Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Viktigt! Skriv av numret på det gamla styrkortet så du får rätt sort på skroten.

Säkring 1 kan väl inte vara spänningslöst när du vrider på start för det är ju direktmatat från batteri.

Säkring 11 däremot får sin spänning från bränslepumpsrelät och dragningen av det styrs ju från LH styrenheten, så eftersom du har bytt bränslepumpsrelät så håller jag med Jocke om att man måste misstänka styrkortet.

Om du är duktig på att mäta kan du ju först kontr. ledningen mellan styrkortets anslutn. #21 och bränslepumpens anslutning 86/1 (röd ledning)
OBS. Detta är uppgifter från schema till -92 års modell och LH 2.4 och kanske inte stämmer på din bil.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av JovEN
Senaste nytt är väl då att efter en vecka fick jag hem en styrbox, som är testad. Och bilen startar inte ändå. Har hittat en beskrivning till vad alla stiften är. Stift 17 ska skicka jord till systemrelät. Så det borde man ju kunna summra och se om jord finns. Men vart är boxen jordad?
Tänkte om det kan vara något jordfel
av Hemulen
Jordar i insugningsgrenröret,ska du summra så ha kontakten loss på din styrenhet+en kabel loss från batteriet när du lossar kontakten. Hur har du felsökt? Ser att gnista finns,stiften torra?finns det bensin fram till fuelrailen,lossat returslangen och kollat om bensin kommer när du kör på starten?
Användarvisningsbild
av JovEN
Men stift 17 ska väl jorda bränslepumpsrelät då man kör starten. Felet är att soppapumparna går inte. Gnista finns.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Funderar på om något är fel med ditt bränslerelä....

Ta ur relät!
När tändningen är på, ska du ha närmast 0 volt på relähållarens klämma (motsvarande reläts stift 86/1).

Anslut en kabel mellan klämma (motsvarande reläts stift 87/1) och klämma (motsvarande reläts stift 30). Verifiera att du nu har batterispänning på LMM stift 5.
Du ska ha närmast 0 volt på relähållarens klämma (motsvarande reläts stift 86/2) när du kör på startmotorn.

Finns det något art.nr. på relät?
av Hemulen
JovEN skrev:Men stift 17 ska väl jorda bränslepumpsrelät då man kör starten. Felet är att soppapumparna går inte. Gnista finns.
Riktigt det där med pin 17,måste väl få någon "intern boxsignal" så att det börjar jorda där,förmodar jag. Huvudjorden verkar vara pinne 5 och 11 som jordar i insugningsgrenröret,svarta sladdar.Övrigt,nu fattar jag problemet. :o
Användarvisningsbild
av JovEN
Jocke S. skrev:Funderar på om något är fel med ditt bränslerelä....

Ta ur relät!
När tändningen är på, ska du ha närmast 0 volt på relähållarens klämma (motsvarande reläts stift 86/1).

Anslut en kabel mellan klämma (motsvarande reläts stift 87/1) och klämma (motsvarande reläts stift 30). Verifiera att du nu har batterispänning på LMM stift 5.
Du ska ha närmast 0 volt på relähållarens klämma (motsvarande reläts stift 86/2) när du kör på startmotorn.

Finns det något art.nr. på relät?
På org. bränslerelä finns det art.nr. har det dock inte uppskrivet.
På det nya så finns det inga nmr. (nytt från mekonomen).
Men jag tycker det är så konstigt.
För 2.2 bygger ju inget tryck när man slår på tändningen, utan soppapumparna startar då man vrider till startläget, gnussar man bara till en gång så ska pumparna gå någon sekund.

Nu gör dom ju inte det, men det blir den där fördröjnings sekvensen i relät.
Alltså med nyckel i läge två: reläet klickar, gnugga till en gång på starten, relät klickar till igen och sedan för att kopplas ur någon sekund efteråt.

Men så vitt jag har förstått så ska jag bygla relähållarens klämmor motsvarande 87 och 30, då borde väl soppapumparna också starta eller?
Användarvisningsbild
av JovEN
Nytt som hänt: Provade att bygla stift 30 (12 volt) till stift 87/1 (som jag antar går till motorstyrningen?) Då klickade det till relativt högt under huven.
Men när jag byglade 30 och 87/2 hände det ingenting.
Borde inte soppapumparna gå om man byglar dessa?
Satte tillbaka relät och provade starta, då small den igång. Lät den stå på tomgång en stund, sen bara dog den utan vidare.
Så nu är den återigen stendöd, vattentempen hade kommit upp i 60 grader om det gör någon skillnad?
Är väldigt tacksam för mer tips.

MVH //Joel
Användarvisningsbild
av Jocke S.
JovEN skrev:Nytt som hänt: Provade att bygla stift 30 (12 volt) till stift 87/1 (som jag antar går till motorstyrningen?) Då klickade det till relativt högt under huven.
Men när jag byglade 30 och 87/2 hände det ingenting.
Borde inte soppapumparna gå om man byglar dessa?
Satte tillbaka relät och provade starta, då small den igång. Lät den stå på tomgång en stund, sen bara dog den utan vidare.
Så nu är den återigen stendöd, vattentempen hade kommit upp i 60 grader om det gör någon skillnad?
Är väldigt tacksam för mer tips.

MVH //Joel
Ja, om du byglar mellan 30 och 87/2 så ska du ha spänning på säkring #11 och bränslepump(arna) ska gå.

Koppla ur lambdasondens kontakt (den med 2 kablar) och ta ur säkring #11. Mät resistansen (ohm) mellan säkringhållarens övre/undre klämma och jord. Vilken resistans får du?
Användarvisningsbild
av JovEN
Jag provade både med lambda sonden ur och i kopplad.
Lambdasond ikopplad:
övre: så stod det 30.1 kOhm
nedre: så stod det 5 Ohm
Lambdasond urkopplad:
övre: stod det runt 37 kOhm
nedre: Inget utslag

Provade också att lägga tolv volt på båda klämmorna, tycker att förpumpen borde gå med hörde ingenting i alla fall.

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]