Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av per740
Läste om en annan som löste problemet med torr axel temporärt mha 5-56 genom en lång smal slang (lik den som följer med 5.56 fast längre). Om jag minns rätt kom han åt att smörja axeln genom hålet för kopplingsvajern. Ganska enkelt gjort men det måste upprepas då och då för att hålla
av s60t501
kan nog påstå att det är splinsen som är torra,fick åxxå lägga i trean först innan jag kunde få i ettan,
av Danne69
Hej...är det så att man bara kommer åt bussningarna till spakstället underifrån..har likadant på min 745:a -88GL
är det samma princip på m46 som m47 lådan då dvs spakstället. På min gamla 745:a fick jag byta bulten till spaken underifrån för den hade flygit iväg så jag undrar då sitter bussningarna typ där vid bulten som fäster spakstället
Användarvisningsbild
av andreas88
om du menar dom bussningarna i plast som grolsch ska byta eller har bytt, så är svaret ja dom kommer du bara åt från under bilen, men du skulle säkert kunna ta och lyfta upp hela spaken i bilen och ta det den vägen, men du måste ändå under för att lossa den lilla insex skruven som håller spaken i stället. om du kollar på denna bilden [img=http://forumbilder.se/thumbs/89162010431422b6c.jpg]så ser du vart bussningarna sitter, dom sitter på varsin sida med en o-ring på den ena. igenom denna sitter det en sprint/bult som trycks ur (bussningarna syns på bilden)
av Danne69
Oki...då är det samma bult som paja på min gamla 745:a...bara o åka ner till Volvo o beställa...någon som vet vad bussningarna samt sprinten går på??? jag tog en vanlig bult när jag fixade spakstället på den gamla o det funkade lika bra??? kanske räcker o byta o ringar etc då
Användarvisningsbild
av andreas88
ja minns inte riktigt vad bussningarna gick på men det var väl en hundring och sprinten likaså, det bästa är och ha i sprinten..
av Danne69
Jag köpte bussningarna till mitt spakställ i fredags...var inga hiskliga pengar 90:- kostade dom o det var på Volvo...så det överlever man

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]