Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bjornn
#611836
BRUTUS skrev:Jag körde själv med v6an i min 745a och kan lätt säga att någon sämre motor får man leta efter, Dom enda bra 6or volvo byggt är dom raka. Reggade om min med b234 (16v) istället. Du kan själv kolla mitt regnr SEN 208, 16v motorn är en jävligt bra maskin, lätt å trimma och håller många mil om man sköter den, v6an krånglade jämt å drog soppa som fan, automat-lådan gjorde det ju inte bättre.Vill man och har pengar så kan man köpa en 940 klassic sista årsmodellen istället, mycket mer bil å komfort änn 760, Men får du 760in billigt så använd den ett tag så får du en uppfattning av bilen (bra eller dålig) svårt att råda åt andra, lycka till om du köper den.

Mvh Brutus
Det är som med alla äldre bilmodeller, och Volvo 760 är en väldigt gammal bilmodell, ABBA låg på topplistorna då den var ny.

1988 så var det den modernaste och dyraste bilmodellen Volvo kunde erbjuda.
Då fick den nämligen en mängd med uppgraderingar, bla en helt ny front, delad bakaxel, ECC system, laminerad bakruta, annan torpedplåt, en helt egen ny instrumentbräda.

Motorn V6an fick ett nytt bränslesystem med lambdastyrd katalysatorrening och mycket annat var förändrat på motorn.
Utrustad med en mängd standardutrustning för modellen som de flesta bilar saknade på den tiden tex ABS och bättre ljudisolering.
Sen fanns en mänd med extratillbehör, tex fjärrlås, larm mm.


Många av dem som rullar som bruksbil idag, har säkert inte fått ett oljebyte i automaten på 10-15år, glykolen är aldrig utbytt, tändsystemet hänger precis ihop och grenrörspackningen har läckt i 4 år men den gick igenom besiktningen.
Karossen kan ha lite rost, bulor och repor och lacken oxiderad, dragkroken är nästan helt upprostad.
Ägaren har aldrig hört talas om ventiljustering, bytt motorolja 1 gång om året sj oavsett miltal, kanske slagit i helsyntetoljor eller dåliga oljor som orsakar koksavlagringar i motorn.
Förmodligen sitter det ett gammalt rostigt Volvo orginal bränslefilter på den sen senaste storservicen hos Volvo nån gång i början av 90 talet.
Motorn går ojämt på tomgång och läcker lite olja ur de flesta tätningar.
De är de som ständigt krånglar och snart hamnar på skoten pga det dåliga underhållet.
Ägarna nöjer sig med att bilen startar och rör sig framåt, hur den går eller mår kvittar, när något i tex bromssystemet är för dyrt att reparera så skotas den.


Sen finns det de som har pedantiskt skötta motorer och är välvårdade och allt fungerar på bilen.
Mycket är utbytt i förebyggande syfte för att det ska va i bra skick och hålla.
Bilar som vinterförvaras, poleras och lackeras.
Dessa blir veteranbilar.

De är de bilarna man vill köpa om man vill ha en sån här.

Är man ute efter en billig bil så ska man inte köpa en sån här, det har aldrig varit meningen att denna bilmodell ska va billig.
I nuläget är denna modell mest en samlarbil, hobbybil, förutom dem som fortfarande misshandlas till skroten då.


Finns gott om raka sexor som har totalhavirerat också.
#611895
Tack så mycket Bjornn för din fina information! Har fått mycket mer kunskap om denna bil modell nu.
Jag ska ha en sån bil som första bil hoppas jag, om far min inte sätter sig på tvären då han har bytat kamaxlar på en -83a en gång för länge sedan.
Anledningen är att alla har 740 känns det som och det är ju tråkigt att ha samma som alla andra!
Är inte rädd för att skruva och underhålla bilen, bara kul.
Drömbilen hade ju varit en gammal modell i fint originalskick, mycket snygga är de.
Ska även behålla bilen i originalskick, gillar ej att "förstöra" en sån bil med massa ful styling och dyligt!

