Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Casal
945ägare skrev:Innan du bytes bromsok fram testa med att endast byta bromsslangarna. Gamla bromsslangar har en tendens att bli som typ backventiler, dvs de släpper inte tillbaka bromsvätskan tillräckligt snabbt och därför fjärdrar inte bromskolvarna tillbaka.
Själv fick jag höra detta efter att jag själv bytt oken+slangar fram till biltemas. Bilen gick utan problem igenom besiktningen nu 1.5 år senare.
Min far sa det också, men jag har bytt båda på ena sidan och det var ingen skillnad.
Jag byter de andra också när jag köper nya ok.
Användarvisningsbild
av emwtur
Så slutsatsen är :
köp gärna ok frpn Biltema men kolla upp packningar / dammtätningar vid exvis däckbyten ,
minsta tecken på skada - skaffa en renoveringssats och byt packningar / dammtätningar innan kolven tar skada !
/emwtur
av FXWG
Så slutsatsen är :
köp gärna ok frpn Biltema men kolla upp packningar / dammtätningar vid exvis däckbyten ,
minsta tecken på skada - skaffa en renoveringssats och byt packningar / dammtätningar innan kolven tar skada !
AMEN!!!! :D[
Användarvisningsbild
av emwtur
emwtur skrev:Så slutsatsen är :
/emwtur
Jaha - sommardäcken på idag och byte av en bromssköld bak -
passade på att kolla alla dammskydd på alla oken ( på både 850'n och 940'n)
Alla ok verkade ok :) men ; glidpinnarna på ett ok fram på 940'n såg ut så här !
Bild

bytte till Biltema ok för ett år sedan ungefär !
Man får vad man betalar för !

/emwtur
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]