Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
nivenko skrev:Får man hålla på med att fylla på detta själv? Har för mej att det är hårda restriktioner antagligen av miljöskäl.
Det jag (och många andra) fyller AC-n på bilen med ar en annan typ av gas som används i andra länder och som där ersätter R12 och R134a och är blandbar med båda. Kolla och läs på http://www.envirosafe.se så får du en bra beskrivning om detta. Man kan använda vanlig Biltema Campinggas också, men då passar inte dom "fyllningsgrejer" som finns "på marknaden. Jag gjorde en adapter att sätta mellan och det fungerade fint. Kör dock sedan några år på Envirosafes gas.
av jesper13
biltema säljer ren R134, 99kr/330g, kallas kylsprej

byt kondensor och torkfilter själv och de rör och slangar som behövs, nya oringar köper du på volvo eller ebay eller annat lämpligt ställe.

vacuumsuga kan du göra själv med motorns vacuum, håller systemet tätt är det bara att fylla med lämplig mängd pag-olja och R134. Är du osäker på vacuumsugning och fyllning kan du ju leja bort den delen av jobbet.
av NilsO
nivenko skrev:Får man hålla på med att fylla på detta själv? Har för mej att det är hårda restriktioner antagligen av miljöskäl.
Nej, det är inte tillåtet: http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -och-svar/

Man får alltså varken fylla på R134a eller något annat.

Däremot är det inte förbjudet att själv reparera AC-anläggningen och sedan lämna in för påfyllning.
av jesper13
men det är ju uppenbarligen tillåtet att köpa R134 i form av kylspray och spruta den rakt ut i atmosfären..

vad är det man säger? sila mygg och svälja kameler..

Stått ute oanvänd i 5 månader??? […]

Gaspedalen har ingen fysisk kontakt med motorn all[…]

Underkänd på avgasrening

Kolla noga efter tjyvluft hela vägen mellan L[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Jag har inte ens letat upp var den sitter i den XC[…]