Mvh
av Pxu
#611903
Jo det här med rätt olja i rätt tid är mkt viktigt på dessa: Min 89 Executive har gått ca 52000 mil med orörd motor. Det är nåt jag vet, inte bara tror. Kedja med tillbehör är aldrig rört. Inga packboxar är bytta, och den är snustät den svettas inte ens. Inga kammar bytta, och jag ser ingen pitting när jag justerar ventilerna. Tack-Tack till SAS-meken som bytte olja från början mellan ordinarie service och sen präntade in i nästa ägare hur viktigt det är. Vanlig std 10-40 olja. Den tickar ngt lite försynt från vippställ/ventiler när den är genomvarm, kedjan är heltyst alltid. Går riktigt fint, men har tappat kanske 10 hk känns det som. En gång vid kökörning i Sthlm city så stod plötsligt tempmätaren på maxrött, då hade kylaren spruckit, ingen nivågivare för låg vätskenivå på denna. Men motorn klarade sig. För några år sen släppte jag iväg den till syditalien med tre icke bilkunniga tjejer ombord, den resan sammanföll med tidernas värmebölja sådär 40-43 grader i skuggan många dog av värmen var t.o.m. omskrivet i sverige. Nålen hade visst rört sig några mm åt det heta hållet men inte mer. AC:n kunde dock varit bättre fick jag höra. Med fräscht olje- och kylsystem så tål B280 en hel del :)
av Bjornn
#612082
DieselDoffe skrev:Tack så mycket Bjornn för din fina information! Har fått mycket mer kunskap om denna bil modell nu.
Jag ska ha en sån bil som första bil hoppas jag, om far min inte sätter sig på tvären då han har bytat kamaxlar på en -83a en gång för länge sedan.
Anledningen är att alla har 740 känns det som och det är ju tråkigt att ha samma som alla andra!
Är inte rädd för att skruva och underhålla bilen, bara kul.
Drömbilen hade ju varit en gammal modell i fint originalskick, mycket snygga är de.
Ska även behålla bilen i originalskick, gillar ej att "förstöra" en sån bil med massa ful styling och dyligt!

Mvh
Det låter som en bra inställning.
Volvo 760GLE är mycket speciell och en ganska udda bil, fler försvinner hela tiden.
I bilsport fanns ett repotage om modellen som pekades ut att vara nästa samlarobjekt.
Chansen är stor att priserna kommer öka, då de flesta försvunnit.

Visste du att alla Volvo 760 är tillverkarde i Kalmar / Småland på en Volvofabrik som ej finns längre?
Då fabriken var igång så var det europas modernaste biltillverkningsfabrik och hette Kalmarverken.
De tillverkade bara lyxmodeller i Kalmar.
av Bjornn
#612091
Gelis skrev:Njaäe en PRV före -88 kan funka men också betyda strul.

Jag hade en 760 -83 för många många år sedan. när jag köpte den så hade den rullar 5700 mil om jag inte minns fel.
Underbar bil att åka i på den tiden.
Vilket fall som helst så efter bara någon vecka efter inköpet så gick den varm, kokade ej, men väldigt nära rött på måtaren innan jag hann stänga av. Vad resulterade detta i, jo topppackningar dock klarade jag mig ifrån sjunkna foder som annars kommer som ett brev på posten. Grundorsaken var en läckande vattenpump efter 5700 mil :( .
Reperationen gick på över 10000 kr men det stod Rejmes för.
Jag hade bilen efter det i tror det var 8-9 år bytte oja o filter var 500:e mil just för att förhindra igensättning av oljekanalerna till kammar o vippställ. Sålde bilen till en arbets kamrat då hade den rullat nästan 18000 mil och inga större fel, men han hade bara haft den något år så började skiten knacka. Vippställen nergågna trots täta oljebyten med dyr olja under min ägo.

Så 23000 mil då lever den på övertid om inte kammar o vippställ edan är fixat. Vattenpumpen är ju också en svag punkt
Dock kvarstår hotet om fodersjunkningar.
Ditt kamaxelslitage kan antingen bero på tidigare slarv eller för lågt oljetryck, eller att det slarvats med ventiljustering.
Kamaxlarna har ett yttre skyddande lager eller extra härdning, då man ätit igenom detta 1 gång, så fortsätter slitaget i rask takt oavsett oljebyten eftersom det då inte finns nån härdning som förhindrar det längre.
Dock kan man justera ventilerna så försvinner knacket iallafall.
Den vanligaste orsaken till lågt oljetryck är att en liten o-ring mellan oljesump och motorblock spruckit, den kan man byta utan att ta itur motorn fullständigt.

