Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Du har helt rätt för dig! Se till att den som gör jobbet till dig använder Volvos flytande packning där, absolut inget annat! Det finns "skräckexempel" där det har används silicon. Även rengöringen av packningsytorna är viktig, jag använder "bums" eller liknande färg/packningsborttagare som får sitta över natten, sen ett par timmar i karuselltvätten.
rd 350, när man kollar på sotsattser och topplockspackningar på div sidor så tycker jag att det ser ut som en helt vanlig "topplockspackning" på någon sida om det var kg så kallades den för cylinder packning, eller missuppfattar jag saker, är det ventilkåpspackningen som är flytande eller vise versa?? eller båda, ja som jag skrev tidigare 6403 motorn verkar vara lite bökig konstruktion för en rookie

Förklara gärna pedagogist som om jag var en dum 3åring;)
Jo en fråga till vilka special verktyg Måste jag ha, och vilka special verktyg är bra att ha?

Kan man hyra/låna/köpa dessa någonstans, kanske här på forumet??

Jag ska höra med en gammal klasskompis vars farbror är volvo mek, men det är ju lite omständigt att engagera halva sverige bara för att jag ska laga bilen så billigt som möjligt, men jaja är man fattig och snål får man inte vara lat. (brödlös inte rådlös, som en gammal tant sa)
Topplocket är inte som på en gammal volvo B20-21-23 där man kan ta av ventilkåpan. Här är istället toppen delad i två delar så någon ventilkåpa finns igentligen inte, utan det är den övre delen av toppen med kamlagrens överfall som skrevs om här ovan.

Specialverktyg som behövs är bl a låsning för kamaxlarna och pressverktyg för återmontering av övre delen av toppen.
Som föregående angående konstruktionen av toppen. Vist det är mycket prylar i motorn men med tydliga instruktioner är det inte så farligt, be din volvomekande bekant att skriva ut handboken från vida eller ännu hellre låna pappersversionen.
Topplockspackningen är en vanlig hederlig packning men det som tätar mellan topplock och cam carrier (ventilkåpan) ska vara volvos flytande packning som du lägger på med en roller.

//David
Som sagts tidigare behöver du iallafal verktyget som låser kamaxlarna i bakant så du får dom rätt!
Sen kan man väl kanske klara sig utan dom andra om man är försiktig när man delar/återmonterar kamkåpan!
Egentligen ska du ha ett verktyg du skruvar i tandstifthålen på 1an o 6ans cylinder men det går att dra ner kåpan med dom vanliga skruvarna o man tar det försiktigt!
Det är viktigt att man rollar på flyande packning på rätt sätt och att man är väldigt nogrann med rengörningen av ytorna innan!
Du borde byta packboxaran vid kammarna i fram o bakant också när du ändå tar bort kammarna!
rengör även vevhusventilationen när du ändå har isär grejorna och kanske även byta kamrem o vattenpump m.m?
Du borde nog ha nån med dig som har skruvat med dessa vit motorer, det underlättar en del!
Packboxar till kammarna blir det nog med, kamrem och vatten pump har jag redan tänkt på (var 8 år sedan) det bytes, den flyttande packningen brukar den vara inkluderad i sotnings satserna?

Den hydraliska kamremspännaren´behövde man visst också något special verktyg till för att spänna ihop och tydligen ett mätverktyg för att kolla spänningen på remen, är detta verkligen nödvändigt?

Jag läste ett inlägg av Sparkz där han förklarade specialvektygen, så nu känns det bättre;) är ju inga superduper advanst hightech grejer precis, Men min tanke om pressvektyget är ifall man kan få tag på en gängadstång som har samma gäng som tändstiften, då är det ju bara en gängad stång med ett plattjärn och en mutter, någon som vet vilken gäng ett stift har?

Sedan är det ju dom här spåren i kammarna, någon som vet längd och bred på dom samt offset från centrum"linjen"? ja och även cc mått mellan kammarna?

Nu har jag även lärt mig att det finns något som heter volvo vadis och vida, finns det någon vänlig som vet vart man får tag i dessa skivor/filer, kungliga biblioteket kanske har dom har ju allt som skrivits?!? försökte ladda hem från piratviken men utan resultat, Jag har sätt att man kan köpa men det är jag för snål/fattig för

éller så får jag ninja mig in bakom disken på bilia hacka datorn och fota sidorna med mobilen (NOT)

Har även förståt att det den gamla limmade packningen är viktig att få bort helt, vad gör man det bäst med slipskiva på vinkelkapen?? eller ska jag köra bums och högtrycks tvätt, någon sådan centifug tvätt molijox har jag inte tillgång till, kan det funka med t-röd/lacknafta och trasa, packningen gissar jag på att den är olje beständig, så lacknafta kanske inte är någon hit, något annat som "löser den" vad brukar det vara för lösningsmedel i lim??
min farfar sniffade lim han borde veta om han kommer ihåg....

Lika löser ju lika, så kanske en tub med packning på tub kan lösa den gamla packningen om man apliserar den och tar bort innan det är genom härdat, jaja bara filosofiskt mumbojumbo.......
Hannes skrev: Den hydraliska kamremspännaren´behövde man visst också något special verktyg till för att spänna ihop och tydligen ett mätverktyg för att kolla spänningen på remen, är detta verkligen nödvändigt?

Har även förståt att det den gamla limmade packningen är viktig att få bort helt, vad gör man det bäst med slipskiva på vinkelkapen??
Behövs inte, går att klämma ihop spännaren i ett skruvstycke

Aldrig använda sliprondell på dessa packningsytor.
Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]

Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]