Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av swedishchef
Köp en bra olja och snåla inte!
Har du en för tjock olja eller en dålig olja (läs biltema) så sätter vevhusventilationen igen och då kommer det tryckas ut och läcka olja där det inte ska tryckas ut och läckas olja, typ in i kopplingen som det vart på min bil...
Kör med Quaker State Synquest Fully Synthetic 5W-40 i min bil. Bytte hos FVK Engineering, hemsida: http://www.fvk-engineering.com
Riktigt duktiga på bilar, och dom tar hand om alla märken!

Vill du köpa olja själv så använd denna rekomendationstabell: http://www.quakerstate.se/rek-tabell.asp

Halvsyntet/delsyntet är bara bluff att köpa, finns ingen regel för hur mycket syntetisk olja kontra mineralolja det ska vara för att få kallas "delsyntet", det kan vara 90/10 eller 50/50.
Satsa på en bra olja så slipper du byta så ofta och den kommer må och gå bättre. Tribologi (läran om olja så slipper ni googla) är knepiga saker, men det finns inga genvägar...
av svempus
ja men sen ska men ju ha råd med de ochså ju vet ej va det är för olja innan i bilen ju har bara köpt olja på statoil mackar till bilen än och hur vet du att biltema har dålig olja har kört me den i flera av mina bilar och jag har inte märkt någe spec me den oljan.....
Användarvisningsbild
av chrille740
biltema olja duger till en gammal 740 tycker jag, kör själv på det och det har funkat fint.
av swedishchef
Köp vilken olja du vill, valet är ditt.
Vill man vara dumsnål så köper man billig olja, vill man vara säker på att man har en bra olja så köper man en bra olja. Upp till var och en.
Sen att en 740 eller 940 kan gå med frityrolja i motorn är en annan sak... Hur den mår däremot är en annan pilsner..
av svempus
ja men biltema skulle ju kappast få sälja sina oljor om dom var dåliga ju antingen blire biltema eller agrol till motorn vill inte lägga ut ca 500 spänn på olja en gång i halvåret elller var tredje månad beroende på når man har kommit upp i 1500 mil kör de på ca 3 månader.....
av swedishchef
biltemas oljor uppfyller ju kraven men dom kanske inte uppfyller dom "lika" bra som dyrare oljor. För att jämföra kan du ju få g,vg och mvg i matte men samtliga graderingar är ju godkänt... men hur mycket godkänt är ju frågan. Du behöver kanske inte byta lika ofta med en bättre olja.
av svempus
ja men man ska väll följa tillverkarens intervaller och då rör det sej ju om max 1500 mil eller ett år och man ska ju följa deras intervaller eller??? kör själv dom milen på ca 3 månader....
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det är knappast någon hemlighet längre att det är Nynäs Petroleum som levererar syntetoljan(kanske även mineral oljan?) till Biltema. Även Statoil tar sin olja därifrån.

.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av chrille740
swedishchef skrev:Köp vilken olja du vill, valet är ditt.
Vill man vara dumsnål så köper man billig olja, vill man vara säker på att man har en bra olja så köper man en bra olja. Upp till var och en.
Sen att en 740 eller 940 kan gå med frityrolja i motorn är en annan sak... Hur den mår däremot är en annan pilsner..
ja men motorn mår inte skit för de, biltema oljan är nog inte sämre olja än som var i från början när den lämnade fabriken.

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.