Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Om du har en vanlig cylindrisk tändspole är det LH 2.4 styrsystem och då är det en förpump i tanken och en huvudpump under bilen.

Att byta tändstiften och kolla bränsletrycket som sagts ovan är bra råd att börja med.
Om du har tjock plånbok bör du också byta tändkablarna (helst Volvo orginal), för även dom är en förbrukningsvara.
Byt i så fall även kabeln mellan tändspolen och fördelaren.
Detta är inte bortkastade pengar även om det inte skulle vara detta som är felorsaken.

Ta också bort fördelarlocket och kolla att det inte är fukt i den, samt gör ren rotor och lock inuti.
Detta hade jag när jag köpte min 940, och den hade liknande symtom.

//tuxedo
Jag tror att jag hittat felet. Nu går i alla fall bilen bra och som vanligt igen.

Jag testade ju att provstarta den igår, och den tvärdog direkt och enda sättet att hålla motorn levande vara att pulsera på gasen. Instinktivt trodde jag att det var lmm, så jag kopplade ur och på igen kontakten till lmm. Efter detta startade bilen helt smärtfritt och med en perfekt konstant tomgång, så jag undersökte saken vidare. Kollade återigen efter felkoder och fick 2 olika felkoder som båda kunde ledas till lmm ("lambdareglering, mager eller fet, tomgång" samt "renbränning av mätartråd").

Och vid en närmare titt på kontakten på lmm så såg jag att ena kontakten var lite oxiderad, så det måste varit här det antagligen glappa och orsakat dessa felkoder och konstiga beteende. Rengjorde kontakten och tog en långtur på ca 7 mil, och inga tecken överhuvudtaget på hackande eller tvekande uppstod under hela färden.

Kommer dock ändå byta luftfilter, bränslefilter och tändstift.

Tackar att ni tagit er tid och hjälpa mig

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]