Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
Känns som att jag inte kommer hinna hitta det innan det är dags att byta bil av andra orsaker. Men, hatar att ge upp, hur jobbigt det än är!

Det slutar säkert med att jag aldrig gör mig av med bilen utan behåller den som forskningsprojekt att ha när man blir pensionär...
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Jag har läst genom tråden och hittar ingenting om att du provbytt BTR:n någonstans ....

Har du gjort det ?

Kärvar den ?
OM du lossar slangen från den , höjs varvtalet på maskin något då ?
OM inte så kärvar den .

mvh

RObban
Användarvisningsbild
av emwtur
läckande spridare. du kan ju släppa bränsletrycket när du parkerar bilen när det är kallt
det sitter ju en bilventil på tryckröret - man kunde ju ta en slang till en gammal fotpump och leda ner trycket i en flaska eller något.
- Det skulle ju kunna vara läckage - då är ju bilen redan sur innan du sätter i nyckeln !
Släpper du ut bränsletrycket så finns det inget som kan läcka ner !
Användarvisningsbild
av DTJ
Ja, men kan dom bara läcka när det är minusgrader? om dom läcker i alla temperaturer borde det vara ännu svårare att få igång motorn när det är varmgrader eller?
av rid54
Hej.

Jag har följt tråden rätt väl, men nu är det lite svårt att behålla greppet. Jag gär ändå ett försök med ett inlägg:
Felet är inte alltid där, om jag förstått rätt; ibland startar bilen i minusgrader? Detta borde ju vara en möjlighet att sortera bort exvis startmotor/batteri, eftersom en person med bara lite motoröra borde kunna höra skillnad på startljudet om det vore så stor skillnad mellan lyckat och misslyckat startförsök. Till slut kan ju batteriet bli trött, såklart, men det är ju lite självindikerande...

Tändningen är jag tveksam till, eftersom bilen ju -enligt hur jag fattat det- faktiskt kan gå igång efter långt startförsök, men sedan går den dåligt ett tag, därefter U.A. Tror inte tändningsfel är orsaken, särskilt inte när i princip allt är bytt. Det finns inga mekaniska saker som kan kärva i tändningssystemet och elfel är ju inte direkt kopplade till kyla, utan mer till fukt.

Bränslesystemet inehåller mekaniska saker: pump, tryckregulator och spridare. Toleranser kan påverkas av temperaturen och där kanske man har ett spår. Om man antar att pumpen är OK, så bör det finnas laddtryck så det räcker. Spridartrycket styrs av tryckregulatorn. Om den kärvar när den är kall (det torde väl vara någon sorts ventilsystem inuti den, antar man...) kanske spridartrycket blir för högt och bilen får för mycket soppa vid startförsök. Här finns ju mätmöjligheter (manometer på fuelrailen). Nästa alternativ är ju kärvande spridare (magnetventiler...), men att en kärvande spridare skulle slå ut starten verkar osannolikt; att alla spridare kärvar verkar också osannolikt... Hm. Jag är rätt benägen att hålla med robban67: undersök bränsletryckregulatorn.

Mvh
/RID
av Bricoleuren
Hej!
Nej, jag har inte undersökt BTR mer än konstaterat att slangarna inte är igensatta (de är inte helt färska, lite torrsprickor men ser ändå ok ut).

Kanske borde ta loss den och kolla som ni säger. Kan man göra nå't med den (skriva isär, fixa) eller är det att testa med en annan som gäller?

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Om det inte ger någon skillnad på gången när du drar ur vakumslangen till den så kärvar den och då är det helt klart bättre att leta efter en annan.

mvh

Robban
av Bricoleuren
Hej!
Idag tog jag loss och testade bränsletrycksregulatorn. Kunde dock inte hitta några fel på den...

Satte bl.a. på en genomskinlig bränsleslang och filmade (ska lägga upp när jag hinner) under startproceduren samt kopplade loss och testade vakumslangen mm (finns oxå på film).

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Bricoleuren skrev:Hej!
Idag tog jag loss och testade bränsletrycksregulatorn. Kunde dock inte hitta några fel på den...
Satte bl.a. på en genomskinlig bränsleslang och filmade (ska lägga upp när jag hinner) under startproceduren samt kopplade loss och testade vakumslangen mm (finns oxå på film).//H
Hej

Hmm , ja du, hade nästan räknat med ett resultat där , nu blir man ju frågandes igen .....

Kan ha frågat förut , men ställer den igen : EGR- ventil , hade du det på din bil ?

På din bil vid Kanistern som ska släppa in / ta hand om bensinångorna till insuget vid fullt gaspådrag sitter det en vakumventil som styrs via slang från insuget som ska reglera ångornas funktion, OM denna vakumventil kärvar och inte stänger ordentligt så ligger ångorna och fyller på med bensin som då blir för mkt vid startögonblicket och KANSKE kan bidra till nersurningen.
Detta påminner om ett ånglås som vi har på våra etanolbussar sedan något år tillbaka som kan kärva och ge startproblem på liknande sätt .

Varför tänker jag på detta : JO, du skrev att den blir mer lättstartad då du gasat ur den innan avstängning :) .

En annan tanke är att du även på det viset får in mer luft som sedan vid start ger bättre komp som i sin tur ger bättre förbränning och bättre startmoment ?

Som någon sa ovan : nu är det dags för alla osannolika ideer att ta plats i den här utredningen :) .

mvh

Robban
Användarvisningsbild
av lennarte
Bricoleuren skrev:Tack Lennart men du kan lugnt åka till skidbacken, Kloge testade på sin bil. Att döma av hans test så drar ju inte min startmotor mer ström än hans i alla fall.
Nu är jag tillbaka till "verkligheten" igen. Jag kollade min bil i förmiddags. Den har då stått still sedan fredag kväll (6 dagar). Volten på batteriet var då 12,3V, när jag slog på tändningen sjönk det till 11,7 och när jag startade den sjönk det till 9,8. Den startade med en gång, så jag hann knappt med att se. Motorn gick knappt runt ett varv innan den var igång. Batteriet är (som jag har skrivit innan) ett c:a 5 år gammalt Biltema. Så din startmotor kan vi utesluta nu.
Det där med kol kanistern, skrev jag inte något om det för ett tag sedan, eller det var kanske i en annan tråd. Teorin om bensinånger därifrån är onekligen intressant, men då borde den väl "ta det" som tjuvluft och gå illa för övrigt, kanske.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 22

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]