Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
När jag höll på att "strula" med min höga bränsleförbrukning hade jag givetvis höga avgasvärden, c:a 1 - 1,5 i CO halt. HC och Lambda har jag ingen aning om, det kollades aldrig. Nu var det inga problem med besiktningen, jag har en -88B som går efter dom gamla reglerna (max 3,5). Jag fick rådet att byta katen av flera men envis som man är fortsatte jag på andra spår. Sista besiktningen hade gjort många gröna av avund, i princip 0 på både tomgång och varv, HC 60 och Lambda 1,01. HC stack ut lite, men bilen har gått 41000 mil och katen är fortfarande original. Jag har ingen möjlighet att kolla värdena själv, men det jag gjorde mellan dom sista besiktningarna var en ordentlig rengöring (som jag beskrev innan) av spjällhuset, ordentlig rengöring (bytte oljefällan) av vevhusventilationen och satte klammer på alla slangar, Sedan efter besiktningen bytte jag BTR-en (köpte en justerbar på Misab) och har nu en förbrukning på c:a 1,1 - 1,2 l/mil. Fortfarande lite högt men jag kommer nog inte längre ned detta, kör bara småsträckor och AC-n på för det mesta.

Mvh
Lennart
av Kabokiman
Beställde en ny tomgångsmotor i måndags, har inte fått den en då den blev försenad.. Men väntas få den imorgon, så då ska den bytas och sedan ska jag åka och göra en avgasmätning igen.
Idag har jag tagit bort insuget och spjällhuset och rengjort dom ordentligt. Monterade tillbaka dom och körde en sväng så att motorn blev varm, lät sedan bilen stå på tomgång som den gjorde sist när motorlampan började lysa. Efter ett tag så började den (inte helt oväntat) lysa igen. Denna gången fick jag felkoderna 2-3-3 (tomgångsreglering) och 2-2-1 (lambdasondsignal). Innan fick jag felkoden 2-2-3, som är tomgångsventilen istället för tomgångsregleringen.. Mystiskt, tycker jag.

Jag hoppas verkligen att detta beror på att tomgångsmotorn är paj, så att det kanske är därför den får fel värden och att det är därför lampan lyser. Men det återstår att se tills imorgon.
av Kabokiman
Var i behov utav bilen i helgen, så åkte in till Bilprovningen i fredags och hoppades på det bästa. Var på Skobes innan jag åkte och gjorde ännu en avgasmätning, alla värden var då skitbra och godkända. I ca 3 sekunder, sen vände det och alla värden blev fel igen.
Åkte vidare till besiktningen och hoppades på att det skulle ordna sig efter en ordentlig varmkörning på ett par mil, istället för bara de 6km som det är till Skobes hemifrån mig. Givetvis gjorde det ingen skillnad, värdena på den här besiktningen, med 20 liter etanol och resten bensin i tanken, blev:

CO - 5,4 (0,5)
CO 2500 7,5 (0,3)
HC 219 (100)
Lambda 0,84 (0,96-1,04)

Detta efter att jag har bytt:
Lambdasond
Lufttemperaturgivare
Kylvätsketemperatursensor
Insugspackning
Rengjort Insug

Får fortfarande felkoderna 2-3-3 (tomgångsreglreing) och 2-2-1 (lambdasondsignal)

Några sista tips på vad jag ska göra innan den hamnar på skroten? Känns tråkigt att behöva skrota den när man ändå har lagt en hel del pengar på delar..
av rid54
Lambdavärdet som fås vid besiktning är ju uträknat genom att avgaserna analyseras, de mäter ju inte på sonden, precis. Din motor går fett, så vitt jag kan förstå. Om det finns felkod på sondsignalen, så är det troligaste faktiskt att det är fel på sondsignalen, dvs styrboxen fattar inte riktigt vad den får in. Är det helt säkert rätt sond för din bil? Som det verkar öser den på bränsle i övermått och det måste finnas en anledning till det. Vissa styrboxar kan man ju få ut realtidsvärden från, temp, varvtal, lambdasondsignal etc; kanske det är en väg att reda ut problemet?
av Kabokiman
Det var det jag trodde först, alltså att lambdasonden var trasig, så beställde en ny sådan. Visste inte då att det var en annan typ av lambdasond till Regina/Rex, utan detta fick jag reda på lite senare. Beställde då en ny lambdasond igen med samma id-nummer som den första. Detta nummer är NTK A4F, om det är till någon hjälp om någon vet något om det.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]