Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
kolla över batterikablarna ( båda ändarna på båda kablarna)
och jordningen av motor och generator !
låter ju som om du har ett fel där !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Dalmans
jordflätan från motorn till torpedväggen är då hel det minns jag,
ja, kanske vi (jag och päpplet) mätte batteriet på själva batterikablarna och inte på batteripolen
hur gjorde du päpplet?
och isåfall är det ju logist, om generatorn skickar ner ström dit men där tar det ju stopp, då ser det ut som att batteriet laddas med det inte gör det? har jag förstått rätt?

hur kollar jag enklast dessa batterikablar då?
så man helt kan utesluta eller säkerställa att det är dom som är boven i dramat?
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag mätte mellan höljet på generatorn och minuspolen på batteriet och sen lika på plus och det finns inga större spänningsfall med halvljuset på så jag tvivlar att det är dålig kontakt däremellan. Fast jag mätte direkt på generatorn så orkade den aldrig över 14,1V utan lyset igång. runt 13,5 med lyset på om jag minns rätt och voltmätaren inne i bilen ligger på gränsen till rött.
Vi har provat att sätta ny jordning med en startkabel från höljet på generatorn till batteriet men det verkar inte heller hjälpa.

Generatorn du bytte som sitter i min bil nu fungerar perfekt och ger alltid 14,4V med helljus och 2*100W extraljus påslaget.
Användarvisningsbild
av Dalmans
lurt att jag åker på att byta generator än en gång med andra ord?

förargligt då jag med andra ord haft en fullt fungerande sittandes i bilen från början, men ett kasst batteri
bytte generator och batteriet samtidigt, då är det med andra ord lurt om det från början bara var batteriet som strulade, men nu även generatorn?
Användarvisningsbild
av Dalmans
kom på nu, generatorn som jag gav päpplet som satt i min före, när den satt i provade jag med mitt fräscha batteri från min 850. voltmätaren låg i mitten när jag åkte, 6-7 mil senare var den nästan i bott.

men som päpplet säger, den fungerar fin fint i hans hink nu när han fått den
Användarvisningsbild
av emwtur
laddningslampan lyser när du sätter på tändningen ?
och slocknar när du startar motorn ?
- tror det är det "Ruben" menar ?
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
Finns många trådar om detta - om INTE laddningslampan lyser när man startar bilen, så vill inte generatorn börja ladda !
ville bara kolla att det inte var det problemet !
/emwtur

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]

Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]