Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Candypig
Har nu varit ute och lossat panelen vä. fram och legat och lyssnat efter pysljud och kan inte säga att jag hör nåt pysljud mer än då ventilerna rör sig, dvs inget ljud som pyser länge, jag kröp in så långt jag kunde framför sätet och lyssnade med motor på, utan fläkt.
Hade även handen på gasenped. sen (nån minut) och körde fläkten men då bytte den inte luftflödet.
Har en grej kvar att göra imon, byta fläktreglage panelen till en bättre beg. för att se om det hjälper.
Jag blir bara trött och irriterad..... :x
Annars får jag väl oxå ta en slang och kolla dem....
av Candypig
Ja, nu har man bytt vent.panelen, men problemet kvarstod så jag byte tillbaks till min egen panel, jag var även på volvo och kollade vad backvent. + vacuumklockan kostade, de kostade 690kr :-O) resp. 490kr, så jag tog och beställde en vacuumklocka,
efter ha läst på länkarna från emwtur, tror jag det är den det är fel på och den summan kan jag leva med att lägga ut men 690 för en jä-la minimal plastbit är ju ocker
dessutom verkar den ju fungera.Återstår bara att klura ut hur jag ska byta, för jag har ingen lust att demontera 1/2 brädan, funderar på att göra som tipset i länken från US, tänkte återkomma med bilder när det sker, lite lev.tid från volvo bara......
OCH en annan fråga finns det en magasinstank för vacuumet på 940??? :?: Var sitter den isfall??

(Det enda positiva är ju att det var/är "skitenkelt" att byta vent. reglage panelen, tog ca 30-40 min totalt, vilken annan bil kan man det på ?)
Användarvisningsbild
av emwtur
det finns minst två olika typer av klockor :(
en med två anslutningar och två med en anslutning !

skaffa en halvmeter spolarslang !
koppla in slangen på anslutning efter anslutning på klockorna och sug !
är du riktigt slö :) så kan du ju lossa slangen vid omkopplaren och suga där och köra vredet fram och tillbaka.
- är det tätt - så att du inte "tappar sugen " så är det inga problem med klockorna i värmeaggregatet !
- då ligger problemet "innan" omkopplaren !

det kan ju vara en skavd slang efter backventilen också !

sista tipset - kolla min "signatur" - byt inte en massa grejor innan du vet vad som är trasigt !
- du gör bara reserdelssäljaren glad och dig själv ledsen !

/emwtur
av Candypig
emwtur skrev:det finns minst två olika typer av klockor :(
en med två anslutningar och två med en anslutning !

skaffa en halvmeter spolarslang !
koppla in slangen på anslutning efter anslutning på klockorna och sug !
är du riktigt slö :) så kan du ju lossa slangen vid omkopplaren och suga där och köra vredet fram och tillbaka.
- är det tätt - så att du inte "tappar sugen " så är det inga problem med klockorna i värmeaggregatet !
- då ligger problemet "innan" omkopplaren !

det kan ju vara en skavd slang efter backventilen också !

sista tipset - kolla min "signatur" - byt inte en massa grejor innan du vet vad som är trasigt !
- du gör bara reserdelssäljaren glad och dig själv ledsen !

/emwtur

Ok Emwtur, du vinner, jag har nu krypit i den :-(O) bilen ytterligare en gång och kollat samtliga 4 klockor, genom att suga med en slangbit och resultatet blev att i ingen klocka gick det att suga luft, dvs det var tätt i alla anslutningar, ungefär som att suga i en flaska, man får ingen luft.
Detta borde då innebära att alla 4 klockor fungerar som de ska?
Ska avbeställa den beställda klockan imorgon bitti :D Dock vet jag inte om detta var "bättre" för nu vet jag ju fortfarande inte var felet är, men jag får väl kolla alla slangar, suga i dom med, men det får bli senare alltså!!
Jag funderar fortfarande oxå på baksidan av reglaget, vacuumstyrningen, om den kanske spökar, men hur kolla den?
Användarvisningsbild
av emwtur
Candypig skrev:Ok Emwtur, du vinner, jag har nu krypit i den :-(O) bilen ytterligare en gång och kollat samtliga 4 klockor, genom att suga med en slangbit och resultatet blev att i ingen klocka gick det att suga luft, dvs det var tätt i alla anslutningar, ungefär som att suga i en flaska, man får ingen luft.
Detta borde då innebära att alla 4 klockor fungerar som de ska?
Ska avbeställa den beställda klockan imorgon bitti :D Dock vet jag inte om detta var "bättre" för nu vet jag ju fortfarande inte var felet är, men jag får väl kolla alla slangar, suga i dom med, men det får bli senare alltså!!
Jag funderar fortfarande oxå på baksidan av reglaget, vacuumstyrningen, om den kanske spökar, men hur kolla den?
då är nog klockorna hela ja !
gott när man sparar lite pengar ( och i detta fallet en massa arbete )

Backa ett steg och sug i ingående slang till reglaget !
är det helt där också - fortsätt ut mot motorn !

/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
en av slangarna på reglaget går ju fram till motorn !
koppla loss den och anslut din spolarslang där - sug och testa alla lägen på reglaget !
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
börja bak på fläktreglaget - är det tätt så testa från motorn,
lättare att hitta läckaget då !

/emwtur
av Candypig
Jag har nu lyckats konstatera att värmekranen i motorrummet inte rör sig utan står i helöppet läge hela tiden, som tur är har brorsan en lika bil så man kan kolla hur det ska bete sig, ska ut och kolla lite mer på slangarna till just denna men kanske inte kan göra allt idag, och det är ju så J_VLA trångt :evil:

OCH har även konstaterat att när värmereglaget står på MIN Värme så beter sig ventilationen konstigt men om jag vrider precis förbi, så det knäpper till, och kranen ska öppna, men fortfarande inställd på kallt så funkar vent. som vanligt och byter inte luftflödet som ovan skrivet.

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]