Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

EddieL skrev:Tycker iaf att det känns konstigt när jag vrider på tändningen. Man hör klart och tydligt att den inte
vill tända överhuvudtaget. Den bara går runt och sen händer inget mer. Inte ens en lite hostning!
Har du kollat kamremmen? "Känns det" som att startmotorn "går lätt"? Det låter på din beskrivning som det skulle kunna vara det. Be någon hjälpa dig att "köra på starten" medan du kollar på kamaxeln. Antinger genom oljepåfyllningen eller om du ser att det övre hjulet rör sig. Man kan se det i springan mellan plastkåpan och ventilkåpan fram på motorn.

Mvh
Lennart
av EddieL
lennarte skrev:
EddieL skrev:Tycker iaf att det känns konstigt när jag vrider på tändningen. Man hör klart och tydligt att den inte
vill tända överhuvudtaget. Den bara går runt och sen händer inget mer. Inte ens en lite hostning!
Har du kollat kamremmen? "Känns det" som att startmotorn "går lätt"? Det låter på din beskrivning som det skulle kunna vara det. Be någon hjälpa dig att "köra på starten" medan du kollar på kamaxeln. Antinger genom oljepåfyllningen eller om du ser att det övre hjulet rör sig. Man kan se det i springan mellan plastkåpan och ventilkåpan fram på motorn.

Mvh
Lennart
Den går inte lätt, utan man känner att den inte vill tända överhuvudtaget.
Kamremmen bytte jag för ca 2 veckor sedan. Tänder jag lite halvfort känner jag att det tar i motorn.

-
Har iaf kollat bränslerelät nu och det klickar.
EddieL skrev:Den går inte lätt, utan man känner att den inte vill tända överhuvudtaget.
Kamremmen bytte jag för ca 2 veckor sedan. Tänder jag lite halvfort känner jag att det tar i motorn.
Är remmen riktigt sträckt? Kan den ha hoppat några kuggar? Förlåt om jag är envis, men det låter på din beskrivning som det skulle kunna vara kamremmen.

Mvh
Lennart
av EddieL
lennarte skrev:
EddieL skrev:Den går inte lätt, utan man känner att den inte vill tända överhuvudtaget.
Är remmen riktigt sträckt? Kan den ha hoppat några kuggar? Förlåt om jag är envis, men det låter på din beskrivning som det skulle kunna vara kamremmen.

Mvh
Lennart
Remmen är sträckt. Har kört ca 200 mil sen jag bytte den för 2v sedan.
Man ska vara envis, annars löser man inte problem.

Jag tycker ändå att bilen borde ha "hackat" "bubblat" lite om det var något sånt.
Nu är den helt stendöd. Heldöd bara. Ska kolla stiften när tjejen kommer hem.
Du kan inte hålla på att gissa och byta enheter på måfå. Det kan bli jättedyrt innan du till slut hittar felet.
Om det är en -88B, så har du en diagnostikbox. Det ser ut så här, ungefär:

Bild

Bilden visar en 240, men det är mycket identiskt i 740. Hur du använder diagnostikboxen etc. etc. finns i ett flertal trådar här på forumet. Likaså hur du skall tolka ut felkoderna. Använd sökfunktionen. Felkoder och diagnostikbox eller diagnosuttag är tre bra sökord. Glöm inte papper och penna för att notera koderna. Det kan vara flera.
av EddieL
Skrev ut en lapp med instruktioner för diagnosboxen, men det visade sig att jag inte hade någon! :cry:
Har alltså en 88A.

Nu har jag kollat om jag får gnista till stiften och det får jag inte.
Testade två för att vara helt säker.
Mätte ström från tändspolen och den fungerade också.

Kanske är som flera har sagt. Vevaxelgivaren?
Ska kolla tändmodulen igen. Tog aldrig bort och kollade så att det var exakt rätt.
Ska kolla alla stiften. Kan ju ha fått fel på biltema? Har ju som sagt hänt förut. :roll:

Annars är jag som ett stort frågetecken just nu. ?:-/
Om du nu har en -88A, så har du ingen vevaxelgivare utan en hallgivare i fördelaren. Detta är en av skillnaderna på -88A och -88B. Det finns flera men i detta läget är det viktigast att känna till detta.
Vevaxelgivaren och hallgivaren gör alltså samma jobb, men dom sitter på olika ställen. Dom talar om för styrdatorn, ECU, hur vevaxeln snurrar, hur många grader före eller efter nollpunkten den befinner sig. Då vet ECU när den skall dels skicka en tändgnista och dels när den skall skicka en insprutningspuls. Får inte ECU någon signal (trasig givare) så kommer varken tändgnista eller insprutningspuls. Det enda som fungerar är startmotorn.
Rådlös skrev:Om du nu har en -88A, så har du ingen vevaxelgivare utan en hallgivare i fördelaren. Detta är en av skillnaderna på -88A och -88B. Det finns flera men i detta läget är det viktigast att känna till detta.
Vevaxelgivaren och hallgivaren gör alltså samma jobb, men dom sitter på olika ställen. Dom talar om för styrdatorn, ECU, hur vevaxeln snurrar, hur många grader före eller efter nollpunkten den befinner sig. Då vet ECU när den skall dels skicka en tändgnista och dels när den skall skicka en insprutningspuls. Får inte ECU någon signal (trasig givare) så kommer varken tändgnista eller insprutningspuls. Det enda som fungerar är startmotorn.
Då ska jag köpa mig en hallgivare imorgon!
Låter mest troligt att det är den.

Ska dock kolla stiften på min tändmodul först så att dom stämmer.

Edit: Har letat som en tok efter en hallgivare, men hittar ej någon sådan?
Vart köper jag en sån? Biltema? Heter det något annat?

Edit: Fanns hos Mekonomen för nästan 1000 kr?
Tips på annat ställe där den är billigare?
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]