Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Vattennivån i expansionskärlet SKA inte variera från kall till varm motor. Man SKA heller inte märka att expansionskärlet blir trycksatt vare sig när motorn är kall eller när den är varm. Det betyder att på en "frisk motor" ska man kunna öppna expansionskärlets lock utan att det pyser till!

Hur vet jag det här då?? Jo! Brorsan som har en 745:a från -87 (230F motorn) har under flera år haft ett mysko vattenläckage. Kylarvatten har på något sätt försvunnit utan att vi sett varifrån vattnet runnit.
Vi började att byta ut temperaturreglaget som sitter bakom pedalstället inne i kupén då vi märkte att det läckte (blött under mattan).
Men vatten försvann fortfarande. Då såg vi att det läckte i nederkant på kylaren, så vi skaffa en begagnad kylare på skroten. Men brorsan var fortfarande tvungen att fylla på lite vatten då och då. Efter närmare koll runt om i motorrummet såg vi att det läckte från det lilla röret som går in i vattenpumpen, så vi skaffade en ny vattenpump på Biltema. Inte heller nu blev det bra. Motorn läckte visserligen mindre än tidigare men helt bra blev det inte. Vatten försvann fortfarande på något sätt och vattennivån i expansionskärlet varierade kraftigt från kall till varm motor.
Då prövade vi att byta tanklock från grått till grönt! Men inte heller det gjorde någon skillnad!

Hela tiden hade vi vetat att felet antagligen låg i en trasig topplockspackning men vi hade dragit oss för att fixa det då de skulle innebära mycket mer jobb.
Men tillslut beslöt att ta ändå ta bort toppen och sätta dit en ny packning.
-Och vilken skillnad det blev! Motorn gick nu perfekt och hade mycket jämnare gång än förut och den gick inte som förut på bara tre cylindrar när den var kall , utan startade på alla fyra cylindrar och dessutom kändes motorn kraftigare.
Tryckvariationerna i expansionskärlet hade också upphört och nu äntligen försvann inte vattnet! :D

Men säg den lycka som varar...
När vi hade kört motorn några minuter och kollat att allt funkade så la motorn plötsligt av! Vi startade den igen ...men motorn gick nu bara någon minut innan den hackade till och dog.
Vi stod där som frågetecken! Vi prövade att starta igen men inget hände. Vi väntade en halvtimma och försökte igen. Nu gick motorn igång men den dog efter bara ett tiotal sekunder.
Så här hade den aldrig betett sig tidigare under de tjugotalet år brorsan har haft bilen.
Vi kollade att kamremmen stod rätt, tändning och om det blev gnista, allt funkade! Men stiften var helt torra.
Nästa dag försökte vi starta bilen igen och nu startade den direkt och gick hur fint som helst...ett tag! Sen dog den direkt!

Brorsan hade varit nere i Danmark i somras och på hemväg hade han lagt märke till att bilen började smårycka, men han tänkte inte så mycket på det utan lät det bero . Så när semestern var slut fortsatte bilen att smårycka då och då men den la aldrig av.

Men efter byte av topplockspackning så var det något som var knas...

Vi bytte bränslerelä!-Ingen skillnad! Vi bytte hallgivarplatta!-Ingen skillnad! Vi bytte rotor, tändstift och fördelarlock. -Ingen skillnad! Vi i kollade att huvudpumpen under durken på förarsidan funkade, vilket den gjorde! Men bilen startade fortfarande inte!

Så på morgonen tredje dagen så statade motorn utan problem! -Vi stod som frågetecken igen! Va f...tog det åt bil h...!
Motorn fortsatte att gå bra några dagar och så la den plötsligt av igen!!!!

Nu lutar det år att det är den bakre pumpen som krånglar! När vi kollat flödet genom att koppla bort bränsleslangen som går fram till huvudpumpen så kan man se att det bara rinner fram lite soppa, inte Pumpas! Någon som vet hur bränsletrycket från bakre pumpen ska kännas??
Senast redigerad av 3 jaka, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Hmm, vattennivån kan väl visst ändras i en frisk motor? Tryck blir det ju också i en frist motor? Eller är jag helt ute och cyklar... Någon fysiker här? ;)
Varmt vatten har större volym än kallt, så visst stiger vattennivån i expansionskärlet när motorn blir varm. Och tryck blir det också. Max 0,5bar om allt är riktigt, se'n släpper locket ut resten. Vid normal körning märker man inte av något men om man inte har glykol i eller locket är otätt så "ångar" det ut lättare. Om man har ett tätt system ock rätt mängd glykol så kokar inte kylarvattnet förrän vid 115 kanske 120 grader. då är där ju större "säkerhetsmarginal" än vid ett läckande system med mestadels vatten som kokar redan vid 100°

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Att vatten utvidgar sig när det blir varmt förstår jag också. Men jag pratar om att vattennivån verkligen varierar...mycket! T.om så att vatten rinner över när man öppnar locket på expansionskärlet och det ska det definitivt inte göra, och så gör det heller inte efter packningsbytet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Som sagt, när allt är normalt är det så. Fyller du till max (kall motor) så "skvätter" det ut en del när den blir varm. Sedan håller det sig på samma nivå (någon cm upp eller ner) om inget händer. På min (16V motorn) "skvätte" det ut varje gång jag öppnade locket (varm motor) och nivån hamnade alltid på min. efter några mil, men det slutade när jag bytte till ett grönt kylarlock.
av jaka
Hej!
Innan bytte topplockspackning skvätte det ut vatten (när motorn började bli varm)när man öppnade locket till expansionskärlet men efter bytet gör det inte det...då håller sig nivån på en jämn nivå hela tiden. Likadant är det på min egen Audi 100, där håller sig också vattennivån konstant från kall till varm motor och inget vatten skvätter ut när man öppna locket.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]