Cylindersjunkning är ingen risk om motorn har ståltätning i botten av fodren, efter 88- så har alla det, men många innan är detta förmodligen utbytt på.
Vattenpumpen har en viss livslängd, efter det ska den bytas.
av Gelis
#612148
Det är ju just det som jag och flera skrivit B28 före -88 (och även föregångaren B27:an, satt ju i 260) har den svagheten att man är tvungen att byta olja minst var 500:e mil, du skrev här ovan att alla motorer har svagheter visst det är sant men ingen av Volvos egna röd eller vitblockare kräver så täta oljebyten för att inte gå ner sig.
Sedan att tidiga 760 börjar bli samlar objekt har inget att göra med att B27/ B28 före 88 kan ge problem. Sedan så är dom inget kul att skruva med, tro mig jag vet. Det var till och med så att det bara var vissa mekar på bla Rejmes som var dedikerade att skruva med dessa. Men är man medveten om vad man ger sig in på så .....
B28 från -88 och upp ser jag inget större problem med att äga.
#612246
Bjornn skrev:
DieselDoffe skrev:Tack så mycket Bjornn för din fina information! Har fått mycket mer kunskap om denna bil modell nu.
Jag ska ha en sån bil som första bil hoppas jag, om far min inte sätter sig på tvären då han har bytat kamaxlar på en -83a en gång för länge sedan.
Anledningen är att alla har 740 känns det som och det är ju tråkigt att ha samma som alla andra!
Är inte rädd för att skruva och underhålla bilen, bara kul.
Drömbilen hade ju varit en gammal modell i fint originalskick, mycket snygga är de.
Ska även behålla bilen i originalskick, gillar ej att "förstöra" en sån bil med massa ful styling och dyligt!

Mvh
Det låter som en bra inställning.
Volvo 760GLE är mycket speciell och en ganska udda bil, fler försvinner hela tiden.
I bilsport fanns ett repotage om modellen som pekades ut att vara nästa samlarobjekt.
Chansen är stor att priserna kommer öka, då de flesta försvunnit.

Visste du att alla Volvo 760 är tillverkarde i Kalmar / Småland på en Volvofabrik som ej finns längre?
Då fabriken var igång så var det europas modernaste biltillverkningsfabrik och hette Kalmarverken.
De tillverkade bara lyxmodeller i Kalmar.

Tycker också det känns så, mycket fina bilar. Verkar inte som att man kommer förlora mycket på en sådan om man köper en, de lär ju bara öka i pris hela tiden.

Jaså? Jag trodde alla Volvobilar byggdes i Göteborg/Belgien då. Då har man lärt sig något nytt idag! :D
#612248
Gelis skrev:Det är ju just det som jag och flera skrivit B28 före -88 (och även föregångaren B27:an, satt ju i 260) har den svagheten att man är tvungen att byta olja minst var 500:e mil, du skrev här ovan att alla motorer har svagheter visst det är sant men ingen av Volvos egna röd eller vitblockare kräver så täta oljebyten för att inte gå ner sig.
Sedan att tidiga 760 börjar bli samlar objekt har inget att göra med att B27/ B28 före 88 kan ge problem. Sedan så är dom inget kul att skruva med, tro mig jag vet. Det var till och med så att det bara var vissa mekar på bla Rejmes som var dedikerade att skruva med dessa. Men är man medveten om vad man ger sig in på så .....
B28 från -88 och upp ser jag inget större problem med att äga.
Vad är det som gör att dessa bilar är så svåra att skruva med? 740 är ju ursimpel. Är det motorn som gör det bara?
av Bjornn
#612332
Gelis skrev:Det är ju just det som jag och flera skrivit B28 före -88 (och även föregångaren B27:an, satt ju i 260) har den svagheten att man är tvungen att byta olja minst var 500:e mil, du skrev här ovan att alla motorer har svagheter visst det är sant men ingen av Volvos egna röd eller vitblockare kräver så täta oljebyten för att inte gå ner sig.
Sedan att tidiga 760 börjar bli samlar objekt har inget att göra med att B27/ B28 före 88 kan ge problem. Sedan så är dom inget kul att skruva med, tro mig jag vet. Det var till och med så att det bara var vissa mekar på bla Rejmes som var dedikerade att skruva med dessa. Men är man medveten om vad man ger sig in på så .....
B28 från -88 och upp ser jag inget större problem med att äga.
Precis täta oljebyten är bra, trots att Volvo rekomenderar 1000mil.
Sj kör jag 1000mil mellan oljebyten å det händer inget, en av mina motorer B280 som går just nu har gått över 40 000mil utan att motorn har behövts röras, endast servats. Men den rullar på Castrol olja med och inte Nexen superolja.
Så förstår inte riktigt vad denna motor-skräck baseras på och att man ständig orkar ta upp b27an i Volvo 260?
Tror ni verkligen att det är samma fel på motorerna som gått 30-40 tusen mil idag?
Då 260 motorn inte höll 5000mil.

