Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Antar att du menar på sidan på insidan av termosen? Ok, ska höra med Volvo om de har nytt glödstift, känslan av att det är problemet.... För den testar att starta(surrar å tickar) två ggr, därimellan så går bara fläkten... Men det blir inte varmt nånstans, möjligtvis en aning ljummet.... Sen stängs allt av efter sammanlagt ca 10-15 m. ?:-/ ?:-/
Vet någon var man får tag på en servicehandbok till ovanstående värmare? Har en manual men i den står bara hur man använder den. Vill ha en sprängskiss där man ser vad som är vad....och instruktioner på hur man gör rent, servar den etc. Har googlat men inte funnit relevant info.... :roll:
Servicehandboken hittar du hos din Volvohandlare där du ber att få köpa/ låna/ kopiera denna. Boken heter "Parkeringsvärmare 091b/d" och hör till 7-900 seriens böcker. beställningsnummer är TP8703011. De är ofta förvånadsvärt billiga böcker. Är du normalt mekkunnig löser du allt med denna bok. :wink:
ha ha, hmm e så mkt nybörjare som ledsnat vara beroende av andra.... Så jag håller på att samla på mig verkstadshandböckerna från Volvo =) men jag kan ju läsa innantill och jag jobba på ett motorföretag, dieselmotorer visserligen... Så det brukar alltid finnas nån jag kan bomba med dumma frågor, dock kan de inte så mkt volvo....

Tack för tipset :)
Han sa att det var så med äldre bilar och att det tydligen ska gälla samma hos alla Volvo... ?:-/ Får väl kolla tradera å såna ställen, men då lär det dröja innan jag får den... Vill ju gärna ha igång värmaren innan vargavintern, inte till sommaren :cry:

Men men, vad är väl en bal på slottet....
rd350 skrev:Eftersom den tickar så funkar bränslepumpen, känn på glödstiftet omdet blir varmt det sitter på sidan, går en kabel till det som sitter med en m5 mutter (känn försiktigt det ska bli riktigt varmt!!) blir det ine varmt är det förmodligen kass, det ska gå tolv volt till det när det värmer i glödfasen. Ifall det blir varmt och värmaren ändå inte går i gång har du nog stopp i det lilla bränsleröret då måste värmaren delas och rensas.Volvo har lite delar resten har Eberspächer som köpt upp Volvoflygmotors värmare. Servicen behöver inte bli så dyr om man vet var man ska börja.

Stiftet verkar funka, det blir varmt när det surrar å tickar...... Så varför slås allt av innan bilen värmts upp? Vattenpumpen? el stopp i bränsleröret?
Nästa elbil från Volvo?

Den känns väldigt avskalad icke-Volvo, m[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]