Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har kört ca 10000 mil nu med min FT konverterad. Jag har nya chip (guldbox) och så har jag bytt spridare. Går kanon.
Har ny kört drygt 2 månader på 100% E85 och det fungerar bra. Blir dock inte av med felkod 2-3-2. Den kommer tillbaka, kanske inte första dagen, men dagen efter jag nollat det brukar den vara tillbaka. Köpt en ny Lambdasond (Biltemas "märkesanpassade") och nya tändstift. Ska byta så fort tid finnes.
Var och besiktigade idag, klart godkänt, inte det minsta lilla sak han kunde anmärka på (inte ens på saknad grill), men hade jag haft en -89-a hade han kanske klagat på avgasvärdena,
CO 0.15
HC 67
2500 varv kollar dom ju inte på min
Lambda 1,035,
Det är ju definitivt i överkant.
Om jag kommer ihåg rätt betyder högt Lambdavärde överskott på syre, så jag får höja bränsletrycket några "snäpp". Ligger på 4,5 kg nu, men CO och HC borde varit lägre (ny motorolja). Har ej kunna mäta förbrukningen, trippmätaren har ju lämpligt nog lagt av. Kör med en GPS "kopplad" vägmätare som jag ju måste starta varje gång jag ska köra och med den verkar det ligga kvar på runt 1,4 l/mil.

Mvh
Lennart
Dags för lite uppdatering igen för dom som är intresserade
Bytte Lambdasonden när jag ändå hade bilen på bockar för att byta till vinterdäck. Hade ingen gängtapp hemma så jag fick fila bort dom första varven på gängorna för att kunna skruva den i botten. Sedan justerade jag in bränsletrycket enligt anvisningar på http://www.etanol.nu och nu kommer det mest intressanta, Bilen går som aldrig förr. Uppskattning, 20 - 30 hk mer ur motorn. Den har gått väldigt bra innan, men jag kommer inte ihåg att den gått så här bra någon gång under tiden jag haft den.
Enda nackdelen, om det nu är en nackdel, är att bränsletrycket ligger på 7,5 kg. Väldigt högt tycker jag, men det är kanske normalt. kanske borde skaffa andra spridare ändå. 16V motorn har (tror jag) större spridare än 8V motorn. Hur ser jag skillnad på dom, och hur ska dom se ut. Dom som sitter i min bil är gul/beigea till färgen. Några förslag på spridare? Skrev om hur högt bränsletryck man borde ha på min motor på Etanolsidan för 3 månader sedan, men inget svar.
Bränsleförbrukningen är fortfarande 1,4 l/mil, ska bli spännande att se om det ökar nu när "fler hästar ska ha mat" :lol: Har frugan gamla mobiltelefon fast monterad med en app som trippmätare. Den "går igång" när jag "slår på" tändningen (sitter i cigg. uttaget) och stängs av när jag stänger av tändningen. funkar bra.

Mvh
Lennart
Spridarna på B234F ger 214 cm3 per minut.
De som sitter på 8-ventilers sugmotorer (B230F/FB/FD) ger 185 cm3 per minut.
De som sitter på 8-ventilers turbomotorer (B230FT/FK) ger 300 cm3 per minut.
(Alla dessa har samma bränsletryck, 3 bar. Källa: Fickdataboken.)

