Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Det kan bli en massa skumma fel pga växelläges givaren.
Hade exakt samma fel på min förra 960 felkoden blev spjällägesgivare låg signal. Givaren byttes felet borta ett halvår sedan började det komma tillbaka sporadiskt.
V-givaren hade troligtvis dålig kontakt då felet kom när det var kallt ute. Hjälpte att dra spaken fram o tillbaka ca 20 ggr och nolla felkoden så funkade det ett tag igen
Blev heller inget fel på växlingen bara bara knapplägena sport, normal och vinter som inte funkade
av karlmark
Gelis skrev:Det kan bli en massa skumma fel pga växelläges givaren.
Hade exakt samma fel på min förra 960 felkoden blev spjällägesgivare låg signal. Givaren byttes felet borta ett halvår sedan började det komma tillbaka sporadiskt.
V-givaren hade troligtvis dålig kontakt då felet kom när det var kallt ute. Hjälpte att dra spaken fram o tillbaka ca 20 ggr och nolla felkoden så funkade det ett tag igen
Blev heller inget fel på växlingen bara bara knapplägena sport, normal och vinter som inte funkade
Då låter det som om det är detsamma här.
Då behöver jag bara veta hur jag kan "nolla felkoden" också ???
av karlmark
bodhii skrev:Lossa minus på batteriet ett tag, 5-10-15-30 min, kanske fungerar
:D Är det allt !? Ska prova det imorgon ! Tack !!!
av karlmark
Jaha !? :D Inget av ovanstående tips hjälpte ! Men under dagen när det kröp tillbaks upp mot nollan så fixade det sej själv !? :roll: När jag skulle hem från jobb vid 16-tiden var allt som förut ! :D
av rd350
Kör förbi nån Volvohandlare och be dem kolla felkoder, tar dem ca två minuter. Är ju en fördel att veta vad felet är... :wink: Dock är det oftast växellägesgivaren men kan även vara programväljaren (knappen till sport/ ekonomi/ vinter)
av karlmark
rd350 skrev:Kör förbi nån Volvohandlare och be dem kolla felkoder, tar dem ca två minuter. Är ju en fördel att veta vad felet är... :wink: Dock är det oftast växellägesgivaren men kan även vara programväljaren (knappen till sport/ ekonomi/ vinter)
Jo, det var tanken, men det får vänta tills efter jul !
Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]

Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]