Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det du skriver om är nog själva kylfläkten som sitter på vattenpumpsaxeln. Fläkten måste dock också demonteras om man skall komma åt att jobba med kamremmen.

Mvh GK
av SHO
Frågar igen då: När jag vred på nedre remskivan, den som driver generator, AC och servopumpremmar o som sitter med en 24mm bult, rörde sig även kamremmen ett antal cm. Gör detta något för ÖD m.m. Vad jag vill veta är om jag sabbat ngn inställning iom detta?

Eftersom kamremmen bytte 1999 så är bulten till denna remskiva duktigt fastrostad.
Således krävs mothåll på övre kamdrevet men nu är jag rädd att den bulten blir gängpaj då remskivans 24mm bult sitter sjukt hårt. Vad göra? Och än en gång....gör det ngt att jag vridit på remskivan och kamremmen således rört sig ngn dm?
av SHO
Nu har jag fattat och efter mkt om o men fått loss den envisa remskivan.....nollar motorn i morrn....
av SHO
Märks att man är nybörjare kamremsbyte...
Lossade ju remskivan innan jag nollade motorn
Nu blir det ju svårt att vrida den medurs....kan man vrida motsols?
Sen blir jag inte klok på remskivans nollmarkering.... Det enda jag hittar är tre hål i skivan. Är det dessa som skall ligga i linje med 0, 10, 20 på kamremskåpan? I sånt fall stämmer det inte med markeringen på kamaxeldrevet?

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]