sidan en stund.
Ja det läcker på båda sidor ungefär mellan cylinder 2-3 när jag fyller på ordentligt i expansionskärlet. Dock inte innan. Ja jag har blåst med tryckluft i hålen för topplocksbultarna och dragit ner dom för hand innan toppen kom på plats.

Nu tar jag bort toppen för tredje gången. Jag ska åka till firman som planade toppen och kontrollera den ännu en gång. Jag ska också prova med en stållinjal mot motorblocket och se om jag kan se någon ojämnhet med blotta ögat.
Vi får se. Alt 2 är en annan motor...

//Ove
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]