Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dobermann
Har själv lite Love/Hate till PRV 6:an kör ju B27...men visst är det en besvärlig motor, har den gått 18-20k så är det bra! B280 är dock bättre än B27 & B28, sen är det ju inte toppackningen som går utan fodren som sjunker...bara att kassera en sån motor, har fixat det nån 1 gång, men mycket jobb, sen har vi problemet med smörjningen av kamaxlarna, men det är en annan historia....
Användarvisningsbild
av andreas 80
Redlös skrev:Prova byt lock till expansionskärlet! Antingen så är packningen kass eller så har säkerhetsventilen i locket pajat.
Tycker också det låter som det är något problem med locket till expansionskärlet.
Det skall ju byggas upp tryck när vattnet blir varmt, men det skall även släppas ut ur locket om det blir för högt.

Enkelt att byta, och kostar inte mycket heller.
av FXWG
misterptr skrev:jo det är rätt men tror inte det eftersom då borde det försvinna vatten nånstans nu skjuter den slangar till höger och vänster och ser inga av de vanliga tecknen som vit rök eller grå sörja i oljan eller för den delen i vattnet är rent vatten och ett jäkla tryck helt enkelt....vet att det var nått med foderna på b 28 men kan det vara samma på b 280?
Det kommer inte bli bättre av att byta packning i locket eller locket, om motorn "skjuter slangar till höger och vänster" som misterptr skriver!
av Redlös
Där blir rätt högt tryck i dom maskinerna utan att där är nåt fel. Ett sjunket cylinderfoder ger ofelbart vatten i oljan! Byt lock och återkom, om det mot förmodan inte är det som är fel så får man börja därifrån. Kan tillägga att vi gjorde av med sambons 760 för ett tag sen. 42000 mil med samma motor, då historiken är känd sen 10000 mil. Aldrig ett kok och inga sjunkna foder dom första 42000 iaf. Däremot har vi bytt dom flesta slangarna på den pga att dom mer eller mindre sprängts. En vattenpump har vikit hädan också.. Han som köpte den trodde mig inte..
av Bjornn
Dobermann skrev:Har själv lite Love/Hate till PRV 6:an kör ju B27...men visst är det en besvärlig motor, har den gått 18-20k så är det bra! B280 är dock bättre än B27 & B28, sen är det ju inte toppackningen som går utan fodren som sjunker...bara att kassera en sån motor, har fixat det nån 1 gång, men mycket jobb, sen har vi problemet med smörjningen av kamaxlarna, men det är en annan historia....
Vill bara sprida lite ljus över B280 motorn.
På en B280 motor kan omöjligt cylinderfodren sjunka eftersom fodren är fast monterade med stålschims i botten till skillnad mot B27/B28 där man använt packning.

B280 är därmed garanterat lika driftsäker som tex en 850 motor eller raka 6an i 960 som också är byggda i aluminium.
Vet också att om man vill ha sin B27/B28motor lika driftsäker som B280 kan man andvända stålshims från B280 och montera det på sin B27/28 motor, fast detta medför en mycket avacerad motorrenorvering eftersom B280 är mer komplex än Volvos övriga motorer.

Om cylinderhuvudspackningen har gått på en B280 så är det cylinderhuvudspackningen som gått och ingen annat, den är lika enkel att byta som på en 960 tex men man får följa anvisningarna noga.
Har själva en B280 motor som gått över 40 000mil utan några som helst bekymmer.
Att en cylinderhuvudspackningen kan gå sönder på en B280 motor är väl inte konstigare än att de gör de på alla andra bilar?

B280 motorn får ett oförtjänt dåligt rykte pga okunskap, att tala utan att man egentligen vet. Dags att sätta stopp för det tycker jag.
Många som är mer insatta än jag påstår att B280 motorn är helt överlägsen Volvos övriga motorer både vad det gäller trimmning och hållbarhet.
Samma block som B280 har använts innom F1 där man utvunnit 1100hk ur motorn.
Sj tycker jag 850 motorn verkar klenare med hydrallyftare och kolvringar som pajar.

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]