Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonasolof
Noterat om syntetolja. Problemen blev värre när jag hällde i (för mycket) så kallade high mileage olja castrol 15-40. det står inget om syntet på den. Samtidigt har dert blivit kallare samt att jag av olika anledningar kört mycket korta sträckor 3-5 km. Motorn hinner i alla fall bli varm. Och den startar ju om motorn blvit kall över natten vilket inte verkar stämma med lawn mover. Får väl byta olja och filter för att vara på säkra sidan.

Vad är ett bra sätt att kolla högt vevhustryck vid start? Plocka loss flamskyddets anslutning till stora inslugsslangen?
Körde test också enligt andra på forumet som misstänkt problem med bränslereläet:

Control unit will respond by activating following
components in order:
* Radiator fan at half speed for 3 seconds. (1)
* Radiator fan at full speed for 3 seconds. (2)
* Fuel injectors. (3)
* Idling (CIS) valve. (4)
* Relay in ECC power unit, resulting in A/C clutch operation (fem)
//Björn"

(1) och (2) funkade bra (3) och (4) genererade ett snabbt tickande ljud på (3) och ett sakta tickande ljud på (4).
Jag vet inte om det indikerade ett fel eller inte på (3) och (4)? Skall inget tickande ljud uppkomma om det är fel?
Efter detta bytte jag bensinfiltret också

jag hör inget snabbt tickande ljud vid 3 som ska komma från spridarna. Däremot surrar tongångsventilen konstant så snart jag vrider på nyckeln till läge 2 för test (och även utan test). Separerade tomgångsventilen från insuget och körde test enligt ovan. Den surrar som nämnt men den öppnar också vilket syns när man tittar in i den. Efter tomgångsventilen kommer ett par rätt skarpa ljud ungefär från styrservon, torde vara(fem). Fläkten går på två farter enligt spec i början av varje testcykel.

Sedan jag kört testcykeln startar motorn normalt med testpluggen ur. Har inte fått fram felet att den inte startar varm sedan dess.

Två skumma saker: Ska tomgångsventilen surra? Och varför hör man inte spridana?

Hör alltså inget tickande från spridarna. Men efter test startar den ju normalt.

det sagda för tanken till bränslets styrenhet. Denna byttes dock i somras till beg från skrothandeln tillsammans med ett relä (nytt) sedan motorn tvärdött under färd. Osäker dock på vilket relä det var.

Det finns två bud om bränslerelä: ett på vänster fjäderbenstorn, det andra inne vid passagerarens fötter. Det senare kanske inte gäller 965 fr 1991. Hur ser bränslerelät på fjäderbenet ut? det sitter en liten svart elansluten cylinder från vilket ett rör går ned mot bränslerören där de går ur motorummet.

sedan undrar man ju vad det det skulle bero på att motorn inte velat starta när den börjat svalna fast det alltid gått med en liten dutt startgas plus att det gått när den varit avstängd mindre än ett par minuter alternativt helt kall.

Edit: Det skumma är alltså att spridarna inte tickar när man kör test. Plockade loss en spridarkontakt och mätte. Det kommer spänning på kontakten när det är dags i testcykeln. men frågan är om det kommer fram bensin. När jag ovan skrev att det nu funkade att starta så var det nytankat. Idag trasslade det igen. Börjar misstänka bränsletillförseln inklusive förpumpen i tanken. Ska kolla enligt pdf i info tråden. Byta bränslefilter verkar vara en bra idé också, samt kolla tempgivare och bränslerelä.

Edit2: Hör spridarnas snabba klickande med ett stetoskop på aluminiumskenan ovanför, så de funkar. Stoppar ned stetoskopslangen förbi locket i bensintankens påfyllnadshål, hör i tank- pumpen. Och när man vrider om nyckeln mot start klickar ett relä till och en pump hörs surra eller snarare skorra lite under bilen någon dryg sekund.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]