Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

erikn skrev:På tredje bilden har du ju pluggen. Akta så att du inte petar in den. Enligt anvisningarna ska du ju bryta ut den, se bild B. Den satt som fan på mina bilar, fick bruka en hel del våld för att få ut den.
Jo, men jag tycker inte att det verkar vara en plugg där, eller sitter den så tight att det inte går att se någon springa mellan blocket och pluggen? Jag tycker att det verkar vara en ¨naturlig¨ del av motorn, om du fattar vad jag menar? ??:-/

Äsch det är väl egentligen bara till att hämta donet och hammarn och prova om det ger med sig :lol:
Användarvisningsbild
av erikn
Den ska ju sitta fast och på mina hade de suttit i över 10 år på den ena och ca 15 år på den andra så de hade blivit som en del av motorn :P

Mycket våld, bankande hit och dit samtidigt som man är skiträdd att den ska åka in i motorn.
erikn skrev:Den ska ju sitta fast och på mina hade de suttit i över 10 år på den ena och ca 15 år på den andra så de hade blivit som en del av motorn :P

Mycket våld, bankande hit och dit samtidigt som man är skiträdd att den ska åka in i motorn.
Haha, okej då blir det väl till att tömma på vatten och dundra på med hammarn :P Förresten, du har inget tips på hur man undviker att den åker in i motorn? Eller det kanske bara är till att vara försiktig :wink:
av Rådlös
Bara ett litet tips. På SA4AQS länk (Volvos anvisning) syns att man använder en så kallad glidhammare. Här är ett bildexempel från Biltema, men dom finns på alla dom andra stora bilprylvaruhusen också: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-19906/
Man väljer alltså en lämplig krok att sätta i hålet som man har borrat och "knacka baklänges" med glidhammaren så kommer pluggen ut.
Användarvisningsbild
av erikn
Nej, inga konkreta tips då jag bara gjort det två gånger. Först försökte jag med en skruv ung. i mitten som jag sedan drog med kofoten, ung. som när man ska dra ur en spik. Men gängorna gav sig innan pluggen åkte ur. Sedan bände och vred jag, till slut bankade jag med ett dorn i nederkant på pluggen och då vred den sig som ett gasspjäll ung. och jag kunde få in verktyg bakom och pressa ut den. Eller om jag drog ut den med en polygrip efter att den vridit sig, kommer inte ihåg, det var ett par år sedan.
Användarvisningsbild
av lennarte
erikn skrev: till slut bankade jag med ett dorn i nederkant på pluggen och då vred den sig som ett gasspjäll ung. och jag kunde få in verktyg bakom och pressa ut den. Eller om jag drog ut den med en polygrip efter att den vridit sig, kommer inte ihåg, det var ett par år sedan.
Jo, detta är väl det "vedertagna" sättet, om det finns plats. Knacka in i nederkant och "knipa" i överkant med en polygrip och med stöd av nederkanten på hålet mot huvudet på polygripen och tryck nedåt med polygripen (försök inte dra utåt utan stöd,det brukar inte gå) så går det bra. Är man osäker, kan man kanske dra i en plåtskruv (med ståltråd om) som säkerhet (har dock inte provat det själv)

Mvh
Lennart
Nu visar i och för sig Volvos anvisning att pluggen skall sitta på samma sida som turbon, vänster sida alltså. Men den gäller väl antagligen en annan motor :wink: För som jag fattat är pluggen på höger sida på min bil, sett framifrån alltså ;)
av Rådlös
Bilar, båtar och människor (alla ryggradsdjur) har en höger och en vänstersida. På båtar har det t.o.m egna namn. T.ex en bils vänster framdörr eller vänster framskärm är alltid vänster framdörr/framskärm oavsett hur du står vänd mot bilen, framför eller bakom bilen. Även motorn har samma höger och vänstersida som hela bilen.
Enligt Calix skall din värmare sitta längst fram på motorns vänstersida.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]