- tor 26 jan 2012, 20:23
#611836
1988 så var det den modernaste och dyraste bilmodellen Volvo kunde erbjuda.
Då fick den nämligen en mängd med uppgraderingar, bla en helt ny front, delad bakaxel, ECC system, laminerad bakruta, annan torpedplåt, en helt egen ny instrumentbräda.
Motorn V6an fick ett nytt bränslesystem med lambdastyrd katalysatorrening och mycket annat var förändrat på motorn.
Utrustad med en mängd standardutrustning för modellen som de flesta bilar saknade på den tiden tex ABS och bättre ljudisolering.
Sen fanns en mänd med extratillbehör, tex fjärrlås, larm mm.
Många av dem som rullar som bruksbil idag, har säkert inte fått ett oljebyte i automaten på 10-15år, glykolen är aldrig utbytt, tändsystemet hänger precis ihop och grenrörspackningen har läckt i 4 år men den gick igenom besiktningen.
Karossen kan ha lite rost, bulor och repor och lacken oxiderad, dragkroken är nästan helt upprostad.
Ägaren har aldrig hört talas om ventiljustering, bytt motorolja 1 gång om året sj oavsett miltal, kanske slagit i helsyntetoljor eller dåliga oljor som orsakar koksavlagringar i motorn.
Förmodligen sitter det ett gammalt rostigt Volvo orginal bränslefilter på den sen senaste storservicen hos Volvo nån gång i början av 90 talet.
Motorn går ojämt på tomgång och läcker lite olja ur de flesta tätningar.
De är de som ständigt krånglar och snart hamnar på skoten pga det dåliga underhållet.
Ägarna nöjer sig med att bilen startar och rör sig framåt, hur den går eller mår kvittar, när något i tex bromssystemet är för dyrt att reparera så skotas den.
Sen finns det de som har pedantiskt skötta motorer och är välvårdade och allt fungerar på bilen.
Mycket är utbytt i förebyggande syfte för att det ska va i bra skick och hålla.
Bilar som vinterförvaras, poleras och lackeras.
Dessa blir veteranbilar.
De är de bilarna man vill köpa om man vill ha en sån här.
Är man ute efter en billig bil så ska man inte köpa en sån här, det har aldrig varit meningen att denna bilmodell ska va billig.
I nuläget är denna modell mest en samlarbil, hobbybil, förutom dem som fortfarande misshandlas till skroten då.
Finns gott om raka sexor som har totalhavirerat också.
BRUTUS skrev:Jag körde själv med v6an i min 745a och kan lätt säga att någon sämre motor får man leta efter, Dom enda bra 6or volvo byggt är dom raka. Reggade om min med b234 (16v) istället. Du kan själv kolla mitt regnr SEN 208, 16v motorn är en jävligt bra maskin, lätt å trimma och håller många mil om man sköter den, v6an krånglade jämt å drog soppa som fan, automat-lådan gjorde det ju inte bättre.Vill man och har pengar så kan man köpa en 940 klassic sista årsmodellen istället, mycket mer bil å komfort änn 760, Men får du 760in billigt så använd den ett tag så får du en uppfattning av bilen (bra eller dålig) svårt att råda åt andra, lycka till om du köper den.Det är som med alla äldre bilmodeller, och Volvo 760 är en väldigt gammal bilmodell, ABBA låg på topplistorna då den var ny.
Mvh Brutus
1988 så var det den modernaste och dyraste bilmodellen Volvo kunde erbjuda.
Då fick den nämligen en mängd med uppgraderingar, bla en helt ny front, delad bakaxel, ECC system, laminerad bakruta, annan torpedplåt, en helt egen ny instrumentbräda.
Motorn V6an fick ett nytt bränslesystem med lambdastyrd katalysatorrening och mycket annat var förändrat på motorn.
Utrustad med en mängd standardutrustning för modellen som de flesta bilar saknade på den tiden tex ABS och bättre ljudisolering.
Sen fanns en mänd med extratillbehör, tex fjärrlås, larm mm.
Många av dem som rullar som bruksbil idag, har säkert inte fått ett oljebyte i automaten på 10-15år, glykolen är aldrig utbytt, tändsystemet hänger precis ihop och grenrörspackningen har läckt i 4 år men den gick igenom besiktningen.
Karossen kan ha lite rost, bulor och repor och lacken oxiderad, dragkroken är nästan helt upprostad.
Ägaren har aldrig hört talas om ventiljustering, bytt motorolja 1 gång om året sj oavsett miltal, kanske slagit i helsyntetoljor eller dåliga oljor som orsakar koksavlagringar i motorn.
Förmodligen sitter det ett gammalt rostigt Volvo orginal bränslefilter på den sen senaste storservicen hos Volvo nån gång i början av 90 talet.
Motorn går ojämt på tomgång och läcker lite olja ur de flesta tätningar.
De är de som ständigt krånglar och snart hamnar på skoten pga det dåliga underhållet.
Ägarna nöjer sig med att bilen startar och rör sig framåt, hur den går eller mår kvittar, när något i tex bromssystemet är för dyrt att reparera så skotas den.
Sen finns det de som har pedantiskt skötta motorer och är välvårdade och allt fungerar på bilen.
Mycket är utbytt i förebyggande syfte för att det ska va i bra skick och hålla.
Bilar som vinterförvaras, poleras och lackeras.
Dessa blir veteranbilar.
De är de bilarna man vill köpa om man vill ha en sån här.
Är man ute efter en billig bil så ska man inte köpa en sån här, det har aldrig varit meningen att denna bilmodell ska va billig.
I nuläget är denna modell mest en samlarbil, hobbybil, förutom dem som fortfarande misshandlas till skroten då.
Finns gott om raka sexor som har totalhavirerat också.