Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
finns en massa små vacuum slangar innanför spjället som man kan dra loss och spruta in startgas.
kolla tändstiften - och speciellt avståndet på dom - är det för stort kan det bli dålig gnista !
av Bricoleuren
Provade med startgas innanför gassjället nu på kvällen och se på fan, biljäveln startade! Dock, inte helt säker på att det var startgasen som hjälpte, den gick nämligen inte igång direkt som man hade kunnat hoppas utan först efter att jag tryckt gasen i botten ett tag och låtit startmotorn gå åtminstone 30 sekunder (precis som vanligt vid kyla alltså). Vid det laget borde det mesta av startgasen redan åkt igenom och vara på väg ut, eller hur?

Gick oxå (precis som vanligt när man startar på det här sättet) väldigt orent på tomgång till en början, innan man varvat upp den till 2000 rpm först. För den som inte orkat följa tråden så är det så här man får bete sig om bilen stått ett par dagar i vinterkyla. Är det varmgrader gör man som vanligt - vrider bara på nyckeln.

Nåväl, körde ett par mil på höga varv för att ladda batteriet och råkade passera en öppen OK-mack med "gör det själv - hall". Passade på att dubbelkolla alla stift (som ju är sprillans nya). ELektrodavstånd 0,7-0,8 mm på alla och fin förbränning. Skruvade loss fördelare och rotor (som oxå är tämligen nya) och skrapade bort lite sot på kontaktytorna bara för att säkerställa att inget är dåligt där. Allt det här har jag gjort vid ett flertal gånger de senaste vintrarna men ingen skillnad.

Nu får skiten stå i parkeringshus över natten (det är inte gratis att köra gamla bilar) så att den verkligen startar imorrn bitti då jag behöver den. Imorrn kväll får den stå på gatan igen, vi får alltså se hur den beter sig på torsdag. Fortsättning följer...

//H
Användarvisningsbild
av lennarte
Pratade med en av våra leverantörer (industriförnödenheter) idag och kom in på hans bil (bil och bil förresten, det är en Peugot). Han har haft väldiga problem ända sedan i höstas när den varit på service (Hos Peugot). Stor service utan kamrem (den har kedja). Den blev svår startad och trög, gick illa på tomgång tills den blev varm. Varit inne med bilen flera gånger. Ingen riktig ork, ens när den blev varm. Nu när det blev kallt fick han bärga den till verkstaden. har haft lånebil 10 dagar, hämtade den i fredags. Då hade dom Bytt kamkedja, sträckare (hade gått sönder), katalysator (sönderbränd, helt tom invändigt) och Lambdsond. Till en kostnad på c:a 30000 pengar. Försäkringen tog det (7500mil). Bilen startade inte på morronen (lördag). Lämnade in bilen igen på måndag. Dom bytte tempgivaren till bränsleboxen, och se, bilen går som en klocka. Startar lätt och jämn och fin tomgång direkt. Stark och snabb som när den var ny.
Det är inte bara vi som har problem med våra bilar. Man tycker ju att en orginal verkstad ska kunna hitta ett sådant fel som tempgivare efter ett antal verkstadsbesök. Det kan ju vara den som "bränt sönder" katalysatorn.
Summan av det hela, tempgivaren är viktig

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Har precis läst genom din tråd om bilen, litet träligt problem med en sådan osäkerhet , helt klart, har man bil vill man att den ska fungera.

Hur vet du att soppapumpen fungerar ordentligt , bara hör att den surrar eller har du mätt upp soppamängden ?

En intressant sak också är att du har ett svart relä i motorutrymmet som ska slå på spänningen till spridarna , detta relä styrs av tändlåset , vilken spänning som sedan bränsleboxen ska jorda för att spridarna ska öppna och släppa ner bränslet i cylindern.
Detta svarta relä sitter mest troligt på din vänstra sida bakom vänster framlykta, med milen brukar dessa relän bli lite dåliga och kan orsaka diverse problem pga dåliga lödningar etc. .

Det jag menar är intressant här är OM du får spänning på en gång till spridarna eller om det relät bråkar och inte vill komma igång med detsamma eftersom bilen startar mha startgasen .... ?

OM du får plus 12 volt i kontakterna vid spridarna, mät mellan den gröna kabeln och chassijord då skulle jag gissa på att din bränslebox har börjat tappa tron på sin funktion eftersom du bytt så mkt annat.

Den andra teorin om spänningsfall känns också relevant och är värd att provas....

mvh

Robban
av Bricoleuren
Tack för alla tips, det finns ju tyvärr så många olika saker som kan spöka men tiden räcker liksom inte alltid till, hur mycket jag än älskar problemlösning så håller inte familjen riktigt med...

Bränslepumpen har jag bara konstaterat fungerar genom att den sprutar bensin fram till motorn. Har dock inte mätt upp trycket eller gjort några djupare efterforskningar.

Ska föröka hinna med att kolla spänningen vid spridarna (under gång då antar jag?) men antagligen så är den bra eftersom bilen går bra, när den väl startat.

