Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pvisak
co låg på 0,3
lambdavärdet 101
Bra eller dåligt vet jag inte men godkänt iallafall.
Hade felkod 121 igen men ingen lampa lyste. Har raderat koden och kört någon timme och då står den på 111

mvh Christer
Användarvisningsbild
av emwtur
tjaha ?
blandningen in i katten är ju rätt ( syrehalten ) men det kommer ändå oförbrända kolväten ur röret där bak.
alltså - av någon orsak kommer det in (ut) för mycket bränsle eller olja som inte förbränts i motorn
kolla efter läckande spridare ?
kolla så att stiften ser bra och jämna ut ?
dålig komp i någon cylinder ?
länge sedan olje/filter byte ?

FK ? Lätt-trycksturbo ? skulle kunna vara turbon som läcker olja också ...

jobbigt forum - man frågar och får bara en massa frågor tillbaka :)

/emwtur
av pvisak
Haha Emwtur nej jag svarar gärna på frågor om jag kan få hjälp. Stiften kollade och är fina och nästan nya, kompprov 12,5-13 på alla, gått runt med startgas vid insug och slangar men ingen förändring någonstans. Olja och filter däremot är bra länge sen jag bytte. Hur märker man om katten är sliten? Besiktningsgubben tyckte även jag skulle kolla lambdan och ev. rengöra den. Är det något att fundera på?

mvh Isak
Användarvisningsbild
av emwtur
Låter nästan som om det är dags för oljebyte då.
Har till och med för mig att Bosse Bildoktorn tipsat om det för att få ner HC'n
Annars;
Drar bilen olja ?
/emwtur
av pvisak
Nej bilen drar inte nämnvärt med olja. Har Bosse bildoktorn sagt det så måste det nästan vara så. Haha Jag börjar i den änden så får vi se

mvh Isak
av pvisak
Har kört 2 dagar nu och får fortfarande fram felkod 121. Servicelampan lyser inte. Kan det vara lmm iallafall som spökar eller kan det vara något annat?
Börjar bli smått trött på bilen nu.

Mvh Christer
Användarvisningsbild
av emwtur
det finns information om hur man mäter upp LMM i en flera andra trådar !
- man kan få felsignaler om LMM om motorn får tjuvluft
- är tomgången "lugn" ?
- kolla med startgas !
/emwtur
av pvisak
Bilen går jättebra på tomgång men hackar lite på högre varv. Har testat med startgas men ingen reaktion någonstans. Kopplar jag bort lmm går den mycket sämre.

mvh Isak
av pvisak
Har haft bilen på fordonsskolan idag där lärarna som jobbat på volvo mätt upp bilen, alla värden var skyhöga. Dom mätte upp lmm och lambdan och där finns inga fel. Förra veckan var bara hc som låg på 115 resten var ju bra. Däremet sitter en klämma på turboaggregatet där det sipprar ut avgaser om det kan vara turbon som är kass? Dom kunde inte svara på vad som kan vara fel. Någon som har något förslag?

mvh Christer
Användarvisningsbild
av emwtur
låter konstigt att dom inte anmärker på att du har avgasläckage !
ALLA läckage mellan motorn och lambdan (katten) kan ge felaktig avgasblandning in i katten och därmed för höga värden ut ur den .
Jag skulle fixa avgasläckaget först sedan kolla upp värdena igen - sedan får man ju inte glömma att om lambda värdet är ok och det inte finns några avgasläckage, så KAN det ju faktiskt vara katalysatorn som är färdig !
Skramlar den om du slår försiktigt på den med handen ? ( slå inte hårt )
/emwtur

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]