Så turbospridare kanske skulle fungera... 300/214 ≈ 1.4, och man är ju ute efter cirka 1.3 gånger så stort flöde. Då måste man komma ihåg att montera förkopplingsmotstånden också, annars går bränsleboxen sönder.
NilsO skrev:Så turbospridare kanske skulle fungera... 300/214 ≈ 1.4, och man är ju ute efter cirka 1.3 gånger så stort flöde. Då måste man komma ihåg att montera förkopplingsmotstånden också, annars går bränsleboxen sönder.
Om nu jag skulle åka runt ock kolla efter turbo spridare, sitter det "lösa" motstånd monterade någonstans på bilen eller får man "bygga något" själv. Jag har ju jobbat både mycket och länge med bilar, men turbo motorer har jag varit "förskonad" ifrån. Har servat Saab Turbo när dom var nya, men då var det ju bara service. Sedan fanns det någon i sta'n som hade en gul BMW 2002 turbo, men den såg jag bara på avstånd så direkt jobbat med turbo har jag aldrig gjort. Om man inte ska räkna med när jag och en jobbarkompis monterade en turbo från en Volvo lastbil på en Caterpillar hjullastare en gång på -70-talet. Turbon hade havererat och en utbytes turbo från Caterpillar kostade då (början på -70-talet) c:a 8000 svenska kr. Det skaffades en beg. Volvoturbo från någon större lastbil och vi tillverkade en ny fläns mot grenröret, sedan var resten inga större problem. Caterpillarn var för övrigt utrustad med 2 st startmotorer. En "liten" som "drog igång" en 2-cyl. 2-t-motor på c:a 8 - 10 hk som sedan startade en gigantisk dieselmotor. Snacka om "rökringar" när vi startade upp den en vintermorron när det var c:a -15° och helt vindstilla. Dom blev 3 - 4 m i diameter innan motorn "gick igång" och allt bara blev svart rök.

Mvh
Lennart
Spridarmotstånden sitter alla fyra i en enhet på insidan av vänster framskärm, ser ut såhär:

Bild

Köper man på skroten kan man nog med fördel norpa även motsvarande kontaktstycke och så långt man kan av kabelhärvan så blir det enklare att koppla in. Jag tror dessutom de måste sitta monterade mot karossen för värmeavledning.
NilsO skrev:Spridarmotstånden sitter alla fyra i en enhet på insidan av vänster framskärm
Tackar, ska "kolla runt" lite. Återkommer säkert, oavsett. :roll:

Mvh
Lennart
:-DD 9Lite uppdatering igen
Läste jag på http://www.etanol.nu om hur man "ställer in" bränsletrycket vi konventering med justerbar BTR. Den gamla Lambdasonden fungerade ju inte 100%,. Den visade samma värde (0,45V) varm som kall när kabeln från boxen var borttagen, Så ny monterades för en månad sedan. Den visade (varm motor) 0,6V vid tomgång och normal körning. Men vid fullgas så gick den ner till 0V. Efter lite skruvande (det är nu ganska nära max på BTR-en) så ligger nu voltmätaren på c:a 0,7V vid all körning och felkod 2-3-2 har inte kommit tillbaka. Bränsleförbrukningen verkar ligga på en normal nivå (ska tanka efter helgerna). Bilen går helt och fullt som den ska. Men, bränsletrycket ligger på 8kg (utan vakuum) och pumpen har börjat "jämra sig" (Biltemas "044" pump). Funderar på, dels större spridare eller e.v ett motstånd till tempgivaren. Kan man sätta ett "fast" motstånd på "bränsleboxsidan" på temp. givaren så den förlänger tiden "hela tiden" så jag kan komma ner till 4 - 5 kg. Det står på hemsidan (etanol.nu) att man kan göra så som "kallstarthjälp", men jag skulle i så fall ha det kopplat i serie hela tiden.
Antingen jag får något svar eller ej (alla har väl fullt upp vid denna tid) så önskar jag er alla

God Jul och Gott Nytt År

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Ursäkta felstavningen, det är rättat nu.
Fick svar på etanol.nu, han rekommendderade inte att montera fast motstånd. Trodde det skulle bli "knas" i bränsle styrningen, rekommenderade en "Piggy back". Hade kanske vara en enkel lösning, men ni som "följt mig" på detta forum vet numera att lätta lösningar inte är något för mig :lol:
Får se hur det blir. Bilen var väldigt svårstartad i går morse ( +3° ingen motorvärmare) men startade direkt idag (-3° fortfarande ingen motorvärmare) med en "skvätt" startgas. Normalt har jag alltid motorvärmare, men på helgerna är det ju lite problem med "planeringen". Ska bli spännande att starta den i morgon bitti. - 12° har "dom" lovat, motorvärmaren är ikopplad, går mellan 03:00 och 07:00.

God Fortsättning
Lennart

Edit, -10° och motorn startade "direkt". Det blir inga problem att köra på E85 hela vintern

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]