- sön 09 sep 2012, 20:57
Är det original och monterat vid nyleveransen?
Då kan det vara nyttigt att känna till lite saker. Värmaren värmer enbart vattnet. Med cirkulationspumpens hjälp kommer varmvattnet in till kupévärmen. En elektronikdosa startar kupéfläkten och värmer luften där inne på samma sätt som om du hade kört med bilen. I kupén sitter en termostat som stänger av fläkten när det har blivit ungefär 22°. På så vis drar inte fläkten onödig ström från batteriet. Sjunker temperaturen så startar naturligtvis fläkten igen. Motorvärmaren går dock hela tiden och värmer motorn.
Gamla sortens värmare som kom på 60-talet och framåt hade ingen termostat. Dom gick på hela tiden så det kunde bli "bastutemperatur" i kupén. Var väl varmt och skönt på sitt sätt, men lite energislöseri. Vanlig rumstemperatur räcker långt.
Av detta förstår man att det är viktigt att ställa värmereglaget på max när man lämnar bilen på kvällen. Fläktvredet behöver man inte sätta på, det sköter elektroniken. Den är inställd att blåsa i första läget. Det är inte så märkvärdig exercis med tiduret. Det lär man sig snabbt och om man inte ändrar så fungerar det som det är tänkt hela tiden. Man har dessutom två tider på dygnet om man vill ha det, t.ex en på morgonen och en på eftermiddagen när jobbet är slut. Om man inte kommer till bilen som planerat, så går värmaren en liten reservmarginal. Jag tror det är 20 minuter eller något i den stilen. Man kan också göra en direktstart av värmaren om man behöver bilen oplanerat. Om man gör detta, så låt värmaren gå i 10 - 15 minuter innan du stänger av den. Det är alltså inte nyttigt att bara köra den i en ½ minut bara för att se om den fungerar.
Jag hade en sådan värmare i en 245. Där satt termostaten under passagerarstolen. Detta har jag bara läst mig till, jag hade inget behov av att kolla det. Men värmaren fungerade som avsett, så det stämde säkert. Värmaren går, om möjligt bättre, på hög etanolhalt i bränslet eftersom etanol sotar mindre. Så det finns ingen sådan frågeställning att oroa sig över.
Om din värmare är eftermonterad av "någon händig" så är det inte säkert att den här automatiken fungerar. Men det ser du när du får igång den. Styrboxen är en aluminiumlåda ungefär 10 x 15 cm och har logotype HELLA i tydlig skrift. I 245'an satt den i motorrummet bredvid vindrutetorkarmotorn. I en 700 eller 900 kan den säkert sitta någon annan stans. Där det finns plats, får man anta.