Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bredbandslambdan har vi haft för att mappa massor med effektmonstren och dom har gått igenom besiktningen utan problem. så frågan är om inte Volvo motorerna går fett på tomgång, för det är precis som du säger, jag borde ju få felkod för det men det får jag inte nu. så min ända tanke är att den kanske ska gå fett på tomgången? ingen annan som har provat med Bredbandslambda på B230FT?

Mvh: Jonas
Ok! om vi förutsätter att din bredbandslambda visar korrekt, så är ditt fel att bilens lambda visar fel vid tomgång !
jag skulle kolla upp att förvärmningen av lambdan funkar.
/emwtur
Lambdan är helt ny. men jag börjar att fundera om det kan vara tempgivaren till databoxen eller om det kan va att generatorn laddar för mkt för då kan det bli mystiska fel. hur kollar man förvärmningen i så fall?

tjena. har fortfarande problem med att den går för fett på tomgången, han surar ner sig själv & efter ett tag dör. JAg har fixat läcka mellan turbo & grenrör, bytt tempgivare till databoxen, alla spridare klickar, konstigt nog så är soppa trycket på tomgången 2,2 kg & 3kg vid tändningen, katten är kollad, är inte igen sotad, bytt rotor,fördelarlock, lambdasond(biltema), luftmassemätare(beggad), nya tändstift(ngk), chippat båda boxarna(klracing) det blev lite bättre med chipen men går fortfarande för fett. gjort rent tomgångsmotorn. gjort rent lambdasond & stift med jämna mellanrum(eftersom dom sotar igen. komtestat(12kg på alla cyl) resetat databoxen. kamremmen står rätt, det är allt jag kommer på vad jag gjort just nu.
Är det ngn som haft liknande fel?
Jag funderar på om den inte gillar biltema lambdasonden, eller om det är spridarna eller databoxen? det är det ända jag kommer på. har provat allt.
Den tar inge tjuvluft, har provtryckt IC, kört med 2 burkar startgas överallt men reagerar inte. Hoppas att någon har något bra tips att komma med:)

Mettan skrev:konstigt nog så är soppa trycket på tomgången 2,2 kg & 3kg vid tändningen
Inte konstigt, alltid 3 bar över undertrycket i insuget. Så om du har -0.8 i insuget på tomgång så stämmer det.

Du har inte mätt lambdasignalen? En 3-trådig sond har ingen jord, utan jordas i avgasröret. Mät mellan minuspolen och jordpunkterna på insuget, avgasröret, och styrenhetens jord. Säg att styrenheten har dålig jord, och den hamnar på 0,5 Volt över motorn. Lambdasonden skickar ut 0,8 V som betyder fet. Men eftersom styrenheten ligger en halv volt högre ser den bara 0,3 V, och tror att motorn är mager.

Liknande problem faktiskt, alla mätvärden beror på vad vi jämför med. Vad är 0 Volt eller 0 Bar?

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]