Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvofläkt
KAn nu tillägga att ena kabeln till den extra laddlampan inte satt fast ordentligt.
Den sitter nu på plats, och den tänds som den ska när tändningen är på, precis som alla andra lampor i panelen(Inkl batteri lampan).
När jag startar bilen så slocknar dem som dem ska göra :???:

På batteriet visar det med multimeter över 14V så jag tror att den laddar som den ska.

Men när jag kör så tömms batteriet i alla fall.

Har nu oxå konstaterat att när halvljus/parkeringsljus vredet vrids så påverkar det inte halvljuset som är på hela tiden oavsett vad jag ställer vredet på :???: ??

MEN när jag håller in heljus spaken så heljuset slås på(det "fastnar inte") då sjunker motor varvet med ca: 500varv, från typ 1000 ner till 500...

Varför blir det så??

Kan det vara så att vredet där har nåt med det hela att göra??

Fasiken jag är helt rådlös, detta håller på att ta över mitt liv snart hehe jag har kört fast ordentligt :(
av Bjoern
Kolla jorden till framlysena! Min 740 gjorde likadant bara det att mitt helljus förblev på och bilen la av helt! Jag hade även problem med ljusvredet så om man stängde av bilen med lyset på så kunde man inte släcka det utan att starta bilen.. Och ibland kunde man inte släcka det alls. Dom problemen försvann när jag fräschade upp jordpunkterna i framskärmen!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Volvofläkt skrev:Kan man köpa en sån där felkods avläsare på Biltema o kolla med den eller???
Vad ska du med den till? :roll:
Du har ju redan en diagnosbox i bilen... Titta på den sista bilden (av dom bilderna du publicerade i denna tråd). På bildens nederkant ser man en liten svart dosa.
Lyft på dosans lock och du finner en knapp, en liten röd diod (lampa) och 6 hål. Dessutom hittar du en kabelstump med en kontakt (som sitter i locket).

Eftersom att du har en -91:a så är diagnosen aningen begränsad. Men du kan läsa ur felkoder och köra viss diagnostik på bilens bränsle- och tändsystem med hjälp av denna diagnosbox.
av Volvofläkt
Jocke S. skrev:
Volvofläkt skrev:Kan man köpa en sån där felkods avläsare på Biltema o kolla med den eller???
Vad ska du med den till? :roll:
Du har ju redan en diagnosbox i bilen... Titta på den sista bilden (av dom bilderna du publicerade i denna tråd). På bildens nederkant ser man en liten svart dosa.
Lyft på dosans lock och du finner en knapp, en liten röd diod (lampa) och 6 hål. Dessutom hittar du en kabelstump med en kontakt (som sitter i locket).

Eftersom att du har en -91:a så är diagnosen aningen begränsad. Men du kan läsa ur felkoder och köra viss diagnostik på bilens bränsle- och tändsystem med hjälp av denna diagnosbox.
Det visste jag inte, vad bra ska kolla det idag... har läst på lite om det nu, men det testar massor med grejjer men det nämns inte att den kollar generator o laddning mm, den kollar:

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Det står inget om batteri eller laddning eller generator...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nej det är helt riktigt, diagnossystemet i din bil kan inte diagosera bilens generator/laddningssystem.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tänkte på en sak...
Nu har du ju fått lampan att lysa när du vrider på tändningen och den släcks när motorn startar... Så hä långt är ju allt OK!

Som jag förstår det, så laddar batteriet ur sig när du kör omkring med bilen!? Hur blir det om du tar ur alla säkringar (utom säkring #1 och #11)?
Om den inte laddar ur batteriet då, så återställer du en säkring i taget och kör så ett tag...så du får veta vilken säkring som har en tung förbrukare!

Jag jagade en läcka vid kopplingen för n[…]

Bromskraft V50 1.8F

Hej, Ni som har bromsar som på 1,8F.. Vad b[…]

Volvo hade problem redan i monteringslinan runt 20[…]

Gammal bensin

7GT verkar inte vara någon laståsna d[…]