Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Felkoden 231 kan orsakas av bl.a.felaktigt bränsletryck som jag skrev i tidigare inlägg.

Om du har en rättvisande lufttrycksmätare till bildäcken helst en med manometervisare går det att använda den. anslut den på tryckmätarnippeln som sitter på fuelrailen men var försiktig så att det inte sprutar bensin på sidan om nippeln. Då kan det bli brandfara.
Verkstäderna har en mätare som kan skruvas på nippeln och då riskerar man inte bensinläckage.

Trycket ska vara 3 kg/cm² över det tryck som är i insugningsröret så det kan alltså variera lite om man gasar.
Det ska dock mätas på tomgång.

Sedan föreslår jag att du tar ur säkring Nr.1 eller kopplar ur batteriet c:a 10 min så att den adaptiva lambdaregleringen nollställs.
Kolla seda om du får tillbaka felkoderna.

//tuxedo
av mnaq
Har nu mätt på enpoliga kontakten till lambdasonden (under tändspolen vid torpeden) och jord och den verkar mest ligga rätt still på ca 0,4 V. Lite svårt att veta ibland om den pendlar eller om det är glapp mellan jorden och voltmetern tycker jag men den var still i alla fall säkert 1-2 minuter på ungefär 0,4, aldrig mer.
Är den kass med andra ord eller kan det vara någon av kablarna från lambdasonden som är brusten eller dålig och ger det mätresultatet?
Felkoderna återkom så lite kontaktmotion där hjälpte åtm inte.
Voltmetern ska ju pendla mellan 0,1 och 0,9 V så det verkar ju som att lambdan har gett upp.
Hade du voltmetern inställd på DC alltså likspänning?

Tycker du ska prova att skaffa en lambda från en bildemontering för att testa.
Men se till att det är en Volvo orginal och till samma bilmodell som du har.

//tuxedo
tuxedo skrev:Hej igen.

Ska kanske förtydliga lite mer om felkod 113.

Enl. Volvos spec.:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager.
Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen.
När styrenheten får kompensera 25 % under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkoden sätts.

Felsymtomen är hög bränsleförbrukning.

Kontr. lambdasonden:
Starta motorn. Anslut en voltmeter mellan anslutning 1 (1-poliga kontaktstycket vid mellanbrädan) och jord.
Voltmetern ska pendla mellan 0,1 och 0,9 V.

Kontrollera även LMM:s jordning som sitter på insugningsröret.

//tuxedo
Kan du "idiot"förklara Kontrollmätningen av lambdan ovan snälla? Vad är denna mellanbräda vi pratar om?
Antalet kablar till lambdan är väl 3?
Kan ett läckade efter lambdan störa så pass mycket att bilen går som en påse skit och sotar igen?

Motortypen är ju äldre än så.[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]