- fre 25 jan 2013, 14:41
Skiten lever plötsligt!
I morse var det ca 20 minusgrader när jag halkade iväg till dagis (till fots). Gjorde då ett kort startförsök på vägen - lönlöst, den ville inte alls... På lunchen provade jag igen (temperaturen hade stigit lite så jag hoppasdes på det bästa) - lika lönlöst det. Tyvärr resulterade detta i att batteriet i princip dog oxå. Suck!
Skruvade då loss både tändmodulen och relät som sitter bredvid denna på vänster framskärm. Märkte då att den ena fästskruven till tändmodulen satt helt löst(!). Tidigare har jag bara konstaterat att alla stift är rena och att det inte glappat i kontakterna. Tog med mig grejerna in och lät dem värma på sig lite.
Passade på att öppna relät och kolla alla lödningar, som var i perfekt skick. Skruvade sen "isär" tändmodulen, Bosch MTR03, 0227100124, (bakstycket är delat i två bitar (fråga mig inte varför) och upptäckte då att anläggningsytorna mellan dessa stålplattor var täckt av en seg grå-vit gegga. Ingen aning om vad det var men kanske nå´n tidigare ägare / klåpare sprayat nå´n kontaktspray av sämre sort eller liknande där som i kylan stelnar och blir som tuggummi. Kan inte tänka mig att den leder ström särskilt bra i alla fall... Torkade rent med T-röd, skruvade ihop det igen och mätte sen upp stiften med multimeter (jag vet, borde gjort det innan jag skruvade isär för att vara säker på förändring - idiot) och konstaterade att det fanns kontakt mellan rätt stift (1:an och 4:an = 0,8 ohm) samt 2:an och jord / bottenplatta (0 ohm).
Sprang sen till bilen och skruvade på grejjerna, drog åt den glappa skruven etc. Visste att jag hade maximalt ett kort försök med startmotorn kvar innan den helt skulle dö, nu eller aldrig liksom.. Och, den hostade igång ganska direkt!
Körde en sväng för att ladda upp och tycker mig märka en ngt förhöjd tomgång, 900 rpm istället för kanske 850+ förut. Det här kan vara inbillning men det kändes så. Kan ju inte vara dåligt.
Nu återstår eldprovet. Att se om det här bara var tur eller om den är lika pigg imorrn bitti oxå..?
Återkommer i ärendet,
//H