Ibland känns det som att det enklaste vore att byta bil helt enkelt :-)
Användarvisningsbild
av emwtur
JAG skulle testa med startgas lite fler gånger.
Startar den inte med det så skulle jag koncentrera mina felsökningar till tändsystemet.
Funkar tändningen riktigt så SKA den starta med startgas !
du har ju givaren på svänghjulet som kan strula...
av Bricoleuren
Jo, det är sant att jag borde testa mer med startgas (och annat), tiden räcker liksom inte till bara. Dessutom svårt att meka i kyla och mörker på en innerstadsgata. Hade man ett garage att smyga in i kunde det ju vara ett mysigt kvällsnöje...

Mycket tyder på tändningen, absolut, men givaren är det nog inte eftersom den är ny.

Och lika mycket tyder på bränsle eftersom den startar lättare om jag sätter på tändningen ett par gånger med några minuters mellanrum och därigenom får bränslepumpen att gå några extra gånger. Normalt så går den ju bara en gång (2 sek) innan start för att bygga upp trycket.

Frågan jag just nu ställer mig är varför den inte tänder alls så länge jag inte trycker gasen i botten (återigen, detta gäller endast vid många minusgrader, över 5 minus ca så startar den ju)?

Vad mer än att släppa in mer luft gör jag genom att öppna gasspjället? Spjällägesgivaren, ger den då signal om mer bränsle kanske?

Sen tycker jag mig känna att så snart jag öppnar spjället (trycker ner gaspedalen) så snurrar motorn runt lite lättare = startmotorn går lite lättare. Kan det stämma? Inte så att man lyfter ventilerna (minskar kompressionen) genom att gasa direkt men mottrycket kanske minskar i det läget när insugs ventilerna är öppna?

Egentligen skulle man väl kanske byta tändspole men det känns lite dumt att gå och köpa en ny utan att veta. Kan man mäta om den är fullt frisk på nå´t sätt?

//H
Användarvisningsbild
av lennarte
Tomgångmotorn ska väl "öppna" när du "kör" på starten. Det är väl därför man inte ska röra gasen vid startförsök. Är både gasspjället och tomgångsmotorn stängda, blir det ju som en stor vacuumpump, eller hur? Nu vet jag inte om den suger in luft någon annanstans (kolkanistern?) vid startförsök.

Mvh
Lennart
av Bricoleuren
Skiten lever plötsligt!

I morse var det ca 20 minusgrader när jag halkade iväg till dagis (till fots). Gjorde då ett kort startförsök på vägen - lönlöst, den ville inte alls... På lunchen provade jag igen (temperaturen hade stigit lite så jag hoppasdes på det bästa) - lika lönlöst det. Tyvärr resulterade detta i att batteriet i princip dog oxå. Suck!

Skruvade då loss både tändmodulen och relät som sitter bredvid denna på vänster framskärm. Märkte då att den ena fästskruven till tändmodulen satt helt löst(!). Tidigare har jag bara konstaterat att alla stift är rena och att det inte glappat i kontakterna. Tog med mig grejerna in och lät dem värma på sig lite.

Passade på att öppna relät och kolla alla lödningar, som var i perfekt skick. Skruvade sen "isär" tändmodulen, Bosch MTR03, 0227100124, (bakstycket är delat i två bitar (fråga mig inte varför) och upptäckte då att anläggningsytorna mellan dessa stålplattor var täckt av en seg grå-vit gegga. Ingen aning om vad det var men kanske nå´n tidigare ägare / klåpare sprayat nå´n kontaktspray av sämre sort eller liknande där som i kylan stelnar och blir som tuggummi. Kan inte tänka mig att den leder ström särskilt bra i alla fall... Torkade rent med T-röd, skruvade ihop det igen och mätte sen upp stiften med multimeter (jag vet, borde gjort det innan jag skruvade isär för att vara säker på förändring - idiot) och konstaterade att det fanns kontakt mellan rätt stift (1:an och 4:an = 0,8 ohm) samt 2:an och jord / bottenplatta (0 ohm).

Sprang sen till bilen och skruvade på grejjerna, drog åt den glappa skruven etc. Visste att jag hade maximalt ett kort försök med startmotorn kvar innan den helt skulle dö, nu eller aldrig liksom.. Och, den hostade igång ganska direkt!

Körde en sväng för att ladda upp och tycker mig märka en ngt förhöjd tomgång, 900 rpm istället för kanske 850+ förut. Det här kan vara inbillning men det kändes så. Kan ju inte vara dåligt.

Nu återstår eldprovet. Att se om det här bara var tur eller om den är lika pigg imorrn bitti oxå..?

Återkommer i ärendet,

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Hoppas det håller i sig , dock är den där grå-geggiga massan en kylpasta som ska ligga där och kyla ner själva tändmodulen då den med stigande temperatur ute kommer bli betydligt varmare än nu och då riskera lägga av.

Vill inte måla fan på väggen men tyvärr behövs den där kylpastan där...

mvh

Robban
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak