Bricoleuren skrev:Hej!
Idag tog jag loss och testade bränsletrycksregulatorn. Kunde dock inte hitta några fel på den...
Satte bl.a. på en genomskinlig bränsleslang och filmade (ska lägga upp när jag hinner) under startproceduren samt kopplade loss och testade vakumslangen mm (finns oxå på film).//H
Hej
Hmm , ja du, hade nästan räknat med ett resultat där , nu blir man ju frågandes igen .....
Kan ha frågat förut , men ställer den igen : EGR- ventil , hade du det på din bil ?
På din bil vid Kanistern som ska släppa in / ta hand om bensinångorna till insuget vid fullt gaspådrag sitter det en vakumventil som styrs via slang från insuget som ska reglera ångornas funktion, OM denna vakumventil kärvar och inte stänger ordentligt så ligger ångorna och fyller på med bensin som då blir för mkt vid startögonblicket och KANSKE kan bidra till nersurningen.
Detta påminner om ett ånglås som vi har på våra etanolbussar sedan något år tillbaka som kan kärva och ge startproblem på liknande sätt .
Varför tänker jag på detta : JO, du skrev att den blir mer lättstartad då du gasat ur den innan avstängning :) .
En annan tanke är att du även på det viset får in mer luft som sedan vid start ger bättre komp som i sin tur ger bättre förbränning och bättre startmoment ?
Som någon sa ovan : nu är det dags för alla osannolika ideer att ta plats i den här utredningen :) .
mvh
Robban