Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Betr. växelväljaren:
Motorn ska bara gå att starta i växellägena P och N.
Backljuset ska tändas i läge R.
Växelväljaren ska stå lodrätt i läge P.
Du ska känna ett spel i läge D mot läge N, men spelet får inte vara större än spelet i läge 3 mot läge 2.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Betr. kick-down wiren:
Trampa ner gaspedalen i botten och håll den där. Ta tag i kick-down wiren och dra i den. Med gaspedalen i botten ska du kunna dra wiren ytterliggare 2 millimeter.

OBS! Du måste trampa på gaspedalen. Om du vrider på gasrullen för hand så blir mätningen fel.
av MartinM
Ja då har jag varit ute och mätt.

Mitt spel på tomgång är 9.5mm vilket är typ 9mm fel, likaså med fullgas (pedalen) då visar den 55mm och jag kan INTE röra vajern något.

Växelväljaren visar allt rätt. Startar bara i dom lägen den ska.

/Martin
av MartinM
Jag har nu justerat kickdownvajern på tomgångsläge till ca 0.8mm, då blev det per automatik 52mm på fullgas :)

Starta bilen och den fick stå på tomgång en tio min medans jag satt o växlade lite och efter ett tag så började växlarna gå bättre o bättre. Har nu varit ute o kört i ca tio min utan problem, inget slirande o inget hackande vid inbromsningar.

Hoppas nu det håller i sig så blir det ett vajerbyte inom kort.

/Martin
av MartinM
Ja då var det dags igen för lite felsökning.

Startar man bilen kall så rör den sig i typ 1km/h oavsett varvtal (dock ej på tomgång). Efter tio min tomgångskörning och lite växlande så funkar den klockrent. Jävligt märkligt, vad är det som är i behov av värme för att komma igång? Oljan är Dexron II/III klassad så den ska det nog inte va för tjock/tunn, dessutom så är oljenivån bra.

Några tips?

Annars så funkar den mkt bra efter att jag justerade kickdownvajern, nu gör den inga nerväxlingar bara för man gasar på lite utan den segdrar bättre. Nu känner man även den lilla klacken till kickdownen.

/Martin
av MartinM
Tänkte uppdatera min tråd och även avsluta den :-)-)

Sköljde som sagt lådan ett par gånger o justera nivån till rätt mängd och efter två veckor funka lådan som vanligt igen. Så min uppfattning av problemet är att den bara behövde en rejäl oljeservice.

Nu går hon igen och besiktigade min 4000kronors bil UA i måndags, mätaren har precis passerat 18000 mil, har bestämmt mig för att behålla den som andrabil även om det bara va tänkt som vinterbil, nästan lika rolig som alpinan, not :D

Trevlig sommar

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]