Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Börja med som det är skrivet ovan att torka rent så mkt du kan och sedan starta bilen på tomgång så du får lite tryck i systemet ( gärna att ngn annan startar den medans du ligger under där och kollar in läckan) , för precis från när det är torrt och det börjar läcka är det tydligt var det sipprar ut , sedan när allt blir lite oljigare är det svårare att se exakt....

Det där kan vara ett litet hål i det övre av de två rören vi ser på bilden , ser väldigt rostigt ut, eftersom det är olja på både det övre och nedre röret.

Det undre röret är tryckröret och det övre är returens rör upp till servopumpen ( om jag inte missminner mig helt ).

Är ganska vanligt att dessa rör rostar sönder just där nere, finns att köpa på t.ex skruvat .se , bilia, mekonomen etc. brukar ligga runt 12-1400 kr för tryckslangen / röret .

Köp nya kopparringar också ( 2st / röranslutning ) .

mvh

Robban
robban67 skrev:Hej

Börja med som det är skrivet ovan att torka rent så mkt du kan och sedan starta bilen på tomgång så du får lite tryck i systemet ( gärna att ngn annan startar den medans du ligger under där och kollar in läckan) , för precis från när det är torrt och det börjar läcka är det tydligt var det sipprar ut , sedan när allt blir lite oljigare är det svårare att se exakt....

Det där kan vara ett litet hål i det övre av de två rören vi ser på bilden , ser väldigt rostigt ut, eftersom det är olja på både det övre och nedre röret.

Det undre röret är tryckröret och det övre är returens rör upp till servopumpen ( om jag inte missminner mig helt ).

Är ganska vanligt att dessa rör rostar sönder just där nere, finns att köpa på t.ex skruvat .se , bilia, mekonomen etc. brukar ligga runt 12-1400 kr för tryckslangen / röret .

Köp nya kopparringar också ( 2st / röranslutning ) .

mvh

Robban
Va inne på volvo och frågade lite om detta när jag köpte spindellederna och dom sa att det rostar lätt i dom rören.
Någon som har tips mot bra rengöringsmedel mot servovätska i dom områdena? Har en spray av märke quickleen
Eller kanske räcker att abra torka ordentligt överallt

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??