Det står ju till med i köpguiden i detta forum att det är fel på denna motor fast det inte stämmer, det låter som motorn inte tål att gå 5000mil utan att havirera fullständigt.
Konstigt att det finns så många långmils motorer som rullar då, kan man ju tycka?
Sj har jag iallafall aldrig erfarit några av de problem som alltid tas upp av nån på alla forum så fort man nämner motorn.

Sen har jag 2st B280 till som gått lika långt utan problem, men är nerplockade i delar som är hetvattentvättade och väntar på ihopstättning med lite nya packningar så jag kan köra helsyntet.

Men som sagt är det ingen billig bil att äga.
Framförallt är detaljer i Multilinkbakaxlen dyra, jag köpte 3st bussningar till övre länkarmen på 1 sida bak, dessa gick på över 3000kr och bakvagnen har ca 50 bussningar som kan gå sönder.
Orginalstötdämparna bak till multilinkbakaxlen kostar ca 3300kr st, men bilstein har standarddämpare som passar 2st för priset av en automatnivåreglerdämpare.
Men Nivåreglerdämparna är inte dyrare än till tex en V70, de är samma pris.
Har du en 760 innan 1988, då slipper du multilinkbakaxlen, och man kan ju även montera en stel axel på en 88- om man vill, alla infästningar finns i chassit även om det är synd då man förstör bilens orginalutförande.

Jag tycker inte de är svåra att skruva med, finns många motorer som är mkt krångligare, men det är inte någon B21 heller.
Har du tex bytt kedjor på en VW VR6? Det är iallafall mkt krångligare än att byta på B280, men kedjorna på B280 håller längre också.
Vissa Mercedes har tex nikasilbehandlade cylinderlopp, så när det är genomslitet då är det bara att skrota motorn.
Vissa nya VW motorer har kamremstransmissioner som bara tål att gå halva intervallen, annars havirerar hela motorn, fast WV rekomenderar 12t mil så håller den bara 6t mil och om motorn rasar så får du sj stå för det.
Andra VW har speciell cylindersmörning med gropar i cylindern istället för repor, och det är normalt att motorn drar några liter olja mellan servicarna, bra eller?
Beror bara på va du ska göra och vad du kan och vad du jämför med.

Sen kan man ju tex inte bara gå loss och byta tex kolvringar utan att ha läst nån som helst information eller ha kunskap om motorn, och man bör nog uppgradera sin verktygslåda med verktygen som krävs innan man börjar.

Sen kan man ju även lyfta fram lite fördelar med motorn tex.
Du behöver aldrig byta kamrem.
Du behöver aldrig byta koppling om du kör automaten.
Motorn är råstark, och går lika bra oavsett vad du hänger efter bilen.
Bilen är mkt piggare än tex en 740 GLE och en 850 GLT, går inte jämföra.
#613023
Vad är det för skillnad mellan en vanlig bakaxel jämfört med multilink? Påverkar det väghållning och komfort?

Ganska konstigt att den är piggare än en 850 glt, en sådan har ju trots allt 170hk med bara en cylinder färre.


Mvh
Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]

Nån returfjäder som är torr? &Arin[…]

Jag brukar annars rekommendera SKF vattenpump, och[…]

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]